Egyre kevesebben vállalkoznak

Drasztikusan csökken az újonnan alapított társas vállalkozások száma, áll a Bisnode nemzetközi cégminősítő elemzésében. Egyre kevesebben gondolják, hogy cégalapítással stabil jövedelmet tudnak elérni.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

kép: SXC

A magyar gazdaságban 2011-ig nőtt az újonnan alapított vállalkozások száma, ezután azonban évről évre egyre kevesebb cég alakult. Amennyiben a 2014 első félévében alakult új cégek számát vetjük össze az idei első hat hónapban alakult társas vállalkozások számával, akkor azt láthatjuk, hogy több mint 22 %-kal kevesebb cég alakult az idén, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ebből arra következtethetünk, hogy – amennyiben a trend tovább folytatódik –, a 2015-ös cégalapítási szám ismét rekord alacsony lesz. 2015 első félévében alig több, mint 12 500 új vállalkozást alapítottak, míg 2014 azonos időszakában ez a szám még több mint 16 ezer volt. Ha a cégalapítások vonatkozásában nagy jogszabályi változások nem lesznek, akkor 2015-ben várhatóan 24 ezer új társas vállalkozást alapítanak majd, ami jóval alacsonyabb, mint a tavalyi közel 30 ezres szám.

A cégek számához viszonyítva arányaiban a legtöbb új vállalkozás a gépjármű-kereskedelem és szálláshely-szolgáltatás, valamint az élelmiszergyártás terén jön létre. Ezek a szektorok nem állnak túl jól a cégeket érintő fizetésképtelenségi eljárások tekintetében, mely arra utal, hogy sokan – miután korábbi vállalkozásaikat csődbe vitték –, hasonló profillal új céget alapítanak. A 2009-ben módosított  2006. évi IV. törvény szigorította ugyan a tartozásokat maguk után hagyók cégalapítását, ezt sok esetben kijátsszák a vállalkozások. Utólagos fizetés engedélyezésekor ezért érdemes nemcsak a jelenlegi vállalkozások kockázatosságát megvizsgálni, hanem azt is, hogy a tulajdonos vagy a vezető milyen más cégekben volt érdekelt korábban, és azok milyen módon szűntek meg.

Az elmúlt években a működő társas vállalkozások száma is csökkenésnek indult. Nem történt ez másképpen idén július 1-je és 2014. július 1-je között sem. Míg a hónap elején bő 535 ezer működő céget regisztráltak, addig tavaly ilyenkor valamivel több, mint 542 500-at, azaz egy év alatt 1,38 %-kal csökkent az összes vállalkozás száma.

Így segíthetné valóban az kormány a vállalkozásokat
Nem támogatásokra, sokkal inkább átlátható, egyszerű szabályokra, jogvédelemre és változatos forrásokra lenne szüksége a vállalkozásoknak. Nem csak Magyarországon, mindenhol a világon. Steve Mariotti a Vállalkozásképző Hálózat (Network for Teaching Entrepreneurship) alapítója összeszedte a nyolc legfontosabb dolgot.
Az egyértelműen csökkenő cégszám mellet maradt még néhány iparág, ahol az országos trend ellenére nőtt a vállalkozások száma, azonban ezekben a szektorokban is csak minimális növekedés tapasztalható. Ezen iparágak az élelmiszergyártás, a mezőgazdaság, a vegyipar, az ipari gép, berendezés, eszköz javítása és a gépjármű-kereskedelem. A cégszám-növekedés azonban ezekben a szektorokban sem haladta meg a 1 %-ot. Arányaiban leginkább a textiliparban, a papíriparban és az építőiparban csökkent a működő vállalkozások száma, mely csökkenés 2014. július 1-ről 2015. július 1-re a 2,5 %-ot is meghaladta.

A Bisnode adataiból az is kiderül, hogy a cégeket megyei bontásban már kivétel nélkül az összes közigazgatási egységben csökkent a vállalkozások száma. Egy év alatt a legnagyobb mértékű csökkenés Heves és Nógrád megyében történt, ahol a 4 %-ot is meghaladja a cégszám-csökkenés. Pest megyében és a fővárosban volt a legkisebb ennek mértéke, ahol 1 %-nál is kisebb mértékben csökkent a cégek száma. Az országos átlag alatti értékekkel ezen kívül csak Somogy megye, Tolna megye és Bács-Kiskun megye büszkélkedhet.

Hosszabb távon is biztosan csökkenő cégszám jellemzi majd a magyar gazdaságot. Mivel jól látszik, hogy azokban a szektorokban, ahol sok cég szűnik meg, arányaiban sok is alakul, így feltételezhető, hogy sokan egy vállalkozás lezárása után újabbat alapítanak. Keleti József a Bisnode csoport Country Managere azt javasolja, hogy minden szerződéskötés előtt vizsgálják meg, hogy leendő üzleti partnerük korábbi cége(i) miért szűnt(ek) meg. Amennyiben a megszűnés oka valamilyen negatív esemény, csőd vagy felszámolás, mindenképpen érdemes fokozott óvatossággal eljárni. Nemcsak a tulajdonos korábbi vállalkozásait ajánlatos megnézni, hanem azt is, hogy a vezetők hol töltöttek be korábban jelentős pozíciókat.

Még évekig fogyhat a cégvilág
A cégstruktúra konszolidációja és a gazdaság jelenlegi állapota bizakodásra adhat okot a versenyszektor szereplői számára. A pozitív növekedési kilátások és a lassan megtisztuló cégvilág egészségesebb kereskedelmi kapcsolatokhoz vezethet, ami tovább erősítheti a gazdaság növekedését, és megkönnyítheti a valódi potenciállal rendelkező startup vállalkozások alakulását.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo