Egymásnak hiteleznek a magyar vállalkozások

A hitelfelvételi lehetőségek beszűkülése miatt egymásnak hiteleznek a magyar vállalkozások – ez pedig a hitelbiztosítások idei állománynövekedésében is nyomon követhető. A késve fizetések magas aránya miatt a teljes magyar vállalatközi forgalom negyede szállítói hitel, a hitelbiztosítók pedig minden eddiginél magasabb, közel 2000 milliárd forintos állományt biztosítanak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Egymás között tologatják a pénzt - Kép: SXC

A globális pénzügyi válságot követően a pénzintézetek jelentősen szigorítottak a hitelfelvételi feltételeken szerte a világon, beleértve Magyarországot is. A hiteléhínséget a magyar vállalkozások „szállítói hitelek” nyújtásával hidalják át, azaz a vállalatok között magas a halasztott fizetések aránya, illetve a számlákat rendszeresen késve fizetik ki. A teljes magyar vállalatközi fizetések 73,6 százaléka utólagos fizetéssel bonyolódik – ami régiónkban a legmagasabb érték -, és egyben 2,2 százalékpontos emelkedést jelez az egy évvel korábbi adathoz képest. Még beszédesebb tény a szállítói hitelekkel kapcsolatban, hogy a magyar belföldi számlák értékének 24,9 százalékát nem fizették ki a határidő lejártakor  - derült ki az Atradius Hitelbiztosító jelentéséből.

„A magyar vállalkozások inkább a szállítói hitellel váltották ki a rövid távú finanszírozási igényeiket - egyes cégek tulajdonképpen «kis bankként» működnek - hiszen most már a vállalatközi fizetések minden negyedik forintja ebbe a kategóriába esik. A cégek jelentős része ezt azért teszi, hogy ne veszítse el vevőit, ez a gyakorlat azonban jelentős kockázatot hordoz magában, hiszen bármikor kialakulhat egy olyan körbetartozási lánc, ami egy pillanat alatt omlik össze és temeti maga alá a szereplőket” – mutat rá az extrém mértékű szállítói hitelezés kockázataira Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója.

A szakember ugyanakkor azt tapasztalta, hogy a vállalkozások egyre nagyobb része érzékeli a kockázatokat és próbál ellene tenni valamit: idén érezhetően többen kötöttek hitelbiztosítást és folyamatosan nagy számú érdeklődést tapasztalnak. Hozzátette: megfigyeléseik szerint a hitelbiztosítók ügyfelei számára a fő értéket a naprakész fizetési tapasztalat illetve a hazai és nemzetközi szinten is jól működő követeléskezelési lehetőségek testesítik meg.

Bele kell szokni a hitelfelvételbe
Még mindig tartanak a legkisebb vállalatok a hitelfelvételtől, de egyre többen ismerik fel – köszönhetően a többféle támogatott konstrukciónak -, hogy nem elérhetetlen, és hasznos lehetőség a banki források bevonása – derült ki egy friss kutatásból. Aki egyszer belekezd, nagyobb eséllyel vág bele újra.
Vanek Balázs becslése szerint Magyarországon a hitelbiztosítók mintegy 2000 milliárd forintnyi hitelállományt biztosítanak, ami jelentős növekedést takar a korábbi évek átlagos állományösszegéhez viszonyítva. Ez összeg az üzleti élet szempontjából még érdekesebb, ha figyelembe vesszük, hogy eközben a vállalati hitelezés állománya 20 százalékkal csökkent a 2009 januárja és 2012 vége közötti időszakban. Emellett az MNB adatai szerint a vállalati hitelállomány 2013. második negyedévében 6,4 százalékos zsugorodást szenvedett el éves alapon számolva, de az Atradius előrejelzése szerint 2014-ben éves szinten akár újabb 4-5 százalékos csökkenés valószínűsíthető.

Vanek Balázs azt tapasztalta, hogy a hitelbiztosítók szerepére és fontosságára a pénzintézetek is nagyobb figyelmet fordítanak. „Egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy adott vállalkozást hitelező bank magára engedményezteti a hitelbiztosítást - azaz a kártérítés egyenesen a pénzintézethez folyik be -, így védve magát a nemfizetés kockázata ellen, ha ügyfele egy körbetartozási láncba keveredne” – jegyzi meg az országigazgató. Hozzáteszi: a módszer alkalmazásának növekvő népszerűségében közrejátszhatott az a tény is, hogy 2012 utolsó negyedévében – némi csökkenő tendencia után - még mindig 19 százalékon állt a 90 napon túl nem teljesítő vállalati hitelek aránya, azaz a bankoknak is jelentős kockázatokkal kell szembesülniük.

A jövő pedig ugyancsak biztatóan fest a hitelbiztosítók szempontjából, ugyanis a Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja (NHP I és NHP II) várhatóan felpörgeti a vállalati hitelezést; ezt részben alátámasztja, hogy a program beindulása után 2013. harmadik negyedévében már „csak” 3,5 százalékos volt a vállalati hitelállomány zsugorodása éves szinten számolva. (A program január elsejétől ki is bővül!) Mivel a vállalati hitelezési állomány emeléséhez a pénzintézetek részéről szükséges lesz az általános kockázatvállalási hajlandóság növelése, azonban megpróbálnak mindent elkövetni a kockázatok csökkentésére, így várhatóan tovább nő a kereslet a hitelbiztosítások iránt – mutat rá az Atradius országigazgatója.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo