Egy jó terv aranyat ér!

Egy jó termelési terv lehet a kulcsa annak, hogy az adott piaci keretek között a maximumot hozzuk ki a vállalkozásunk kapacitásaiból, márpedig hosszú távon akár ezen is állhat vagy bukhat a siker. Segítünk, mikre figyeljen, amikor a tervet írja.

A termelési vagy más néven gyártási terv a középtávú terv részeként azért felelős, hogy a gyártási részleg kibocsátását időblokkokra lebontva megtervezze elejétől a választott időhorizont végéig. Vagyis kialakítsuk a segítségével azt az optimumot, amennyit elő kell állítania a cégnek az adott időszakban. A kibocsátás általában a legjellemzőbb mértékegységben van megadva, darab, kilogramm, liter, satöbbi. A gyártási terv segítségével a gyártórészleg pontosan megtervezheti, mikor mekkora kibocsátásra van szüksége ahhoz, hogy beleilleszkedjen a cég üzleti terveiben megfogalmazott célok keretei közé.

A gyártási tervet természetesen össze kell hangolni a gyártó- és alapanyagkapacitásokkal, hogy a gyártás és leszállítás a megrendeléseknek megfelelő ütemben történjék. A vállalat optimális működéséhez elengedhetetlen, hogy ne legyenek se kihasználatlan, se túlterhelt gyártósorok, a kapacitások megfelelő kihasználása ugyanis az alacsony gyártási költségek titka.

Bár a legtöbb kisvállalkozás nem fordít különösebb gondot a gyártási terv elkészítésére, ennek megléte mégis elengedhetetlen ahhoz, hogy a cég minél jobban ki tudja szolgálni az ügyfeleit és ezáltal növelje a megelégedettségüket. Egy jól megszerkesztett gyártási terv segítségével egy cég:

  • csökkenteni tudja a költségeit, ezáltal maximalizálni a profitját,
  • növelni tudja az ügyfélelégedettséget (ami busásan megtérül),
  • minimalizálhatja a raktárkészletekre fordítandó tőkét,
  • minimalizálhatja a kilengéseket a termelési folyamatokban,
  • maximalizálhatja az üzem vagy gyártósor kihasználtságát.
De hogyan is készítsünk el egy profi gyártási tervet? Ehhez adunk néhány tippet.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/patrisyu

Első lépés: Határozza meg a követelményeket!

Az első feladat természetesen az elvárások lefektetése az adott időtávban. Mivel az előrejelzés kiemelt szerepet játszik ebben a fázisban, a terv készítése közben igyekezzen minden olyan tényezőt figyelembe venni az adott időszakra vonatkozóan, ami befolyásolhatja a terveket. Vázolja fel ezek után az adott időtartamra a termékek illetve szolgáltatások iránti várható keresletet. Hozza közös nevezőre az előbb összeírt termékeket és szolgáltatásokat, majd igyekezzen elhelyezni őket az időhorizonton úgy, hogy egyben hozzárendeli a megfelelő alapanyag- és munkamennyiségeket is.

Második lépés: Megfelelni a követelményeknek

Most, hogy viszonylagos pontossággal megvannak az elvárások, találja meg a legjobb módot, miként tudná kiegészíteni azokat. Vázoljon fel különféle forgatókönyveket az alapanyagok és egyéb szükségletek kielégítésére, majd igyekezzen megtalálni az optimumot, hogy a működési költségei a lehető legalacsonyabbak maradhassanak. A gyártási folyamat során figyelembe kell venni az inputtényezők között nem csak az alapanyagokat és a dolgozói létszámot, de a kapacitást, a várható eladások szintjét, a pénzügyi helyzetet és lehetséges gyártási folyamatokat is.

Harmadik lépés: Reagáljon a kereslet váltakozására!

Ha csak nem különösen szerencsés, a kereslet nem egyenletesen fog jelentkezni, éppen ezért a cégének hol többet, hol pedig kevesebbet kellene termelnie, mint az optimum. Ez természetesen többletköltségként jelentkezik, így választhat, hogy próbálja meg kivédeni ezeket az ingadozásokat. A tudomány alapvetően három lehetséges stratégiát javasol e téren:

- Keresletkövetés. A munkaerő esetleg a gyártókapacitás az igényeknek megfelelően változik, hol felveszünk, hol kirúgunk embereket. A nehézkes adminisztráció és a járulékos költségek miatt nem a legegyszerűbb járható út. Munkaerőt (sőt akár gyártósort is) lehet természetesen kölcsönözni, de ha a munka szakértelmet kíván, a folytonos betanítás újra csak költségeket jelent majd. A leépítéssel elveszítünk egy csomó időt és energiát, amelyet a dolgozóink taníttatásába fektettünk. Ezek ráadásul újra költségként jelentkeznek, amikor esetleg az üzlet fellendülésével megint bővítésbe kezdünk. Ezen felül a dolgozók elbocsátása rendkívüli módon rombolja a munkamorált, nehéz egy ilyen akció után visszaszerezni a munkatársak bizalmát és elismerését.(Máshogy is lehet költségeket csökkenteni.)

- Készletező stratégia. A munkaerő változatlansága mellett a raktárkészletek növelésével és felhasználásával is lehet reagálni a kereslet növekedésére és csökkenésére. Ez viszont természetesen időnként felhalmozódó tőkét jelent, amely - a raktárban ülve - nem termel profitot. Ennek ellentéteként, ha a szállítást későbbi időpontra tudjuk csak vállalni, mert gőzerővel megy a gyártósor - a bevételünk később keletkezik, mint az optimális esetben történt volna - vagyis profittól esünk el. (Szakértőnk cikkéből kiderül, hogyan kerülheti el, hogy felborítsa cége életét a raktározás kérdése.)

- Vegyes stratégia. Az előző kettő valamilyen szintű kombinációja. Ide tartozik az is, amikor a munkaerő változatlan marad, de nagyobb kereslet esetén túlórázni kényszerülnek. Ez természetesen újabb extra költséggel jár majd.

A fent vázolt lehetőségek jól mutatják, mennyire nem egyszerű megtalálni az optimális kibocsátási szintet. Azonban minél alaposabb a terv, amit készít és minél jobban fel van készülve a váratlan meglepetésekre, annál könnyebb lesz majd az optimum közelében teljesítenie, ezáltal csökkentve a gyártás költségeit és növelve a profitot.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo