Csökkenteni és nem növelni kellene a termékadót

A magyar élelmiszeripar adó- és járulékterhei jelenleg is messze meghaladják az európai versenytársak hasonló költségeit, és az elmúlt évek során azok mértéke jelentősen emelkedett. A népegészségügyi termékadót (NETA) ezért nem növelni, hanem csökkenteni kellene.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: PP

Az elmúlt időszakban a kormányzati szakmapolitikai megnyilatkozások – helyesen – az élelmiszeripar stratégiai ágazatként való kezelését kezdeményezték. A kormányzati szakmai anyagok is elismerik, hogy az éveken keresztül csökkenő fogyasztás és az egyre növekvő állami elvonások a szükséges beruházások elmaradását, vállalkozások csődjét és több ezer munkahely megszűnését eredményezték – közölte a Nemzeti Agrárkamara (NAK).

Nemzetközi szinten is kiemelkedő mértékű az élelmiszerek többsége esetén alkalmazott 27 százalékos ÁFA, csakúgy, mint az élelmiszer termékpálya szereplőire kirótt élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a NETA. Az ágazatot az elmúlt három évben egyre növekvő mértékben terhelték a különféle extraadók, összesen ötvenmilliárdos többletköltséget okozva a szektornak. Mindezek eredményeként a magyar fogyasztó jelenleg is az EU-átlagot messze meghaladó adótartalom mellett juthat hozzá az élelmiszerekhez.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) egyetért azzal, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozás és az aktív életmód előmozdítása, valamint a népegészségügyi mutatók javítása kiemelt fontosságú társadalmi feladat. Ezt azonban nem az egyes termékcsoportok megadóztatásával kell megoldani, hanem valamennyi érintett közreműködésével létrehozott társadalmi összefogással.

Mint azt korábban megírtuk, kiszélesítené a népegészségügyi termékadót a kisebbik kormánypárt, amelynek a vasárnapi nyitva tartás tilalmát is „köszönhetjük”. Az újabb meglepő ötlettelSurján László, a KDNP alelnöke állt elő, aki szerint konzultálni szeretnének arról, hogy ez a jelenlegiek mellett pontosan mely termékeket érinthetne, illetve, hogy a mértéke adott esetben hogyan változhat.

Már kaptak egy különadót

Mint azt korábban megírtuk, idén január elsejétől már kapott egy különadót az élelmiszeripari ágazat. A kormány ugyanis nem csak az internetadóval és a cafeteria adóterheinek növelésével igyekezett betömni a költségvetési lyukakat, hanem az élelmiszeripari vállalkozások is kaptak egy burkolt adóemelést az élelmiszerlánc-felügyeleti díj brutális emelésével. A díjat mindig tárgyévre kell bevallani, aminek mértéke cégek esetén a díjköteles tevékenység(ek)ből származó előző évi nettó árbevétel 0,1%-a. A díj alapja csökkenthető a már befizetett jövedéki adó és népegészségügyi termékadó összegével. (A díjról és a bevallás módjáról, illetve, hogy eddig kiket érintett, itt olvashat részletesebben!)

Padlón az üdítőgyártók
Megállíthatatlannak tűnik az alkoholmentes italgyártó ágazat mélyrepülése, egyre kevesebb üdítőt és gyümölcslevet vásárolnak Magyarországon. A szektor így új munkahelyek teremtése és beruházások helyett 2013-ban is létszámcsökkentésre kényszerült.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo