Csökkenteni és nem növelni kellene a termékadót

A magyar élelmiszeripar adó- és járulékterhei jelenleg is messze meghaladják az európai versenytársak hasonló költségeit, és az elmúlt évek során azok mértéke jelentősen emelkedett. A népegészségügyi termékadót (NETA) ezért nem növelni, hanem csökkenteni kellene.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: PP

Az elmúlt időszakban a kormányzati szakmapolitikai megnyilatkozások – helyesen – az élelmiszeripar stratégiai ágazatként való kezelését kezdeményezték. A kormányzati szakmai anyagok is elismerik, hogy az éveken keresztül csökkenő fogyasztás és az egyre növekvő állami elvonások a szükséges beruházások elmaradását, vállalkozások csődjét és több ezer munkahely megszűnését eredményezték – közölte a Nemzeti Agrárkamara (NAK).

Nemzetközi szinten is kiemelkedő mértékű az élelmiszerek többsége esetén alkalmazott 27 százalékos ÁFA, csakúgy, mint az élelmiszer termékpálya szereplőire kirótt élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a NETA. Az ágazatot az elmúlt három évben egyre növekvő mértékben terhelték a különféle extraadók, összesen ötvenmilliárdos többletköltséget okozva a szektornak. Mindezek eredményeként a magyar fogyasztó jelenleg is az EU-átlagot messze meghaladó adótartalom mellett juthat hozzá az élelmiszerekhez.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) egyetért azzal, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozás és az aktív életmód előmozdítása, valamint a népegészségügyi mutatók javítása kiemelt fontosságú társadalmi feladat. Ezt azonban nem az egyes termékcsoportok megadóztatásával kell megoldani, hanem valamennyi érintett közreműködésével létrehozott társadalmi összefogással.

Mint azt korábban megírtuk, kiszélesítené a népegészségügyi termékadót a kisebbik kormánypárt, amelynek a vasárnapi nyitva tartás tilalmát is „köszönhetjük”. Az újabb meglepő ötlettelSurján László, a KDNP alelnöke állt elő, aki szerint konzultálni szeretnének arról, hogy ez a jelenlegiek mellett pontosan mely termékeket érinthetne, illetve, hogy a mértéke adott esetben hogyan változhat.

Már kaptak egy különadót

Mint azt korábban megírtuk, idén január elsejétől már kapott egy különadót az élelmiszeripari ágazat. A kormány ugyanis nem csak az internetadóval és a cafeteria adóterheinek növelésével igyekezett betömni a költségvetési lyukakat, hanem az élelmiszeripari vállalkozások is kaptak egy burkolt adóemelést az élelmiszerlánc-felügyeleti díj brutális emelésével. A díjat mindig tárgyévre kell bevallani, aminek mértéke cégek esetén a díjköteles tevékenység(ek)ből származó előző évi nettó árbevétel 0,1%-a. A díj alapja csökkenthető a már befizetett jövedéki adó és népegészségügyi termékadó összegével. (A díjról és a bevallás módjáról, illetve, hogy eddig kiket érintett, itt olvashat részletesebben!)

Padlón az üdítőgyártók
Megállíthatatlannak tűnik az alkoholmentes italgyártó ágazat mélyrepülése, egyre kevesebb üdítőt és gyümölcslevet vásárolnak Magyarországon. A szektor így új munkahelyek teremtése és beruházások helyett 2013-ban is létszámcsökkentésre kényszerült.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo