Cafeteria 2012: vezet az Erzsébet-utalvány

Jelentősen közeledtek a kedvezményes és nem kedvezményes adózású juttatási elemek bruttó költségei - állapítja meg a Szent István Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem kutatóinak a BKIK és a Nexon támogatásával készített felmérése. Mint kiderült, a legnépszerűbb cafeteria-elem 2012-ben az Erzsébet-utalvány.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kutatást vezető Dr. Poór József egyetemi tanár szerint a "gyakorlati felmérések tapasztalatai azt mutatják, hogy a munkáltatók 2012-ben ugyanazon értékű munkavállalói juttatást nemcsak pénzben, hanem részben béren kívüli juttatás formájában nyújtják alkalmazottaiknak, így minimális munkáltatói többletköltség mellett magasabb összegű nettó jövedelmet tudnak biztosítani" - írta a HR Portál.

A juttatásokat kínáló vállalatok száma az utóbbi években jelentősen megsokszorozódott, az évente változó adószabályok, és a munkáltatókat terhelő adminisztrációs terhek ellenére a legtöbb munkáltató mégis a juttatások mellett dönt.


Idén az Erzsébet-utalvány a legnépszerűbb

A juttatások közül lehet a munkáltató által meghatározott elemeket nyújtani a dolgozóknak, de dönthet úgy is a szervezet, hogy felkínálja az egyes elemek közti szabad választás lehetőségét (cafeteria-rendszer keretében). Óhegyi Katalin kutató szerint "a cafeteria elterjedtsége a szervezeti nagysággal van szoros összefüggésben". Míg az 1000 fő fölötti nagyvállalatok 88 százalékánál megtalálható a rugalmas juttatási rendszer valamely formája (72 százaléknál fix juttatásokkal kombinálva), addig a 10 fő alatti mikro-vállalkozások csak mintegy 20 százaléka építette be ösztönzési rendszerébe a választható juttatásokat.

 

Szép-kártya: változnak a feltételek
A kormány áttekinti a Széchenyi Pihenőkártya Kártya (SZÉP-kártya) rendszerének eddigi tapasztalatait, az év során beérkezett módosítási javaslatokat, ezek mérlegelését követően pedig előkészíti a kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló kormányrendelet módosítását.

Dr. Beke Jenő, egyetemi docens azt emeli ki, hogy "a cafeteria keretein kívül alanyi jogon vagy a munkakör, illetve beosztás alapján juttatott elemek közül a legtöbben mobiltelefon költségtérítést kínálnak dolgozóiknak, jellemzően a magáncélú használatot is - munkakörönként meghatározott kerettel - lehetővé téve". A felmérés eredményei alapján a legnépszerűbb cafeteria-elem 2012-ben az Erzsébet-utalvány, ezt követi az SZÉP- kártya, valamint az önkéntes pénztári hozzájárulások, az üdülési csekk és internet előfizetés azonban szinte teljesen eltűnt a palettáról.

Az évek óta azonos formában hozzáférhető juttatások (önkéntes pénztárak, helyi bérlet, iskolakezdési támogatás) aránya lényeges változást nem mutat, a 2011-ben újonnan megjelent, adómentesen adható sportbelépő gyakorisága kissé növekedett, a tavalyi 26 százalékról 30 százalékra. Az idei évtől adómentesen adható egészség-és balesetbiztosítások sem a cafeteriában, sem a garantált juttatások között nem mutatnak jelentős térnyerést.

A felmérésben a cafeteria-rendszert működtető cégek többnyire 5-10 elemet kínáltak dolgozóiknak 2012-ben (63 százalék), négy vagy kevesebb elemet a válaszadó cégek 15 százaléka biztosít. Itt is megfigyelhető a dolgozói létszámmal való összefüggés, a 10 fő alatti vállalkozások max. 4 elemet építenek be a rendszerbe, míg a 10 elem felett kínáló vállalkozások 77 százaléka a 250 főnél többet foglalkoztatók közül kerül ki.

Kevesebben adnak cafeteriát
Több mint 14 százalékkal kevesebb vállalat ad idén béren kívüli juttatást dolgozóinak, mint a tavalyi évben, állítja az OTP Pénztárszolgáltató kutatásra hivatkozva. A K&H felmérése szerint is csökkent a juttatást adó cégek száma: idén már csupán a vállalkozások alig több mint fele alkalmazza a cafeteria rendszert, szemben a korábbi 70-80 százalékkal. A visszaesés elsődleges oka a pénzügyi keretek szűkössége. Ezt bizonyítja, hogy az egy munkavállalóra jutó béren kívüli juttatások összege átlagosan hét százalékkal csökkent, 177 714-ről 166 000 forintra, derül ki az OTP Pénztárszolgáltató megrendelésére készült kutatásból, amely a legalább 100 alkalmazottat foglalkoztató cégek cafeteria juttatásait vizsgálta. A reprezentatív minta eredményeiből kiderült: a béren kívüli juttatások piaca jelentősen visszaesett. Míg 2011-ben a cégek 87,3 százaléka biztosított valamilyen kedvezményes adózású cafeteria elemet, addig 2012-ben ez az arány 75,1 százalékra esett vissza. Az eredmények szerint a visszaesésnek elsődlegesen pénzügyi okai voltak, ugyanis azon válaszadók közül, akik nem nyújtanak semmilyen béren kívüli juttatást, 59 százalék mondta azt, hogy a döntésük hátterében anyagi okok állnak. Az erőforrások hiányát igazolja, hogy 2011-ben mindössze a cégek 11 százaléka szabott 60 ezer forintos, vagy annál alacsonyabb éves cafeteria-határt. 2012-ben ez az arány már több mint 22 százalék. Vagyis az idei évben kevesebb cég, kisebb összeget szán béren kívüli juttatásokra.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo