Pontosan mit nevezünk pitch-nek?
Rapid üzleti prezentáció, amely során a startup ötletgazda pár percben megpróbálja fölkelteni a sokat látott befektető érdeklődését, és meggyőzni, hogy érdemes invesztálni a cégébe. Ahogy egy villámrandi esetében, így itt sincs idő arra, hogy a részletekkel megismertessük a hallgatóságot. Egy izgalmas növekedési történetet kell elmesélni a potenciális befektetőnek, de a legfontosabb információkat (pl. befektetési igény, megtérülés, időzítés, exit stratégia) bele kell szőnünk a rendelkezésre álló pár percbe.
Ennek a műfajnak a szélsősége a one-line pitch, amikor egyetlen mondatba kell sűríteni a mondanivalót. Érdemes elgondolkozni, hogy bele tudjuk-e sűríteni a saját cégünk lényegét egyetlen mondatba!
Mitől jó egy pitch?
Attól, hogy ritmusa, felépítése van, mint egy ütős rövidfilmnek. Fontos, hogy őszinte és hiteles legyen a mondanivaló, logikus a gondolatvezetés, és kiderüljön belőle, hogyan fog értéket teremteni a termék vagy szolgáltatás a potenciális ügyfeleknek. Kell, hogy lássák a befektetők, hogy egy releváns, fontos problémát old meg, és az előadó megszállottja a témának.
Az ötletgazdák akkor tudnak sikeresen pitchelni, ha kimozdulnak a saját perspektívájukból, és a zsűri tagjainak nézőpontjába helyezik magukat, a számukra fontos kérdésekre adnak izgalmas választ.
Ez attól is függ, hogy mi az adott pitch célja, milyen fázisban van a vállalkozás és mennyi az időkeret. Más történetet kell elmesélni, ha ötlet fázisban van a projektünk, és a probléma relevanciáját és a csapat erősségét kell kiemelni, mint abban az esetben, ha a vállalkozásnak már van terméke, sikeresen piacon van és a növekedéshez keres finanszírozót.
Nagyon fontos, gyakran elfelejtett része a pitchnek a call to action, amikor elmondjuk, hogy mi a szándékunk a prezentációval, például mennyi befektetést keresünk, milyen időtávra.