Az influencerek archetípusai

Az influencerek azaz befolyásolók, vagy véleményvezérek, egyre növekvő szerepet játszanak a marketingben. Ennek egy erős mutatója, hogy már influencer marketingről is beszélünk, sőt kifejezett ügynökségek működnek már itthon és külföldön is, az influencerekkel való “ kereskedelem” működtetésére. Vajon mitől olyan fontosak az influencerek, miért tudnak ennyire befolyásolni? A válasz a közösség média terjedésében és szociálpszichológia okokban és a négy archetípusban keresendő.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az ember társas lény, közösségben akar élni, és természetesen vágya, hogy csoportokhoz tartozzon. Ez a hovatartozás is segít az embernek meghatározni a saját identitását. Én egy tudatos vásárló vagyok, ezért csatlakozom a tudatos vásárlók csoportjához. Én egy Apple fan vagyok, ezért csatlakozom az Apple közösségéhez stb. Önmagunk meghatározásához fontos eszköz a közösség amelybe belépünk és ahol élünk. Ezt a marketing is tudja. Erre épül például a társas hatás nevű agyi torzításunk is. Amikor egy vásárlói döntésben bizonytalanok vagyunk - melyik borotvát vegyem meg, melyik ruhát vegyem, milyen kocsit vegyek - akkor a közösséghez és a többség véleményéhez fordulunk. Az a megnézzük, hogy mit mondanak mások. Miért? Mert amit mások mondanak, az segít csökkenteni a bizonytalanságunkat. Ha már több százan megvettek valamit akkor az nem lehet olyan rossz.  ÉS erre épül többek között az influencerek hatalma is. Segítenek dönteni, szűrik számunkra az információt, “könnyebbé teszik” a hétköznapi döntéseinket, hiszen ha hitelesek számunkra, akkor segítenek a döntésben, “spórolnak” nekünk.

Kép: Pixabay

Az influencerek véleményét is azért figyeljük, mert segítenek, dönteni, és identitást építeni. És egy jó influencerek ettől lesz kitüntetett szerepe.  A marketingben három lélektani okra szoktuk visszavezetni ezt a kitüntetett szerepet:

Az emberek szívesebben fogadnak el “külsős” nézőpontot, mintha az eladó mondja.

Az emberek szívesen hallgatnak meg tanácsot olyanoktól, akikben megbíznak, ismernek.

Az emberek kevésbé érzik tolakodónak az ajánlatokat, ha azok a háttérben maradnak, és nem kíséri őket azonnali vásárlási felhívás vagy kötelezettség.

Szerzőnkről:
Földi Miklós Dániel több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.
Ez a három okra ad okot, hogy kövessük például őket. ÉS az a mód ahogyan ezt teszik, azaz  ahogyan  az  influencerek befolyásolnak minket, lélektani ráhatásnak nevezzük . Ezt a pszichológiában az un. archetípusokkal, azaz lélektani ráhatásokkal érik el. Ebből 4 típust különböztetünk meg.

“Kövess engem”

Ők az un. karizmatikus véleményadók. Erős személyiséggel, ún. „karizmával” rendelkeznek. A legnépszerűbbek még Magyarországon is több százezer fős követőtáborral rendelkeznek. A közönségüket, saját hangjukon, stílusban szólítják meg. Reklámértékük, követőtáboruk nagyságától, a lájkok számától és a hozzászólásoktól alakulásától függ. Példa: Kasza Tibi, Sebestyén Balázs, Hosszú Katinka.

“Hallgass rám” 

Ők a mintaadó véleményirányítók, egyfajta közösségi coach-ok. Trendi témákban mutatnak követendő mintákat, viselkedést.  A lányoknál pl. divat témában adnak tanácsot. Fiúknál inkább műszaki vagy számítástechnikai témákban. Ide tartozik példái

“Megmutatom”

Véleményirányítók, vagy edukátorok sokszor a kicsit excibicionist hajlamú felhasználók mutatják be így valamilyen szokásukat, és adna kezzel “tanácsot”, mintát. Nagyon elterjedt a Snapchat-en. Pl. körömlakk típusok bemutatása lányoktól lányoknak, így használd, ezt használd. De ide tartozhatnak a gastro blogok is, ahol recepteket mutatunk, diétákat vagy akár néhány mániákus sport, testmozgást hirdető influencer is.

Hatékony reklámhoz nem elég az öncélú hangoskodás
Csak a pénzügyi cél kitűzése vagy a túl hangsúlyos imázselemek mind jelentősen ronthatják a reklámunk hatékonyságát – már ha egyáltalán tudjuk, mit értünk hatékonyság alatt. A csak konverziók alapján mért hatékonyságnak üzen hadat Földi Miklós Dániel reklámpszichológus szakértőnk.
“Leleplezem, kigúnyolom”

Kritikus, szórakoztató véleményformálók. Általában ők a legnépszerűbbek. Szarkasztikus, kritikus hangvételük miatt. Cikiznek, akár gúnyolódnak is. Erős reklámértékük van, de könnyen elveszíthetik saját erejüket, ha ajánlgatni kezdenek egy terméket, mert ha promóciós tevékenységbe kezdenek, könnyen csorbulhat a hitelességük, vagy a termék eshet “áldozatul”, a túlzott ajánlgatásnak.

Kapuőrök

A reklámipar működése abban az irányba mozdult el az utóbbi idpben, hogy a meggyőzési folyamatot egyre inkább külső “harmadik” személyre próbálja áthárítani, ezáltal is növelve a hitelességet Ebben a folyamatba tökéletesen beleillenek az influencerek. Azonban ezzel együtt a kontrollt is egyre inkább átengedtük a fogyasztóknak. Az influencerek egyfajta kapuőrökké váltak, akik segítenek, megakadályozni a csoport normái  számára nem megfelelő értékek behatolását a csoportban, és ezáltal fenntartani a csoport stabilitását. A kérdés csak az, hogy jó-e ez a fogyasztónak, és a reklámnak?

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklámpszichológus

Reklámpszichológia.hu

Influencerek: már nyoma sincs a finnyásságnak
Kevés megosztóbb marketinges téma létezik ma, mint az influencerek. Az olcsón, nagy elérést kereső cégek, az ügynökségek és persze a jelentős bevételhez jutó influencerek imádják, míg a fiatalokat a manipulációtól féltők, az etikus reklám hívei erős fenntartásokkal fogadják. De mi a baj vele? Pécsi Ferenc, marketingszakértőnk segítségével jártuk körül a kérdést.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo