Az influencerek archetípusai

Az influencerek azaz befolyásolók, vagy véleményvezérek, egyre növekvő szerepet játszanak a marketingben. Ennek egy erős mutatója, hogy már influencer marketingről is beszélünk, sőt kifejezett ügynökségek működnek már itthon és külföldön is, az influencerekkel való “ kereskedelem” működtetésére. Vajon mitől olyan fontosak az influencerek, miért tudnak ennyire befolyásolni? A válasz a közösség média terjedésében és szociálpszichológia okokban és a négy archetípusban keresendő.

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Az ember társas lény, közösségben akar élni, és természetesen vágya, hogy csoportokhoz tartozzon. Ez a hovatartozás is segít az embernek meghatározni a saját identitását. Én egy tudatos vásárló vagyok, ezért csatlakozom a tudatos vásárlók csoportjához. Én egy Apple fan vagyok, ezért csatlakozom az Apple közösségéhez stb. Önmagunk meghatározásához fontos eszköz a közösség amelybe belépünk és ahol élünk. Ezt a marketing is tudja. Erre épül például a társas hatás nevű agyi torzításunk is. Amikor egy vásárlói döntésben bizonytalanok vagyunk - melyik borotvát vegyem meg, melyik ruhát vegyem, milyen kocsit vegyek - akkor a közösséghez és a többség véleményéhez fordulunk. Az a megnézzük, hogy mit mondanak mások. Miért? Mert amit mások mondanak, az segít csökkenteni a bizonytalanságunkat. Ha már több százan megvettek valamit akkor az nem lehet olyan rossz.  ÉS erre épül többek között az influencerek hatalma is. Segítenek dönteni, szűrik számunkra az információt, “könnyebbé teszik” a hétköznapi döntéseinket, hiszen ha hitelesek számunkra, akkor segítenek a döntésben, “spórolnak” nekünk.

Kép: Pixabay

Az influencerek véleményét is azért figyeljük, mert segítenek, dönteni, és identitást építeni. És egy jó influencerek ettől lesz kitüntetett szerepe.  A marketingben három lélektani okra szoktuk visszavezetni ezt a kitüntetett szerepet:

Az emberek szívesebben fogadnak el “külsős” nézőpontot, mintha az eladó mondja.

Az emberek szívesen hallgatnak meg tanácsot olyanoktól, akikben megbíznak, ismernek.

Az emberek kevésbé érzik tolakodónak az ajánlatokat, ha azok a háttérben maradnak, és nem kíséri őket azonnali vásárlási felhívás vagy kötelezettség.

Szerzőnkről:
Földi Miklós Dániel több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.
Ez a három okra ad okot, hogy kövessük például őket. ÉS az a mód ahogyan ezt teszik, azaz  ahogyan  az  influencerek befolyásolnak minket, lélektani ráhatásnak nevezzük . Ezt a pszichológiában az un. archetípusokkal, azaz lélektani ráhatásokkal érik el. Ebből 4 típust különböztetünk meg.

“Kövess engem”

Ők az un. karizmatikus véleményadók. Erős személyiséggel, ún. „karizmával” rendelkeznek. A legnépszerűbbek még Magyarországon is több százezer fős követőtáborral rendelkeznek. A közönségüket, saját hangjukon, stílusban szólítják meg. Reklámértékük, követőtáboruk nagyságától, a lájkok számától és a hozzászólásoktól alakulásától függ. Példa: Kasza Tibi, Sebestyén Balázs, Hosszú Katinka.

“Hallgass rám” 

Ők a mintaadó véleményirányítók, egyfajta közösségi coach-ok. Trendi témákban mutatnak követendő mintákat, viselkedést.  A lányoknál pl. divat témában adnak tanácsot. Fiúknál inkább műszaki vagy számítástechnikai témákban. Ide tartozik példái

“Megmutatom”

Véleményirányítók, vagy edukátorok sokszor a kicsit excibicionist hajlamú felhasználók mutatják be így valamilyen szokásukat, és adna kezzel “tanácsot”, mintát. Nagyon elterjedt a Snapchat-en. Pl. körömlakk típusok bemutatása lányoktól lányoknak, így használd, ezt használd. De ide tartozhatnak a gastro blogok is, ahol recepteket mutatunk, diétákat vagy akár néhány mániákus sport, testmozgást hirdető influencer is.

Hatékony reklámhoz nem elég az öncélú hangoskodás
Csak a pénzügyi cél kitűzése vagy a túl hangsúlyos imázselemek mind jelentősen ronthatják a reklámunk hatékonyságát – már ha egyáltalán tudjuk, mit értünk hatékonyság alatt. A csak konverziók alapján mért hatékonyságnak üzen hadat Földi Miklós Dániel reklámpszichológus szakértőnk.
“Leleplezem, kigúnyolom”

Kritikus, szórakoztató véleményformálók. Általában ők a legnépszerűbbek. Szarkasztikus, kritikus hangvételük miatt. Cikiznek, akár gúnyolódnak is. Erős reklámértékük van, de könnyen elveszíthetik saját erejüket, ha ajánlgatni kezdenek egy terméket, mert ha promóciós tevékenységbe kezdenek, könnyen csorbulhat a hitelességük, vagy a termék eshet “áldozatul”, a túlzott ajánlgatásnak.

Kapuőrök

A reklámipar működése abban az irányba mozdult el az utóbbi idpben, hogy a meggyőzési folyamatot egyre inkább külső “harmadik” személyre próbálja áthárítani, ezáltal is növelve a hitelességet Ebben a folyamatba tökéletesen beleillenek az influencerek. Azonban ezzel együtt a kontrollt is egyre inkább átengedtük a fogyasztóknak. Az influencerek egyfajta kapuőrökké váltak, akik segítenek, megakadályozni a csoport normái  számára nem megfelelő értékek behatolását a csoportban, és ezáltal fenntartani a csoport stabilitását. A kérdés csak az, hogy jó-e ez a fogyasztónak, és a reklámnak?

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklámpszichológus

Reklámpszichológia.hu

Influencerek: már nyoma sincs a finnyásságnak
Kevés megosztóbb marketinges téma létezik ma, mint az influencerek. Az olcsón, nagy elérést kereső cégek, az ügynökségek és persze a jelentős bevételhez jutó influencerek imádják, míg a fiatalokat a manipulációtól féltők, az etikus reklám hívei erős fenntartásokkal fogadják. De mi a baj vele? Pécsi Ferenc, marketingszakértőnk segítségével jártuk körül a kérdést.

Véleményvezér

Több száz pedagógust vert át a Belügyminisztérium

Több száz pedagógust vert át a Belügyminisztérium 

A pórul járt pedagógusok minden bizonnyal beperlik a Belügyminisztériumot.
Magyar Péter szerint választási csalás történt a külföldön élő magyarok szavazataival

Magyar Péter szerint választási csalás történt a külföldön élő magyarok szavazataival 

Valami bűzlik Dániában mondaná Shakespeare.
Orbán Viktor kormányzása óta nagyot zuhantak a magyar nyugdíjak GDP arányosan nézve

Orbán Viktor kormányzása óta nagyot zuhantak a magyar nyugdíjak GDP arányosan nézve 

Mennyire becsüljük meg nyugdíjasainkat?
Megbukott a lombkorona nélküli lombkoronasétányt építő polgármester

Megbukott a lombkorona nélküli lombkoronasétányt építő polgármester 

A vidéket még mindig a Fidesz uralja.
Hatalmas adóemelésre készül Putyin

Hatalmas adóemelésre készül Putyin 

Fogy Moszkva pénze, jön tehát a hadisarc.
A Brexit rajongók azt ígérték, csökkentik a bevándorlást, ehhez képest fordítva történt

A Brexit rajongók azt ígérték, csökkentik a bevándorlást, ehhez képest fordítva történt 

Az Egyesült Királyság gazdasága mindig is a világ egyik legliberálisabb területe volt, úgy akartak szigorítani, hogy ezen az elven nem változtattak. Meg is lett az eredmény.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo