Egyre nehezebben találnak munkaerőt a vállalatok, a 2019-es előrejelzések szerint pedig ez a probléma nem fog enyhülni az előttünk álló évben sem. Nagy Gábor toborzási szakértő szerint azonban a vállalatok gondjait nem csak a szűkös munkaerő-kínálat okozza, hanem az is, hogy a toborzási kampányoknál alkalmazott technikák már nem felelnek meg az új kommunikációs csatornák támasztotta követelményeknek.
A szakember három olyan területet is beazonosított, ahol minimális változtatással nagymértékben növelhető a toborzási kampányok hatékonysága, ugyanakkor a jelenlegi problémák feloldása egyetlen mondatban összefoglalható: szemléletváltás nélkül nem érhetőek el jelentős változások a toborzásban!
De mit is értünk ezalatt?
Leginkább azt, hogy a munkaerő-felvétel mára egy értékesítési folyamatként írható le a legjobban.
Ha jó a marketing (Hirdetések + Jelentkezési rendszer), akkor van elég érdeklődő, akinek értékesíteni lehet az állást (Kapcsolatfelvétel –> Interjú –> Felvétel). Ezt komplex rendszerként kell kezelni, mert elég egy szűk keresztmetszet, és az egész folyamat megakadhat…
Az alábbi ábra az értékesítési és toborzási folyamatok hasonlóságát mutatja be a kékgalléros, leginkább betanított munkások felvételi arányát szemléltetve.
Az elmúlt évben a legtöbb negatív visszajelzés arról érkezett, hogy egy-egy jelentkezőt NEM LEHET ELÉRNI az első kapcsolatfelvételkor. Vagyis az „Érdeklődőgyűjtés” és az „Interjú” között van egy kritikus pont, ami új megoldásokért kiált.
Vegyük sorra, mik lehetnek a kapcsolatfelvétel szűk keresztmetszetei!
A KAPCSOLATFELVÉTEL SEBESSÉGE
Az a tapasztalat, hogy ha AZNAP nem hívjuk fel a jelentkezőt (legalább egy időpont-egyeztetés céljából), akkor másnap már lehet, hogy nem is aktuális neki az állásajánlat. Általában nem azért, mert komolytalan volt a jelentkezés, hanem mert időközben talált más munkát. Gondoljuk végig!
A marketinggel elültetjük a fejében, hogy állást kellene váltani –> Jelentkezik –> MAJD NEM TÖRTÉNIK SEMMI
Ha tényleg megérett a munkahelyváltásra, akkor este telefonál két-három ismerősnek, és már TALÁL IS ÚJ ÁLLÁSLEHETŐSÉGET MAGÁNAK!
Mi felkeltettük az érdeklődését, valaki más pedig learatja a babérokat, és felveszi a munkavállalót.
A GYORS KAPCSOLATFELVÉTEL tehát DÖNTŐ FONTOSSÁGÚ, nem szabad alábecsülni a jelentőségét!
KAPCSOLATFELVÉTEL A MEGFELELŐ IDŐBEN
Többször hallani a HR-es kollégáktól, hogy hiába hívják a jelentkezőt, az „kinyomja a telefont”, „nem elérhető”, „nem veszi fel”. Valóban a merítéssel lehetett a probléma?
Az ideális jelentkező a legtöbb esetben dolgozik valahol. (Aki nem dolgozik, az nem is biztos, hogy ideális.) Ha történetesen az illető tényleg jó dolgozó, akkor munkaidőben nem a telefonját nézegeti, hanem lelkiismeretesen végzi a feladatait.
Nincs ideje bármikor felvenni a telefont, bármennyire fontos is számára a váltás, vagyis pont a legideálisabb jelentkezőket nem fogja munkaidőben ilyen módon elérni a HR.
Mint említettük, a marketing és az értékesítési rendszernek az összehangolása nagyon fontos, ebben rejlik a megoldás is. Előre kell gondolkoznunk, és még a marketingfolyamatoknál kell kezelnünk ezt a helyzetet.
Az onlinetoborzas.hu-nál ezt úgy oldottuk meg, hogy minden általunk futtatott toborzásnál már a jelentkezéskor, a karrieroldalon felteszünk egy roppant egyszerű, mégis igen hasznos kérdést az érdeklődőnek:
Mikor kereshetünk telefonon a munkalehetőséggel kapcsolatban?
Ezzel az egyszerű huszárvágással nagymértékben ki lehet küszöbölni a fenti problémákat, és 50 százalékkal tudtuk növelni az első kapcsolatfelvétel eredményességét ezzel az egyszerű kis kérdéssel!
A KAPCSOLATFELVÉTEL MINŐSÉGE
Egy értékesítési vezető mondta egyszer, hogy amikor új értékesítő kollégát vesz fel, akkor az első kapcsolatfelvételnél
SAJÁT MAGÁT KELL ELADNIA A JELENTKEZŐNEK.
Ha szimpatikus a jelentkezőnek, akkor gördülékenyen megy tovább a folyamat, de ha nincs meg a „kémia”, akkor el sem kezdődik az együttműködés. Vagyis bármennyire fáradtak vagyunk, és aznap már a sokadik interjút végezzük, legyünk minden jelentkezővel szemben nyitottak és érdeklődőek, mintha egy új ismertség kezdetén lennénk!
Itt is nagyon fontos, hogy a marketing segítse az első kapcsolatfelvétel hatékonyságát.
Hogyan tehetjük ezt meg?
Az általunk futtatott kampányoknál a karrieroldalon a jelentkezőnek három kérdést teszünk fel.
Az első „nyitó kérdés” nem tűnik túl hasznosnak, de a folyamat későbbi részében (kapcsolatfelvétel) nagy jelentőséggel bír, mérhetően javít a Munkát kínáló Ügyfelünk megítélésén.
Mivel töltöd a szabadidődet?
Amikor megérkezik a HR-es kollégához a jelentkezésről az értesítés, ebből azonnal kiderül, hogy milyen emberrel van dolga.
Ezenkívül a jelöltben is pozitív benyomás alakul ki a cégről, amely ÉRDEKLŐDIK IRÁNTA, és nemcsak egy szakmai önéletrajz alapján szeretné őt mérlegre tenni (ami egy fizikai munkásnak általában nincs is kéznél).
Egy jó HR-es a kérdésre adott válaszokból azonnal tudni fogja, hogy milyen stílusban kell felvenni a kapcsolatot a jelentkezővel.
– Aki a gyerekeivel tölti a szabadidejét, annál a család/ munka egyensúlyának fontosságát tudja hangsúlyozni.
– Aki a sportolást választja, azzal az egészséges életmóddal kapcsolatban érhet el egyetértést.
– Aki bulizni jár a haverokkal, annak épp az lehet a kommunikációs horog, ha elmondjuk, hogy nálunk is „jófejek” dolgoznak, akik közül sokan még szabadidejükben is összejárnak.
Vagyis az első kapcsolatfelvételi beszélgetésbe lehetséges – és szükséges – egy kis színt vinni és maradandó pozitív élményt hagyni a jelentkezőben!
Szerző: