Digitális korban élünk, így a potenciális vevők megszólításakor is ehhez kell igazodni. Vagyis alkalmazkodni kell ahhoz, hogy az emberek nagy része aktívan használja az internetet: e-mailen keresztül levelezik, különböző közösségi portálokon (Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn stb.) tart kapcsolatot másokkal és tájékozódik a hírekről, eseményekről. Online felületen keres információt termékekről, szolgáltatásokról, de egyre népszerűbb az online vásárlás is: a KutatóCentrum felmérése szerint 2014-ben a rendszeresen internetezők 81%-a legalább egyszer vásárolt online felületen keresztül. (Már a játékpiacot is elérte az online forradalom.)
Ezeket a trendeket figyelembe véve könnyen belátható, hogy aki kommunikálni szeretne a potenciális vagy már meglévő ügyfélkörével, nem hanyagolhatja el az online jelenlétet. A jelenlét azonban önmagában nem elég, hiszen a hirdetők közt zajló kiélezett verseny miatt valami igazán ütőset kell alkotni ahhoz, hogy meggyőzzük a közönségünket. Az egyik legütőképesebb fegyverünk az e-mail marketing, nézzük meg, hogy miért.
Az e-mail marketing nagy előnye, hogy gyorsan megvalósítható, jól célozható, gazdaságos a kivitelezése, az eredmény pedig jól mérhető, így végül pontos képet kapunk a hatékonyságról.
Az egész e-mail marketing kampánynak a szíve-lelke az adatbázis, ami folyamatos karbantartást igényel. Nem tanácsos egyetlen egészként kezelni, hanem bizonyos paraméterek (nem, kor, érdeklődés, aktivitás stb.) alapján érdemes azt szegmentálni. Ez azért fontos, hogy a feliratkozott (potenciális) vásárló olyan tartalmat kapjon, ami tényleg érdekes és hasznos számára, ami ahhoz vezet, hogy megbízható és hiteles márkának fog minket tartani, az üzeneteink pedig nem fognak olvasatlanul a kukában landolni. A 2015-ös marketingtrendek szerint ráadásul a személyre szabott üzenet fontosabb lesz, mint valaha, ezt a célt pedig – megfelelő adatbázis szegmentálás esetén –kiválóan szolgálja az e-mail marketing.
Az e-mail marketing eszközei: mikor mivel támadjunk?
Az e-mail marketing eszközei a hírlevél, az eDM (elektronikus direkt mail) és az automatizált (trigger) e-mailek, ezeket más-más célra érdemes bevetni.
- Hírlevél: A hírlevél hosszabb távú célokat szolgál, a folyamatos kapcsolattartásra, az ügyfelek megtartására és a vásárlói hűség megerősítésére alkalmas, a rendszeres kommunikáció eszköze. Elsősorban az ügyfelek érdeklődését felkeltő piaci hírekre, a bennük felmerülő kérdések megválaszolására fókuszál, de az aktuális akciókról is tájékoztathatjuk benne ügyfeleinket.
- eDM: Az eDM inkább az alkalomszerű promóciókhoz ideális választás, azonnali cselekvésre ösztönöz. Az eDM a hírlevéllel szemben általában egy promócióra koncentrál, a cél elsősorban az értékesítés ösztönzése. Kiválóan alkalmas például kuponok küldésére, amiket egy adott időpontig válthat be a felhasználó.
Automatizált kampányok: Bizonyos események (illetve viselkedések) bekövetkezéséhez kötve automatizált e-maileket is küldhetünk. Az automatizált e-mailek segítik a folyamatos kapcsolattartást, emellett a kereszt- és felülértékesítést is hatékonyan támogatják. Tipikus példa a vásárlókkal való kapcsolat fenntartására a születésnapi és névnapi üzenet küldése (esetleg ebből az alkalomból kedvezmény felajánlása). A kereszt-, illetve felülértékesítést szolgálják például az olyan, vásárlás után kiküldött üzenetek, amelyben kiegészítő termékeket ajánlunk a vásárlóinknak.
Mindhárom eszközre igaz, hogy ha megfelelően szűrjük az adatbázist, akkor olyan felhasználókhoz juttathatjuk el az üzenetünket, akiket valóban érdekelhet az ajánlatunk. Ha emellett az ajánlat tálalása is megfelelő (például kellően figyelemfelkeltő a tárgy, megfelelő az e-mail vizuális kialakítása, kellően tömör a tartalom stb. – a sorozat további cikkeiben részletesebben is szót ejtünk ezekről), a címzettek jó része nemcsak megnyitja majd a levelünket, de elolvassa az ajánlatunkat, és élni is fog vele.
Hogyan álljunk neki?
- Építsünk adatbázist! Ahogy korábban már említettük, az e-mail marketing lelke az adatbázis, így első számú feladatunk, hogy adatbázist építsünk (ott van még ugyan a vásárlás lehetősége, a későbbiekben erről is ejtünk szót). Először is érdekeltté kell tenni az embert, hogy regisztráljon az adatbázisunkba. Erre jó praktika, ha a feliratkozásért cserébe valamilyen akciót vagy beváltható kupont kínálunk.
- Tartsuk meg a feliratkozókat! A későbbiekben azért is tenni kell, hogy a regisztráltak ne iratkozzanak le a hírlevelünkről. Ennek az első számú eszköze a színvonalas tartalom.
- Kössük magunkhoz a feliratkozókat! A hírlevelünkre regisztrált tagok márkahűségét növelhetjük azáltal, hogy időről időre (például születésnap, nevezetes céges esemény stb. alkalmából) megajándékozzuk őket valamilyen személyre szóló kedvezménnyel. Bár a kuponok beváltása költséggel jár, ez értékes befektetés, mert a kedvezményeken kívül bármilyen más üzenetet is eljuttathatunk a címzetteknek. Írhatunk a termékeinkről, a cégről, az akciókról, megoszthatunk velük hasznos és érdekes információkat a piacról, a vásárlók problémáinak megoldásáról, és így tovább. Az önajnározást azonban kerüljük, mert ezzel többet ártunk magunknak, mint használunk.
- Ne ragaszkodjunk a nem értékes kontaktokhoz! Az e-mail kampányok által generált bevétel is pontosan mérhető, így arról is tiszta képet kapunk, hogy (amennyiben van ilyen) mely célcsoportok esetében nem kifizetődő ezt az eszközt alkalmazni. Ilyenkor érdemes meghozni azt a fájdalmasnak tűnő döntést, hogy ezeknél a felhasználóknál egyszerűen nem alkalmazzuk az e-mail marketinget.
Dely Gábor MailEngine www.mailengine.hu