Az európai autópiac alaposan megszenvedte a koronavírus járványt, az értékesítési számok komoly visszaesést mutattak, éves összehasonlításban 25 százalékos volt a zuhanás. Nem meglepő módon mindez a gyártási oldalon is visszaesést eredményezett. Noha az európai eladási adatokhoz képest a magyar némileg kedvezőbb lett, összességében a hazai értékesítés is igen gyengére sikeredett, hiszen 2019-hez képest 20 százalékkal zuhant a forgalomba helyezett új járművek száma. Míg a konjunktúra csúcsút jelentő 2019-es évben 157 906 ezer új autó talált gazdára, addig tavaly 128 031 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.
A probléma az, hogy a magyarnál sokkal nagyobb európai piacokon is legalább ilyen, vagy nagyobb mértékű volt a visszaesés. Hiszen Németországban éves bázison a november végi adatok 21 százalékos gyengülésről szóltak, Franciaországban 26,9 százalékkal, az Egyesült Királyságban 31 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbiakhoz képest az új autók forgalma, ráadásul a Olaszországban és Spanyolországban még ennél is gyengébben alakult az értékesítés.
A járműipar keresleti oldalán mért sokmillió darabos kiesés pedig értelemszerűen a gyártásra is visszahatott. A tavasz folyamán az egész szektor többhetes Csipkerózsika álomba merült, miután előbb a Kínában, majd később világszerte elrendelt korlátozások miatt megszakadtak a beszállítói láncok. Így az első félévben, azon belül is a második negyedévben nem csak az értékesítés, de a termelés is padlót fogott.
A gyártás oldalán egyébként a nemzetközi trendek érvényesültek, a magyarországi járműiparba a nyártól lassan élénkülő kereslet „visszahozta az életet”, és folyamatos élénkülést láthattunk. Ezt jelezte az is, hogy miután augusztusban a korábbi kényszerszünetek miatt a vállalatok a szokásosnál rövidebb karbantartási időszakot tartottak, így ekkor a hazai járműgyártás folyóáron számolt volumene meghaladta a 2019-es szintet. A lendület egyébként annak ellenére sem tört meg, hogy ősszel Európa-szerte újabb korlátozó intézkedéseket vezettek be. A járműgyártás az év második felében egyértelműen visszaépülni látszott. Igaz ebben az is közrejátszott, hogy az élénkülő kereslet miatt nem csak a szokásos nyári karbantartási szünet, hanem az év végi is rövidebb volt, mint más években.
Úgy tűnt, hogy ez az év nem csak a járvány miatt nehézségeket hozó 2020-hoz, de akár a 2019-es évhez képest is bővülést hozhat. A gyártók azonban új nehézségekkel szembesültek már januárban, hiszen januárban több német gyártó is kényszerszünetet rendelt el, a járművekhez szükséges elektronikai alkatrészek ugyanis hiánycikké váltak, miután a járványhelyzetben más szektorok például a szórakoztató elektronikai vagy a számítógép gyártók a megnövekedett keresletük miatt többet vásároltak. Ugyanakkor az egyre fejlettebb technológiával ellátott járművek sem tudják ezeket a chipeket nélkülözni, így a hiány komoly problémát okozott.
A szektor globális kitettsége résvén csak idő kérdése volt, hogy az alkatrészhiány mikor éri el a magyarországi vállalatokat. Január 19-én azt közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., hogy a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt tíz napra ismét leáll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban.
További részletek a Piac&Profit legfrissebb számában. A lapot keresse az újságárusoknál vagy fizessen rá elő online.