Autóipar: csöbörből-vödörbe

Már éppen fellélegeztek volna az járműiparban érintett vállalatok, köszönhetően az élénkülő keresletet, amikor újabb nehézséggel szembesültek. Az év elején ugyanis a fellépő chiphiány miatt számos gyár kényszerült a termelés leállítására.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európai autópiac alaposan megszenvedte a koronavírus járványt, az értékesítési számok komoly visszaesést mutattak, éves összehasonlításban 25 százalékos volt a zuhanás. Nem meglepő módon mindez a gyártási oldalon is visszaesést eredményezett. Noha az európai eladási adatokhoz képest a magyar némileg kedvezőbb lett, összességében a hazai értékesítés is igen gyengére sikeredett, hiszen 2019-hez képest 20 százalékkal zuhant a forgalomba helyezett új járművek száma. Míg a konjunktúra csúcsút jelentő 2019-es évben 157 906 ezer új autó talált gazdára, addig tavaly 128 031 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.

(Fotó forrása: Depositphotos.com)

A probléma az, hogy a magyarnál sokkal nagyobb európai piacokon is legalább ilyen, vagy nagyobb mértékű volt a visszaesés. Hiszen Németországban éves bázison a november végi adatok 21 százalékos gyengülésről szóltak, Franciaországban 26,9 százalékkal, az Egyesült Királyságban 31 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbiakhoz képest az új autók forgalma, ráadásul a Olaszországban és Spanyolországban még ennél is gyengébben alakult az értékesítés.

A járműipar keresleti oldalán mért sokmillió darabos kiesés pedig értelemszerűen a gyártásra is visszahatott. A tavasz folyamán az egész szektor többhetes Csipkerózsika álomba merült, miután előbb a Kínában, majd később világszerte elrendelt korlátozások miatt megszakadtak a beszállítói láncok. Így az első félévben, azon belül is a második negyedévben nem csak az értékesítés, de a termelés is padlót fogott.

A gyártás oldalán egyébként a nemzetközi trendek érvényesültek, a magyarországi járműiparba a nyártól lassan élénkülő kereslet „visszahozta az életet”, és folyamatos élénkülést láthattunk. Ezt jelezte az is, hogy miután augusztusban a korábbi kényszerszünetek miatt a vállalatok a szokásosnál rövidebb karbantartási időszakot tartottak, így ekkor a hazai járműgyártás folyóáron számolt volumene meghaladta a 2019-es szintet. A lendület egyébként annak ellenére sem tört meg, hogy ősszel Európa-szerte újabb korlátozó intézkedéseket vezettek be. A járműgyártás az év második felében egyértelműen visszaépülni látszott. Igaz ebben az is közrejátszott, hogy az élénkülő kereslet miatt nem csak a szokásos nyári karbantartási szünet, hanem az év végi is rövidebb volt, mint más években.

Úgy tűnt, hogy ez az év nem csak a járvány miatt nehézségeket hozó 2020-hoz, de akár a 2019-es évhez képest is bővülést hozhat. A gyártók azonban új nehézségekkel szembesültek már januárban, hiszen januárban több német gyártó is kényszerszünetet rendelt el, a járművekhez szükséges elektronikai alkatrészek ugyanis hiánycikké váltak, miután a járványhelyzetben más szektorok például a szórakoztató elektronikai vagy a számítógép gyártók a megnövekedett keresletük miatt többet vásároltak. Ugyanakkor az egyre fejlettebb technológiával ellátott járművek sem tudják ezeket a chipeket nélkülözni, így a hiány komoly problémát okozott.

A szektor globális kitettsége résvén csak idő kérdése volt, hogy az alkatrészhiány mikor éri el a magyarországi vállalatokat. Január 19-én azt közölte a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., hogy a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt tíz napra ismét leáll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban.

További részletek a Piac&Profit legfrissebb számában. A lapot keresse az újságárusoknál vagy fizessen rá elő online. 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo