Régen hetekbe kerülhetett, mire egy postai levélben feladott ügyfélpanaszra válasz jött, ma már nem hajlandók ennyit várni a fogyasztók. Az elmúlt évtizedekben lett igazán elterjedt az e-mail, mint a postai levél elektronikus változata, ami szempillantás alatt célba ér. Ez a technikai újítás nagyban felgyorsította a kommunikációt, hiszen néhány órán belül már meg is érkezhetett a válasz. Ma pedig még gyorsabb lehetőségeink vannak. „A legtöbb cég szomorúan tapasztalhatja, hogy a vásárlók figyelmét nagyon rövid ideig élvezheti. Éppen ezért, ha kérdésük van, akkor arra nagyon gyorsan szeretnének választ kapni. Ehhez pedig ott lapul a zsebükben a technológia, az okostelefon, a tablet, ami a világ bármely pontján, a nap bármely percében alkalmassá teszi őket arra, hogy információt kérjenek” – hívta fel a figyelmet Szombati Orsolya marketingszakértő a Bisnode céginformációs szolgáltató blogján.
Ebben segítenek a chat alkalmazások. A közösségi média eszközök ma már számtalan formában adnak csatornákat, amelyeken hatékonyan és gyorsan kommunikálhatunk, sőt akár hirdethetünk is.
Melyek a legnépszerűbb chat alkalmazások?
- Facebook Messenger
- Viber
- Snapchat
- Skype
- Telegram
Nem csak a panaszkezelésben van jelentősége a chatprogramoknak: egy magyar ruhaüzlet a VIP ügyfelek számára csinált egy Viber-csoportot, ahol azonnal meg tudja osztani a híreket, az új kollekció darabjait a legjobb ügyfeleivel, akik így első kézből, a leggyorsabban és az egyik legbiztosabb csatornán kapjk meg az információkat, friss híreket. Ezzel egészen új szintre emelte az ügyfélkezelést a tulajdonos. Azonban a lehetőség felelősségteljes és jól átgondolt kommunikációs stratégiát is megkövetel a vállalkozásától. Nagyon könnyű egy pongyolán megfogalmazott válasszal csalódást, sértettséget kelteni az ügyfélben, amit a közösségi hálón 1-2 kattintással közzé is tud tenni.
A csoport mérete nem nőhet bármekkorára, egyrészt moderálhatatlanná válik, másrészt a folyamatos kommunikáció zavarhatja a csoporttagokat. „Ezért nem javaslom, hogy 10-20 résztvevőnél többet felvegyünk 1-1 ilyen körbe” – hangsúlyozta Szombati Orsolya.
Tisztán kell kommunikálni az ügyfelek fel, hogy mire való a csoport – például a hírek megosztására –, míg az ügyfélszolgálati kérdéseiket egy más fiókra indított privát üzenetküldéssel tegyék meg, hogy a többieket ne zavarják az egyeztetéssel.
A chat alkalmazásokra általánosan igaz, hogy elmossa az ügyfélszolgálati időt. Számos alkalmazásban azonban van lehetőség automata üzenet beállítására, ha éppen nem lehetséges az üzenetekre azonnal válaszolni (munkaidőn kívül). Ez az üzenet mindenképpen tartalmazzon egy vállalható időpontot, amikor vissza tudunk írni az ügyfélnek.