Amikor azonnal választ kér az ügyfél…

Az elmúlt években jelentősen átalakult az ügyfelekkel történő kommunikáció módja. Korábban a szóbeli, postai úton kézbesített levél és a telefon volt a legáltalánosabb módja annak, hogy egy cég a vásárlóival kommunikáljon. Ma ez a chat, ami minden eddiginél gyorsabb ügyintézést tesz lehetővé, de megvannak a veszélyei is.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Régen hetekbe kerülhetett, mire egy postai levélben feladott ügyfélpanaszra válasz jött, ma már nem hajlandók ennyit várni a fogyasztók. Az elmúlt évtizedekben lett igazán elterjedt az e-mail, mint a postai levél elektronikus változata, ami szempillantás alatt célba ér. Ez a technikai újítás nagyban felgyorsította a kommunikációt, hiszen néhány órán belül már meg is érkezhetett a válasz. Ma pedig  még gyorsabb lehetőségeink vannak. „A legtöbb cég szomorúan tapasztalhatja, hogy a vásárlók figyelmét nagyon rövid ideig élvezheti. Éppen ezért, ha kérdésük van, akkor arra nagyon gyorsan szeretnének választ kapni. Ehhez pedig ott lapul a zsebükben a technológia, az okostelefon, a tablet, ami a világ bármely pontján, a nap bármely percében alkalmassá teszi őket arra, hogy információt kérjenek” – hívta fel a figyelmet Szombati Orsolya marketingszakértő a Bisnode céginformációs szolgáltató blogján.

Kép: Pixabay

Ebben segítenek a chat alkalmazások. A közösségi média eszközök ma már számtalan formában adnak csatornákat, amelyeken hatékonyan és gyorsan kommunikálhatunk, sőt akár hirdethetünk is.

Melyek a legnépszerűbb chat alkalmazások?

  •     Facebook Messenger
  •     Whatsapp
  •     Viber
  •     Snapchat
  •     Skype
  •     Instagram
  •     Pinterest
  •     WeChat
  •     Telegram
Ezek a többségében itthon is ismert és gyakran használt applikációk a chatelésre. A legnagyobb család természetesen a Facebook érdekeltségébe tartozik, a Whatsappot több mint 700 millióan, a Messengert 600 millióan, míg az Instagramot közel 300 millióan használják.
Nyolc módszer, a nehéz ügyfelek féken tartására
Nehéz ügyfelek léteznek, ezt mindannyian tapasztaltuk már. A nyári hőségben mintha többen lennének, talán a forróságban türelmetlenebbek vagyunk. Hajlamosak vagyunk a problémás ügyfeleket túlzott szervilizmussal kezelni, amikor hívnak vagy felkeresnek bennünket, bár tegyük a szívünkre a kezünket, a problémázó, akadékoskodó, mindent kritizáló vevőt néha más bolygóra küldenénk.
Éppen ezért érdemes figyelemmel követni a lehetőségeket, hiszen az ügyfelek a kiváló termék vagy szolgáltatás mellett a vásárlás élményéért (is) fordulnak a céghez, hogy kiemelt figyelmet kapjanak, úgy is, hogy azonnali választ kapjanak az ügyfélszolgálattól, ha Messengeren vagy éppen Viberen felteszik a kérdéseiket. Ha az ügyfél perceken belül korrekt választ kap a panaszára, akkor nagyon elégedett, és ajánlja az ismerőseinek a céget, mert megbízhatóak, korrektek, gyorsak.

Nem csak a panaszkezelésben van jelentősége a chatprogramoknak: egy magyar ruhaüzlet a VIP ügyfelek számára csinált egy Viber-csoportot, ahol azonnal meg tudja osztani a híreket, az új kollekció darabjait a legjobb ügyfeleivel, akik így első kézből, a leggyorsabban és az egyik legbiztosabb csatornán kapjk meg az információkat, friss híreket. Ezzel egészen új szintre emelte az ügyfélkezelést a tulajdonos. Azonban a lehetőség felelősségteljes és jól átgondolt kommunikációs stratégiát is megkövetel a vállalkozásától. Nagyon könnyű egy pongyolán megfogalmazott válasszal csalódást, sértettséget kelteni az ügyfélben, amit a közösségi hálón 1-2 kattintással közzé is tud tenni.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak - gondoljunk csak a Volkswagen botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.
Mire ügyeljünk, ha ilyen fórumot használunk?

A csoport mérete nem nőhet bármekkorára, egyrészt moderálhatatlanná válik, másrészt a folyamatos kommunikáció zavarhatja a csoporttagokat. „Ezért nem javaslom, hogy 10-20 résztvevőnél többet felvegyünk 1-1 ilyen körbe” – hangsúlyozta Szombati Orsolya.

Tisztán kell kommunikálni az ügyfelek fel, hogy mire való a csoport – például a hírek megosztására –, míg az ügyfélszolgálati kérdéseiket egy más fiókra indított privát üzenetküldéssel tegyék meg, hogy a többieket ne zavarják az egyeztetéssel.

A chat alkalmazásokra általánosan igaz, hogy elmossa az ügyfélszolgálati időt. Számos alkalmazásban azonban van lehetőség automata üzenet beállítására, ha éppen nem lehetséges az üzenetekre azonnal válaszolni (munkaidőn kívül). Ez az üzenet mindenképpen tartalmazzon egy vállalható időpontot, amikor vissza tudunk írni az ügyfélnek.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo