Negyedszázaddal ezelőtt a szakértők kétségbe vonták, hogy diszkont légitársaságok sikeresek lehetnek rövid- és közepes távolságokon.
A fapadosok azonban 2007-ben már az európai járatok 19 százalékát adták, ez 2016-ra 30 százalékra emelkedett és azóta is tovább nőtt. Ugyanebben az időszakban a hagyományos, nagy légitársaságok európai járatainak korábbi, 59 százalékos részesedése 53 százalékra csökkent.
Hasonló fejlődést várnak a transzkontinentális fapadosoktól, amelyekből egyre több jelenik meg a piacon. Párizsból például féltucatnyi fapados kínál 400 euró alatt menettérti jegyet New Yorkba, míg a Lufthansa és az IAG (a British Airways és az Iberia) leányvállalatot hoz létre erre az új piacra.
A nagy légitársaságok általában „ráhordó“ járataikkal viszik utasaikat nagy repülőterekre, mint Frankfurt, vagy London-Heathrow és ott szállítják át a tengerentúlra induló óriás gépekbe.
A fapadosok közvetlen járatokat szerveznek, kisebb repülőterekről, ahol alacsonyabbak a költségeik és kisebb gépekkel.
Az Airbus A321LRolcsóbb és gazdaságosabban repül, mint a nagyok, amelyek kihasználtsága igencsak változó.
Németországban Berlin mellett Hamburg és Stuttgart kerül előtérbe tengerentúli közvetlen járatok szempontjából. A szakértők szerint az európai repülés csak ezzel a nyitással tudja felvenni a növekvő versenyt az Öböl-béli és ázsiai vetélytársakkal.
(Forrás: Die Welt)