Felmérésében a Budapest Bank azt vizsgálta, melyek azok a tényezők, amelyek hozzájárulnak egy frissen alapított vállalkozás sikerességéhez. A kutatás olyan pénzügyileg sikeres, 200 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező mikrovállalkozásokat vett górcső alá, amelyeket 2013 és 2015 között alapítottak, és amelyek az alapításuk óta folyamatosan növekvő árbevételt értek el.
Ügyfél-elégedettség és -elkötelezettség
A megkérdezett vállalkozások alapítói 93 százalékban maguk is sikeresnek értékelték cégüket. Az eredményesség elsődleges kulcsát a cégvezetők leginkább a jó ügyfélkapcsolatokban látják (70%), ezt követi a vezetői elköteleződés (49%) és a munkatársak szakértelme (39%). Közös jellemzője ezeknek a vállalkozásoknak, hogy nem a gazdasági környezetben keresik sikerük okát: mindössze 8 százalékuk mondta, hogy a külső tényezők járultak hozzá eredményességükhöz.
A vizsgált sikeres cégekre jellemző, hogy gyakran már a működésük első évében berobbannak: bár a nyereségességet legkorábban jellemzően csak a második évtől várják el az alapító tulajdonosok, kétharmaduk (67%) már az első évben nyereséges volt, és csak 6 százalékuk volt veszteséges. Az átlagos éves árbevétel a működés első naptári évében 28 millió forint volt, a harmadik évre ez átlagosan 85 millió forintra növekedett.
Szakértelemre alapoznak
A sikeres cégek alapítóinak többségére (58%) jellemző, hogy maga is szakértője annak a területnek, amelyen a vállalkozás működik, hiszen korábban hasonló területen alkalmazottként dolgozott. (A tapasztalat jelentőségét mutatja az is, hogy a legnagyobb arányban – 43 százalékban – a 40–49 év közöttiek képviseltetik magukat a sikeres vállalkozók között.) További 27 százalék mondta, hogy olyan profilt választott, amelyről tanulmányai során ismereteket szerzett. A válaszadók 36 százaléka a piaci igényt jelölte meg a választott tevékenység fő okaként, 11 százalék pedig hobbijára építette vállalkozását. Fontos motívum e cégekkel kapcsolatban a tudatosság: 62 százalék készített üzleti tervet, piacfelmérést vagy más elemzést a vállalkozásindításkor. A korábbi vállalkozói tapasztalat ugyanakkor kevesebb súllyal esik a latba: a megkérdezettek többségének (57%) a mostani az első vállalkozása.
A sikeres induló vállalkozások alapítói a függetlenséget (55%) és a rugalmas munkavégzés lehetőségét (28%) tartják a vállalkozói lét fő előnyeinek. (Ez egybevág a Budapest Bank egy korábbi kutatásának eredményeivel, amelyben a hazai lakosság vállalkozói kedvét mérték fel.) Ezért hajlandóak vállalni a fő hátránynak tartott stresszt (41%) és a többletmunkát (36%).
A megkérdezett vállalkozók a cégindításért jelentős anyagi áldozatot is vállaltak: elindításukat átlagosan 9 millió forintból finanszírozták, 62 százalékban a tulajdonosok pénzbeli megtakarításából. Az induló tőke jelentős szórást mutat árbevétel szerint: az 50 millió forint alatti cégeknél 4 millió forint volt az átlag, az 50–200 millió forintos cégeknél pedig 15 millió forint.
Célok és kihívások
Az alapítók 87 százaléka úgy gondolja, a legfontosabb célja a vállalkozásának, hogy eltartsa őt és/vagy családját. Ugyanakkor a folyamatos növekedést is szem előtt tartják: 90 százalékuk mondta, hogy pontosan tudja, hová szeretne cégével eljutni 3–5 éven belül, 87 százalék pedig fontosnak tartja, hogy a vállalkozás folyamatosan növekedjen.
A sikeres vállalkozások számára a legnagyobb kihívást a mindennapokban a megfelelő munkaerő megtalálása jelenti (38%). A likviditás megteremtése (18%) és a pénzügyi források elérhetősége (15%) is relatíve gyakran szerepel a napi problémák között.