Alkalmazottakból lesznek a legsikeresebb vállalkozók

Alkalmazottból lesznek a legsikeresebb vállalkozók: a korábbi munkatapasztalat jelentős előnyt jelent azok számára, akik cégalapításba vágnak – derült ki a Budapest Bank kutatásából.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Felmérésében a Budapest Bank azt vizsgálta, melyek azok a tényezők, amelyek hozzájárulnak egy frissen alapított vállalkozás sikerességéhez. A kutatás olyan pénzügyileg sikeres, 200 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező mikrovállalkozásokat vett górcső alá, amelyeket 2013 és 2015 között alapítottak, és amelyek az alapításuk óta folyamatosan növekvő árbevételt értek el.

Ügyfél-elégedettség és -elkötelezettség

A megkérdezett vállalkozások alapítói 93 százalékban maguk is sikeresnek értékelték cégüket. Az eredményesség elsődleges kulcsát a cégvezetők leginkább a jó ügyfélkapcsolatokban látják (70%), ezt követi a vezetői elköteleződés (49%) és a munkatársak szakértelme (39%). Közös jellemzője ezeknek a vállalkozásoknak, hogy nem a gazdasági környezetben keresik sikerük okát: mindössze 8 százalékuk mondta, hogy a külső tényezők járultak hozzá eredményességükhöz.

Forrás: Budapest Bank

A vizsgált sikeres cégekre jellemző, hogy gyakran már a működésük első évében berobbannak: bár a nyereségességet legkorábban jellemzően csak a második évtől várják el az alapító tulajdonosok, kétharmaduk (67%) már az első évben nyereséges volt, és csak 6 százalékuk volt veszteséges. Az átlagos éves árbevétel a működés első naptári évében 28 millió forint volt, a harmadik évre ez átlagosan 85 millió forintra növekedett.

Szakértelemre alapoznak

A sikeres cégek alapítóinak többségére (58%) jellemző, hogy maga is szakértője annak a területnek, amelyen a vállalkozás működik, hiszen korábban hasonló területen alkalmazottként dolgozott. (A tapasztalat jelentőségét mutatja az is, hogy a legnagyobb arányban – 43 százalékban – a 40–49 év közöttiek képviseltetik magukat a sikeres vállalkozók között.) További 27 százalék mondta, hogy olyan profilt választott, amelyről tanulmányai során ismereteket szerzett. A válaszadók 36 százaléka a piaci igényt jelölte meg a választott tevékenység fő okaként, 11 százalék pedig hobbijára építette vállalkozását. Fontos motívum e cégekkel kapcsolatban a tudatosság: 62 százalék készített üzleti tervet, piacfelmérést vagy más elemzést a vállalkozásindításkor. A korábbi vállalkozói tapasztalat ugyanakkor kevesebb súllyal esik a latba: a megkérdezettek többségének (57%) a mostani az első vállalkozása.

2016 sem hozta el a rendszerváltást a cégeknél
Az elmúlt év sem hozott trendfordulót a fiatal generáció cégalapítási kedvében. Noha közel 10 ezer új vállalkozást jegyeztek be a 18-40 év közöttiek, de az idősebb korosztály továbbra is magasan felülreprezentált az üzleti életben.
A sikernek ára van

A sikeres induló vállalkozások alapítói a függetlenséget (55%) és a rugalmas munkavégzés lehetőségét (28%) tartják a vállalkozói lét fő előnyeinek. (Ez egybevág a Budapest Bank egy korábbi kutatásának eredményeivel, amelyben a hazai lakosság vállalkozói kedvét mérték fel.) Ezért hajlandóak vállalni a fő hátránynak tartott stresszt (41%) és a többletmunkát (36%).

A megkérdezett vállalkozók a cégindításért jelentős anyagi áldozatot is vállaltak: elindításukat átlagosan 9 millió forintból finanszírozták, 62 százalékban a tulajdonosok pénzbeli megtakarításából. Az induló tőke jelentős szórást mutat árbevétel szerint: az 50 millió forint alatti cégeknél 4 millió forint volt az átlag, az 50–200 millió forintos cégeknél pedig 15 millió forint.

Célok és kihívások

Az alapítók 87 százaléka úgy gondolja, a legfontosabb célja a vállalkozásának, hogy eltartsa őt és/vagy családját. Ugyanakkor a folyamatos növekedést is szem előtt tartják: 90 százalékuk mondta, hogy pontosan tudja, hová szeretne cégével eljutni 3–5 éven belül, 87 százalék pedig fontosnak tartja, hogy a vállalkozás folyamatosan növekedjen.

A sikeres vállalkozások számára a legnagyobb kihívást a mindennapokban a megfelelő munkaerő megtalálása jelenti (38%). A likviditás megteremtése (18%) és a pénzügyi források elérhetősége (15%) is relatíve gyakran szerepel a napi problémák között.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo