A kirobbanóan sikeres cégek alapja természetesen egy jó és átgondolt üzleti ötlet. Egy jó elképzelés azonban önmagában még kevés. Érdemes más aranyszabályokat is betartani!
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Nem az ágazat, nem is a vállalkozás típusa, még csak nem is a cég életkora a leglényegesebb különbség a startup és a hagyományos cég között. A legszembetűnőbb a hirtelen gyors növekedés, ami mögött új típusú vállalkozói attitűd és ebből eredően másfajta cégkultúra és működési modell áll. Ezt viszont bárki lemásolhatja, a társadalmi vállalkozás, az állami cég vagy a kkv is.
A startup fogalom olyan nagy növekedési potenciállal bíró új vállalkozást jelöl, ami újszerű és saját ötleten alapul. Fontos szempont, hogy a vállalkozás által kínált termék ne csak hazai viszonylatban számítson újdonságnak, mégpedig annak érdekében, hogy nagyobb esély legyen áttörni az országhatárokon – ami figyelembe véve hazánk méreteit elengedhetetlen az igazán dinamikus növekedéshez. A nemzetközi piacon sokféle termékkel megjelenhetünk, ha az megfelelő minőségű és színvonalú. Természetesen fontos hogy tisztában legyünk egy kijelölt ország gazdasági, kulturális adottságaival. Sertéshústermékekkel aligha érdemes egy arab országban próbálkozni, mint ahogy egy új fűtési technológia sem biztos, hogy kimagasló érdeklődést nyer az Egyenlítő közelében. (De tényleg bármiből lehet biznisz? Az igény vagy az ötlet a lényeg?)
Ismert mondás, hogy nincs új a Nap alatt. Ez részben igaz is, éppen ezért szükséges, hogy a marketinganyagból kiderüljön, miben rejlik újszerűségünk, miben különbözünk másoktól.
Az első lépés tehát értelemszerűen az ötlet kidolgozása. Lehetőség szerint ne csak az alapszolgáltatást gondoljuk ki, hanem fogalmazzuk meg a víziókat is. Tervezzünk hosszútávra, és legyenek meg a határozott elképzelések azt illetően, hogy hova szeretnénk fejlődni, illetve milyen bővülési lehetőségeket rejt ötletünk. Nagy hiba, ha egy vállalkozás megtorpan, és nem fejlődik tovább. Ami nem fejlődik, az ugyanis valójában hanyatlásnak indult.
Ritkán fordul elő, hogy egyetlen személy is képes sikerre vinni vállalkozását: a siker kulcsa sokszor a megfelelő üzlettársak vagy üzleti partnerek kiválasztása. Szakértők szerint egy kisebb cég megfelelő működéséhez is szükség lehet 3-4 emberre, akik képesek felvázolni az üzleti stratégiát, a marketingtervet, illetve azt, hogy milyen szaktudású és hány emberekre lehet szükség alkalmazottként.
Természetesen az anyagiak is igen lényegesek. Egy kezdő vállalkozásnak nem feltétlenül van szüksége drága irodákra, ha az alapvető munka otthonról is kényelmesen elvégezhető. Kerüljük a fölösleges kiadásokat! Ha az üzleti tervünk meggyőző, a partnereket nem fogja eltántorítani, ha nem a legelegánsabb negyedben van az irodánk. Az öltözködés természetesen ennek ellenére fontos ahhoz, hogy komolyan vegyenek bennünket, ám nem mindig az öltöny a célravezető. Elsősorban azt tartsuk szem előtt, hogy a találkozókon a vállalkozásunk profiljához passzolóan legyünk jól öltözöttek! A Piac&Profit etikett szakértője itt segít, hogyan öltözzünk sikerhez!
Ne hagyjuk, hogy a félelem elvegye a kedvünket! Nyilvánvalóan benne van a pakliban, hogy másoknak is megtetszik az ötletünk, akik aztán tovább is gondolják azt. (Éppen emiatt az első lépésnél is fontos már megismerkedni az iparjogvédelem lehetőségeivel.) Egyrészt éppen emiatt kell naprakésznek és dinamikusnak lennünk, másrészt az előny nálunk van. Egy vállalkozás előkészítése hónapokat vesz igénybe, de jobb, ha nem dédelgetjük túl sokáig az ötletet – mert a végén másé lesz. Vágjunk bele!