A magyar cégeknek csak az export jelenthet kiutat

A külpiacra lépés elsősorban a magyar piacon már sikeresen működő, versenyképes termékkel rendelkező vállalkozások számára jelentheti a további növekedés, nagyobb stabilitás lehetőségét az első hazai exporttársulás, az Export Kooperáció tapasztalatai alapján. A környező országok, valamint az EU piacai számos magyar KKV-nek biztosíthatnak kitörési pontot a stagnáló piaci körülmények közül.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Export Kooperáció májusi rendezvényén résztvevők mind egyetértettek abban, hogy a környező országok, valamint az EU piacai számos magyar KKV-nek biztosíthatnak kitörési pontot a stagnáló piaci körülmények közül. Azonban a külpiacra lépést csak olyan kkv-k esetében tartják lehetségesnek, amelyek már idehaza is sikeresen működnek és versenyképes termékkel rendelkeznek. Ám még ezeknek a vállalatoknak is komoly buktatókat tartogathatnak a külpiacok.

 

Pénz és türelem - A cégalapítás kínai feltételei
Költséges és időigényes lehet egy kínai cégalapítás - hangzott el a Kína─Magyarország, Üzlet a kínaiakkal itthon és Kínában, címmel a BKIK és a Piac & Profit által rendezett országos konferencián. A költsége és az időigénye is magasabb egy Kínában létrehozandó vállalatnak, többek között a helyi tanácsadói díjak is magasabbak. Míg Magyarországon akár ötvenezer forintért is találhatunk ügyvédet, addig Kínában egy egyszerű is nyolcszázezer forintnak megfelelő összegre számíthatunk. „Az időigény óriási: hat-nyolc hónapot lehet számolni egy cégalapításra és ehhez még külön hozzájöhet vegyesvállalat alapítása esetén a kínai partnerrel kötendő szerződések által megkövetelt idő" - mondta Dr. Zebegnyei Ádám, YingKe Várnai Ügyvédi Iroda munkatársa.

„Egy export tevékenység megkezdésekor elengedhetetlenül fontosnak tartom a megfelelő kulcsember megtalálását - emelte ki Klemens Wersonig, a TARGET Nemzetközi Fejvadász Csoport tulajdonosa az Export Kooperáció májusban tartott rendezvényén. Véleménye szerint ez a szakember mindenképpen egy olyan értékesítési specialista kell, hogy legyen, aki a célpiacot és a célország kulturális közegét is nagyon jól ismeri.

„ A legoptimálisabb esetben a célországból származó sales manager testesíti meg az ilyetén elvárásokat a legjobban, de az is elképzelhető, hogy a magyar értékesítési vezető korábbi külföldi tapasztalatai alapján válik a feladatra alkalmassá. Sajnos Magyarországon a sales manageri pozíciónak általában nem túl jó a megítélése - mely pl. Nyugat-Európában egy nagyon pozitív imázzsal rendelkezik - ezért különösen nehéz itthon jó értékesítési szakembereket találni." - mondta Klemens Wersonig.

 

Így lehet esélyük a hazai cégeknek
Ha belül nem tudunk piacot növelni, akkor csak a külpiac marad. Ehhez jól működő exportfinanszírozás kell megfelelő tőkeellátottsággal, kereskedőházak, amelyek összegyűjtik a kkv-k termékeit, és kiviszik a külpiacra, ahol hatékonyan tudják képviselni őket. Mindez elsősorban állami feladat, amelynek lényege: a profitot nem az exportot finanszírozónak, hanem az exportőrnek kell elérnie a megfelelő intézmények segítségével. S ha Magyarországon nem ügyfél-, hanem ügyletfinanszírozás működne, akkor jelentős exportnövekedést lehetne elérni - mondta Nyíri Iván, a terület szakértője a Piac & Profitnak adott interjújában.

„Egy-egy külpiac meghódításának, illetve az ezzel kapcsolatos tervezőmunkának fontos eleme a marketingtervezés. A sikeres export érdekében tisztázni kell, hogy pontosan kit tekintünk a termék célközönségének: melyik külpiacon akarjuk megvetni a lábunkat, fogyasztókat vagy vállalatokat igyekszünk megcélozni. Ha ezt tisztáztuk, akkor jöhet a marketingmunka finomhangolása: a célcsoportunkat milyen felületeken, milyen üzenetekkel és milyen gyakorisággal kell elérni ahhoz, hogy sikeresen vezethessük be a termékünket vagy szolgáltatásunkat" - mondta R. Nagy András, a Próbakő Kommunikáció ügyvezetője, a Worldcom PR Group EMEA régió igazgatósági tagja.

„Az export megkezdése előtt a legfontosabb, hogy tájékozódjunk, milyen importszabályokat kell figyelembe vennünk a célpiacon, illetve hogy Magyarországon vannak-e olyan kiviteli korlátozások érvényben, amelyekre figyelnünk kell. Ezen körben azt is érdemes megvizsgálnunk, hogy amennyiben az EU-n kívülre akarunk exportálni, a célpiac tagja-e bármilyen regionális szabadkereskedelmi egyezménynek, mivel az adott régión belüli konkrét import-ország körültekintő megválasztása számos előnnyel járhat. Miután ezeket a feltételeket megvizsgáltuk, a vállalkozásunk és az exporttevékenységünk tervezett méretére szabottan ajánlott megválasztanunk, hogy a cégcsoportunkat milyen struktúrában működtetjük. Fontos lehet többek között utánajárni, hogy érdemes-e több operatív egységünket egy holding-társaságba gyűjteni." - emelte ki Ladi Tímea a TaylorWessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda közösségi jogásza.

 „Az a tapasztalatunk, hogy sok magyar cég felismeri magában a potenciált, és bátorsága is van arra, hogy újabb piacokra lépjen, de nem rendelkezik az exportpiacok felméréséhez, a külpiaci megjelenés előkészítéséhez szükséges forrásokkal. Ebben adhat óriási segítséget a magyar vállalkozásoknak a hamarosan megnyíló, piaci megjelenést támogató pályázat (GOP 3.3.3) Ennek segítségével ugyanis a cégek 3-20 millió Ft-os összegre pályázhatnak külpiaci tanácsadás igénybevételére, külkereskedelmi munkatárs bérköltségére és a piacra lépés támogatására" - mondta Gyurácz Németh Iván az M27 ABSOLVO partnere, finanszírozási és exporttanácsadó.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo