A vállalkozók fele szerint nem éri meg ma üzletelni

A vállalkozók fele szerint nem éri meg ma itthon ilyesmivel foglalkozni egy friss felmérés szerint. A legnagyobb gond – nem épp meglepő módon - a kevés vevő.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:PP archív

Jó lehetőség ma Magyarországon vállalkozni? Aki ezt teszi, vajon hogyan próbálja sikerre vinni a cégét? Ilyen kérdésekre kereste a választ a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing által kezdeményezett felmérés. Az országos kutatásban 6000 hazai kis- és középvállalat vett részt a szolgáltatói szektortól kezdve a nagykereskedőkön át a gyártókig. A cégek véleményei megosztottak, és a gazdasági rögvalóság is visszaköszön a válaszokból.

A kisvállalati szektorra jellemző komor és negatív jövőkép ellenére ez a kérdés ma kifejezetten megosztja a vállalkozókat: 51,16%-uk gondolja azt, hogy NEM jó lehetőség, míg 48,84% szerint igenis jó lehetőség a vállalkozás. A szegmentált válaszok némileg árnyalják ezt az arányt, de az összképen ez nem igen változtat. Ezen a téren legkevésbé elégedettek a kiskereskedők (52,37%), míg a nagykereskedőknél ez az arány csupán 42,37%.

Nem akarunk vállalkozni
A magyaroknak mindössze 30 százaléka tudja elképzelni, hogy saját vállalkozást indít - ez a harmadik legkevesebb a vizsgált 24 ország közül. a válaszadók 84 százaléka tart attól, hogy nem lenne sikeres, ami 14 százalékkal magasabb, mint a nemzetközi átlag. Ennek három fő oka van: a pénzügyi akadályok (52 százalék), a gazdasági helyzet (52 százalék) valamint a munkanélküliségtől való félelem (25 százalék). Érdekesség, hogy a harminc év alattiak inkább tartanak attól, hogy nem lennének sikeresek egy saját vállalkozásban. Az alacsony vállalkozói kedvhez hozzájárulhat az is, hogy a válaszadók 74 százaléka gondolja, hogy Magyarország kevésbé vállalkozóbarát.
Ugyanakkor egy tavaszi felmérés szerint a magyarok a tradicionális szakmák mellett kreatív pályán és vállalkozóként is szívesen látnák utódaikat.
A szoros „verseny” már kevésbé szoros, ha arról kérdezzük a vállalatokat, hogy az elmúlt évekhez képest hogyan alakult az árbevételük? Jellemzően az értékesítési lánc közepén van a legnagyobb differencia: míg a szolgáltatóknál a legalacsonyabb a növekedés aránya (25,01%), addig a nagykereskedőknél a legmagasabb (41,25%). Összesen 1710 válaszadó nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt évekhez képest növekedett az árbevételük, 2276 cég stagnált, és 2309 csökkent.

Az összes válaszadóra vetítve a hazai kkv-k legfontosabb feladata a vevőszerzés. 4173 vállalat nyilatkozott úgy, hogy a mostaninál több vevőben látja a cég problémáinak megoldását. Csak ezt követően merül fel a költségcsökkentés (32,66%), a szervezetfejlesztés (29,61%), vagy a magasabb értékesítési árak (24,79%). Ahogy a munkaerőpiac jelenlegi állapota is visszaigazolja, jelenleg a legkevésbé fontos dolog a cégek életében az új alkalmazottak felvétele (20,09%).

Az árak tekintetében a gyártók a legkevésbé elégedettek, 35,94%-uk szeretne magasabb áron értékesíteni, míg lánc másik végén álló kiskereskedőknek csak 20,32%-a jelezte ilyen irányú szándékait. Ők nagyon magas arányban (77,79%) a vevők számának növekedésében látják a megoldást, ami a gyenge hazai vásárlóerő tükörképét is jelentheti.

Érdekesség még a vállalatok trendkövető magatartása az online világban. Arra a kérdésre, hogy „Értékesítesz-e az interneten?” a válaszadók 34,82%-a felelte azt, hogy webáruháza van, és mindössze kevesebb, mint felük (47,41%) az, aki nem foglalkozik az online értékesítéssel. Ezek a számok arra engednek következtetni, hogy a kkv szektor is megkezdte a digitális felzárkózást, és felismerték az internet nyújtotta lehetőségeket.

Bevált vevőszerző stratégiák
A szűk keresletben létkérdéssé vált, hogy kinek a terméke lesz kelendő akár belföldön, akár külföldön. A helyzetből kitörni sem pesszimizmussal, sem önsajnálattal nem lehet. Kizárólag az innovatív kiútkeresés, a költséghatékony marketing- és kommunikációs eszközök okos használata hozhat áttörést. Összeszedtünk néhány bevált stratégiát!

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo