Jó lehetőség ma Magyarországon vállalkozni? Aki ezt teszi, vajon hogyan próbálja sikerre vinni a cégét? Ilyen kérdésekre kereste a választ a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing által kezdeményezett felmérés. Az országos kutatásban 6000 hazai kis- és középvállalat vett részt a szolgáltatói szektortól kezdve a nagykereskedőkön át a gyártókig. A cégek véleményei megosztottak, és a gazdasági rögvalóság is visszaköszön a válaszokból.
A kisvállalati szektorra jellemző komor és negatív jövőkép ellenére ez a kérdés ma kifejezetten megosztja a vállalkozókat: 51,16%-uk gondolja azt, hogy NEM jó lehetőség, míg 48,84% szerint igenis jó lehetőség a vállalkozás. A szegmentált válaszok némileg árnyalják ezt az arányt, de az összképen ez nem igen változtat. Ezen a téren legkevésbé elégedettek a kiskereskedők (52,37%), míg a nagykereskedőknél ez az arány csupán 42,37%.
Az összes válaszadóra vetítve a hazai kkv-k legfontosabb feladata a vevőszerzés. 4173 vállalat nyilatkozott úgy, hogy a mostaninál több vevőben látja a cég problémáinak megoldását. Csak ezt követően merül fel a költségcsökkentés (32,66%), a szervezetfejlesztés (29,61%), vagy a magasabb értékesítési árak (24,79%). Ahogy a munkaerőpiac jelenlegi állapota is visszaigazolja, jelenleg a legkevésbé fontos dolog a cégek életében az új alkalmazottak felvétele (20,09%).
Az árak tekintetében a gyártók a legkevésbé elégedettek, 35,94%-uk szeretne magasabb áron értékesíteni, míg lánc másik végén álló kiskereskedőknek csak 20,32%-a jelezte ilyen irányú szándékait. Ők nagyon magas arányban (77,79%) a vevők számának növekedésében látják a megoldást, ami a gyenge hazai vásárlóerő tükörképét is jelentheti.
Érdekesség még a vállalatok trendkövető magatartása az online világban. Arra a kérdésre, hogy „Értékesítesz-e az interneten?” a válaszadók 34,82%-a felelte azt, hogy webáruháza van, és mindössze kevesebb, mint felük (47,41%) az, aki nem foglalkozik az online értékesítéssel. Ezek a számok arra engednek következtetni, hogy a kkv szektor is megkezdte a digitális felzárkózást, és felismerték az internet nyújtotta lehetőségeket.