A transzferár szabályai is szigorodtak

Egy 2015. január elsejétől hatályos rendeletmódosítás két dologban is jelentősen érinti a transzferárat alkalmazó vállalkozások többségét. E változások az összehasonlító elemzés elkészítésére, illetve az ily módon meghatározott ártartomány képzésére vonatkoznak.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Bár az adóhatóság – a korábbi ellenőrzési gyakorlat tanúsága szerint – eddig is előnyben részesítette, sőt, bizonyos esetekben el is várta a piaci szereplőktől, a rendelet immár az esetek jelentős részében kötelezővé teszi a statisztikai szűkítés, interkvartilis alkalmazását. Ennek során a szokásos piaci ár meghatározásakor az összehasonlító elemzésben szereplő ártartománynak csak a szélső 25 százaléktól megszabadított középső, 50 százalékos része vehető figyelembe.

(Ráadásul már több vállalkozás minősül kapcsolt vállalkozásnak idéntől!)

Az interkvartilist minden esetben alkalmazni kell, ha

•             az adózó a szokásos piaci árat viszonteladási árak, költség és jövedelem, ügyleti nettó nyereségen alapuló, vagy a nyereségmegosztásos módszerek valamelyikével (tehát az összehasonlító árak módszerétől eltérő metódussal) határozza meg,

•             az összehasonlító elemzést adatbázis segítségével végzi el,

•             az összehasonlításra eredményül kapott minta pedig meghaladja a 10 vállalatot, illetve a kapott ársáv terjedelme több mint 15 százalékpont.

„Az új szabály következménye az, hogy ha a kapcsolt tranzakcióban alkalmazott ár az összehasonlító elemzés során meghatározott interkvartilis tartományon kívül esik, akkor nem tekinthető szokásos piaci értéknek, ami a társasági adóalap módosításának kötelezettségét vonja maga után” – magyarázza Siegler Zsófia, a BDO Magyarország adótanácsadási üzletágának transzferár tanácsadó partnere. „Mostantól pedig kétséget kizáróan nem piaci mértéknek minősül a teljes ársávba beleeső, de az interkvartilis tartományon kívül található érték.”

Szintén szigorúbb előírások vonatkoznak az idei évtől azokra, akik a transzferár meghatározása során az összehasonlító elemzést adatbázis segítségével végzik el, és az összehasonlíthatóság fokozása érdekében kiigazításokat alkalmaznak. E kiigazításokat az adózónak minden esetben megfelelő módon igazolnia kell, kitérve arra is, hogy az alkalmazott kiigazítás milyen módon szolgálja az összehasonlíthatóság fokozását.

Transzferár: vannak veszélyei
A transzferár egy olyan elszámolóár, amelyen egy vállalkozás árukat vagy immateriális javakat ad át, illetve szolgáltatást nyújt kapcsolt – vagyis vállalatcsoporton belüli – vállalkozásoknak. Alapvető jelentőséget az ad neki, hogy ha nem reálisan határozzák meg, vagyis lényegesen eltér a szokásos piaci ártól, amit független felek alkalmaznának egymás között, visszaélésekre is alapot adhat, hiszen lényegesen befolyásolhatja az érintett vállalkozás nyereségességét. A transzferárazás lehetőségeiről – és veszélyeiről – bővebben itt olvashat!

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo