A szállítási díjakat drágállják az online vásárlók

A rendszeresen netezők vásárlásra is előszeretettel használják a világhálót: 81 százalékuk legalább egyszer vásárolt online az elmúlt évben. A netes vásárlók többsége már nem utasítja el a bankkártyás fizetést, és hogy a legtöbbször a magas szállítási díjak miatt állnak el vételi szándékuktól.

Kép: SXC

A rendszeresen internetezők több mint négyötöde vásárolt online legalább egy alkalommal az elmúlt év során, míg 2010-ben ez még csak minden második netezőről volt elmondható – derült ki a KutatóCentrum legfrissebb E-Shopping Reportjából. Közülük a legtöbben (90%) valamilyen terméket helyeztek a virtuális kosarukba, szolgáltatást az online vásárlók alig több mint egyharmada rendelt meg online, míg valamilyen kedvezmény igénybe vételére jogosító kupont a netes megrendelők egynegyede vásárolt az interneten az elmúlt egy év során. (Itthon nagyot szakítottak a kiskereskedők az online világban karácsonykor.)

A termékek között a műszaki és számítástechnikai cikkek, ruházati és szabadidő termékek, könyvek, filmek, illetve zenét tartalmazó adathordozók a legnépszerűbbek, míg a szolgáltatást vásárlók leginkább szállásfoglalásra, színház-, mozi- és koncertjegy beszerzésére, illetve utazással kapcsolatos szolgáltatások megrendelésére használták a világhálót. „A hagyományos üzletekbe ezzel szemben más típusú szolgáltatások miatt térünk be: leggyakrabban ugyanis szerencsejátékokkal kapcsolatos szolgáltatásokat (például lottó, sportfogadás) vásárolunk offline, csak ezután következnek az utazással, közlekedéssel kapcsolatos szolgáltatások, illetve a telekommunikációs előfizetések” – mondta el Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere.

Az online vásárlók több mint fele fizetne bankkártyával

Az online fizetési módok közül egyre többen használják a bankkártyás fizetést: a 2013-as 37 százalékkal szemben 2014-ben már 42 százalék volt azoknak az aránya, akik legalább egy alkalommal így rendezték a számlájukat. Ugyanakkor a vásárlók még mindig a készpénzes (55%), illetve az átutalásos fizetést (48%) választják szívesebben. Bár a bankkártya elfogadottsága még mindig magasabb a hagyományos vásárlások során – az ilyen üzletek esetén a megkérdezettek 80 százaléka tartja elfogadhatónak ezt a fizetési módot –, elvben már az internetes vásárlás alkalmával is a netezők több mint fele fizetne kártyával. „Elsősorban a férfiak, a 18-29 év közöttiek és a fővárosban élők nyitottak erre a fizetési megoldásra – jegyezte meg Györfi Anna. – Az adatokból az is látszik, hogy a netes rendelések során kártyával fizetők tényleges száma még elmarad azokétól, akik szívesen rendeznék így a számlájukat, ami arra utal, hogy a webáruházakban kínált fizetési módok is gátat szabnak a bankkártyás fizetés terjedésének.”

A vásárlók bizalmára kell rágyúrniuk a cégeknek
Egyre nyitottabbak a fogyasztók az online vásárlások és a digitális kapcsolatfelvétel iránt, a megvalósuló tranzakciók számában ez azonban egyelőre csak korlátozottan jelenik meg. A vásárlói elvárásokat nem minden esetben elégíti ki a kereskedői gyakorlat, ezért a fogyasztói bizalom erősítése komoly potenciált jelent az internetes üzleteknek.
A szállítási módok között a legnépszerűbb a házhozszállítás (az online termékvásárlók 87 százaléka vette át otthonában a választott terméket), a megkérdezettek egyharmada említette a fix átvételi pontokat, míg az üzletben történő átvételt mindössze 28 százalék – elsősorban a fővárosiak – választották.

A bizalom növelésével bővülhet a piac

Akik még soha nem vásároltak online, elsősorban azzal indokolták ezt, hogy nem volt még rá szükségük (42%), illetve nem tudják személyesen megvizsgálni a terméket (41%), ugyanakkor egyharmaduk még mindig az internetes vásárlással szembeni bizalmatlanságra hivatkozott.

Az sem ritka, hogy valaki vásárlási szándéka ellenére végül üres kézzel hagyja el a webáruházat: az online termékvásárlók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 1 évben legalább egyszer előfordult vele, hogy bár terméket helyezett virtuális kosarába, mégis rendelés nélkül távozott. Közülük a legtöbben (35%) a magas szállítási díj miatt döntöttek így. „Ezen kívül számos olyan egyéb indok merült fel a kutatás során, melyre a webáruházak egy kis odafigyeléssel megoldást tudnának találni. Ilyen például a megfelelő fizetési mód, illetve termékátvételi lehetőség hiánya, a hosszú szállítási idő vagy a készlethiány” – emelte ki Györfi Anna.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo