A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet már 2008 óta vizsgálja a magyar lakosság szervizelési szokásait. A kétévente – 2400 fő megkérdezésével – készülő felmérésekből az derült ki, hogy 2008 óta folyamatosan nő a független szervizek forgalma – csak 2012 és 2014 között stagnált – és 2018-ban már a lakosság 78 százaléka ilyen műhelyekben javíttatja autóját.
A márkafüggetlen szerelőműhelyek felé fordulás tíz éve erősödő tendencia: amíg 2008-ban még csak az autók 58 százalékát vitték ilyen műhelyekbe, ez a szám folyamatosan nőtt az idei 78 százalékos csúcsig, miközben a márkaszervizek folyamatosan szorulnak vissza. Eközben azok aránya is fokozatosan csökkent, akik maguk javítják autójukat.
A Bosch által támogatott tanulmány értelmezhetőségi okokból csak két kategóriára bontja a műhelyeket – független és márkaszervizre, de érdemes a függetlenek között is különbséget tenni. Ma már nem az alkatrészek cseréje és azok beszerzése a meghatározó a szervizekben, hanem a diagnosztikai berendezések korszerűsége és az általuk vizsgálható autómárkák száma, illetve a naprakész szaktudás a sikeres működés záloga.
A szervizfajták közti választást leginkább az autó életkora befolyásolja. Amíg az öt évnél fiatalabb autók 78 százalékát márkaszervizbe viszik (ebből 56 százalék a garanciális javítás), addig a 6-10 év közötti autóknak már csak a 32 százalékát.
A 11 és 20 év közti autóknak – ide tartozik az átlag (13,9 éves) – már csak 10 százalékát javíttatják a márkaszervizben, 84 százalékukat a márkafüggetlen műhelyekben.
Az elektromos autók elterjedése lesz a következő évek legnagyobb technológiai forradalma az autóiparban, amely amellett, hogy fenntarthatóbbá teszi a közlekedést, valószínűleg a szervizek számára is kihívást jelent majd.