Krisztus után 496-ban Gelasius pápa hivatalosan is elrendelte, hogy az addigi Luperkalia ünnep helyett február 14-én Szent Valentinre emlékezzenek. Habár az ünnep eredete régre nyúlik vissza, a szerelmes képeslapok küldése Nagy-Britanniához és körülbelül a XVII. századhoz köthető, Magyarországon pedig alig-alig vannak gyökerei. Mára leginkább a szerelmünk kinyilvánításának, lánykérések szimbolikus napjává vált ez a nap.
Több mint 5600 embert kérdezett meg a Picodi.com világszerte (32 különböző országból Európát, Ázsiát, Ausztráliát, Afrikát és Amerikát is beleértve), hogy megtudják: mit gondolnak a helyiek a Valentin-napról.
Az első és legfontosabb: a magyarok nem nagyon szeretik a Valentin-napot. A megkérdezettek kevesebb mint fele (szám szerint 40 százaléka) tartja és ünnepli ezt a napot. Az eredmény még így is valószínűleg örömmel tölti el az étterem-, ajándékbolt tulajdonosokat, mozikat valamint ékszerészeket – ezek bizonyultak a legnépszerűbb ajándék lelőhelyeknek. A férfiak 21 százaléka étterembe viszi szíve választottját, 20 százalék az ékszerek mellett teszi le a voksát és csaknem 50 százalék készül virággal, virágcsokorral.
A nők egyharmada (33%) szintén egy kellemes vacsora mellett dönt, de a listájukra felkerültek az elektronikai eszközök és a kirándulások (11-11%), valamint a kézzel készült ajándékok (17%) De vajon mik az elvárások ilyenkor? Mely ajándékok nyerik el a magyar párok szívét? Úgy tűnik, a férfiak nem tudnak mellényúlni a virágcsokorral, a hölgyek 52 százaléka örömmel fogadja, a férfiak viszont szívesebben mozdulnak ki (mozi/színházjegy 33%) Meglepő lehet, hogy a férfiak 21 százaléka egyáltalán nem vágyik semmire, még kézzel készült apróságra sem (ez utóbbit a megkérdezettek csak 17 százaléka értékelné nagyra)
Fontos észben tartani: készpénz továbbra sem túl népszerű ajándék – a nők 55, a férfiak 29 százalék kifejezetten nem örülne neki. Érdemes nők esetén a háztartási készülékeket és az elektronikai kütyüket is mellőzni (36% és 18%). S hogy nyűgözzük le a férfiakat? A válasz nem egyszerű, de annyi biztos: az üdvözlőkártyákért nincsenek oda (29%).
Kiderült, az egyedülállók igen szkeptikusan állnak ehhez a naphoz – igaz, a párkapcsolatban élő férfiak 55 százaléka, a nők 39 százaléka sem rajong érte, vagy egyenesen mellőzi azt.
A szándék a fontos?
Becslések szerint világszerte több, mint egy milliárd Valentin-napi üdvözlőkártyát küldenek az emberek – a karácsonyi lapok után így a második helyen végzett a ranglistán ez az ünnep. De nem csak a postásoknak, az üzleteknek is igen mozgalmas és izgalmas a február eleje. A Picodi adatai szerint a Valentin-napot megelőző hetekben átlagosan 37%-kal ugrik meg az „ékszer”, 38%-kal a „kozmetikai szerek és parfümök” és 45%-kal a „felnőtt” kategóriába sorolt termékek iránti kereslet.
Mennyit költenek átlagosan hazánkban a szerelmesek Valentin-nap alkalmából? Felmérésünk szerint körülbelül 27 eurót (8500 Ft) szánnak erre a napra az emberek. A férfiak ennél egy kicsivel többet, 30 eurót (9300 Ft) áldoznak büdzséjükből. Ezzel az összeggel Magyarország a lista utolsó felében szerepel.
A legtöbb országban – kivéve Törökország, Vietnam és Nigéria – az erősebb nem képviselői azon igyekeznek, hogy lenyűgözzék szívük választottját és mélyen a zsebükbe nyúlnak. Annak ellenére, hogy egyes kutatások szerint a nők többsége kifejezetten nem szereti, ha például virágot kap: ez csak az ötödik legnépszerűbb ajándék a Valentin-napi csecsebecsék listáján (világszerte – Magyarországon pedig a legnépszerűbb). Akár szkeptikusan áll ehhez az ünnephez az ember, akár nem – egy biztos: a parfüm- és csokoládéboltok, az éttermek és mozik egészen biztosan sokat kasználnak február első két hetében.