Az autópálya tulajdonos Benetton nem jeleskedett a karbantartásban

Olaszországban szedik be a legmagasabb autópálya-díjakat Európában, de a hálózatot működtető magántársaság inkább a profitban, mint a karbantartásban érdekelt.

Mint a genovai hídomlási tragédia után sokan emlékeztetnek, az autópálya-hálózat kereken 40 százalékát, benne a Morandi-hídi szakaszt is a Benetton konszern tulajdonában álló vállalkozás üzemelteti.

Kép: rainews.it

1969-ben, a Milánó és Nápoly közötti szakasz megnyitását követően fejlődött ki az olasz autópályák hálózata, majd az állami vállalatot 1999-ben privatizálták. Akkor szállt be az üzletbe a milliárdos Benetton-család, amely azóta a római mellett több más nagy európai repülőteret is üzemeltet és része van a Csalagútban.

A konszern tavalyi 7 mrd. eurós bevételeinek 70 százaléka azonban az autópályákból származik. A koncesszió alapján azok

Az olasz katasztrófa után egyből fontos lett a hidak biztonsága
Az olasz tragédia visszhangja: Németországban is hamarább elhasználódnak az autópálya- és egyéb hidak, mert a régebbieket nem a kamionok miatt óriásira nőtt terhelésre tervezték. Szigorú vizsgálatok és sokmilliárdos beruházások szükségesek.

bevételeinek jelentős részét megtarthatják és a vállalat abban érdekelt, hogy lehetőség szerint keveset költsön karbantartásra. Ezeket a feladatokat természetesen nem hanyagolhatja el teljesen, mert elvesztheti a koncessziót (ami most fenyegeti), de a szerződések alapján arra is módja van, hogy az építési-javítási munkákat versenytárgyalás kiírása nélkül, saját cégeivel végeztesse.

Az EU már régen kifogásolta a verseny hiányát és áprilisban született megegyezés arról, hogy bizonyos pályaszakaszokon rövidebb időszakra adnak koncessziót, az üzemeltető csak korlátozottan emelheti a díjakat és fizetnie kell, ha elhanyagolja az esedékes karbantartást. Az alku mindenesetre szigorúnak aligha nevezhető: a Benetton tulajdonolta Autostrade a már 2038-ig kitolt koncesszión túl 2042-ig üzemeltethetné a pályákat – ami a történtek után kevéssé valószínű.

Forrás: Neue Zürcher Zeitung

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo