Az autópálya tulajdonos Benetton nem jeleskedett a karbantartásban

Olaszországban szedik be a legmagasabb autópálya-díjakat Európában, de a hálózatot működtető magántársaság inkább a profitban, mint a karbantartásban érdekelt.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mint a genovai hídomlási tragédia után sokan emlékeztetnek, az autópálya-hálózat kereken 40 százalékát, benne a Morandi-hídi szakaszt is a Benetton konszern tulajdonában álló vállalkozás üzemelteti.

Kép: rainews.it

1969-ben, a Milánó és Nápoly közötti szakasz megnyitását követően fejlődött ki az olasz autópályák hálózata, majd az állami vállalatot 1999-ben privatizálták. Akkor szállt be az üzletbe a milliárdos Benetton-család, amely azóta a római mellett több más nagy európai repülőteret is üzemeltet és része van a Csalagútban.

A konszern tavalyi 7 mrd. eurós bevételeinek 70 százaléka azonban az autópályákból származik. A koncesszió alapján azok

Az olasz katasztrófa után egyből fontos lett a hidak biztonsága
Az olasz tragédia visszhangja: Németországban is hamarább elhasználódnak az autópálya- és egyéb hidak, mert a régebbieket nem a kamionok miatt óriásira nőtt terhelésre tervezték. Szigorú vizsgálatok és sokmilliárdos beruházások szükségesek.

bevételeinek jelentős részét megtarthatják és a vállalat abban érdekelt, hogy lehetőség szerint keveset költsön karbantartásra. Ezeket a feladatokat természetesen nem hanyagolhatja el teljesen, mert elvesztheti a koncessziót (ami most fenyegeti), de a szerződések alapján arra is módja van, hogy az építési-javítási munkákat versenytárgyalás kiírása nélkül, saját cégeivel végeztesse.

Az EU már régen kifogásolta a verseny hiányát és áprilisban született megegyezés arról, hogy bizonyos pályaszakaszokon rövidebb időszakra adnak koncessziót, az üzemeltető csak korlátozottan emelheti a díjakat és fizetnie kell, ha elhanyagolja az esedékes karbantartást. Az alku mindenesetre szigorúnak aligha nevezhető: a Benetton tulajdonolta Autostrade a már 2038-ig kitolt koncesszión túl 2042-ig üzemeltethetné a pályákat – ami a történtek után kevéssé valószínű.

Forrás: Neue Zürcher Zeitung

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo