Az autópálya tulajdonos Benetton nem jeleskedett a karbantartásban

Olaszországban szedik be a legmagasabb autópálya-díjakat Európában, de a hálózatot működtető magántársaság inkább a profitban, mint a karbantartásban érdekelt.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mint a genovai hídomlási tragédia után sokan emlékeztetnek, az autópálya-hálózat kereken 40 százalékát, benne a Morandi-hídi szakaszt is a Benetton konszern tulajdonában álló vállalkozás üzemelteti.

Kép: rainews.it

1969-ben, a Milánó és Nápoly közötti szakasz megnyitását követően fejlődött ki az olasz autópályák hálózata, majd az állami vállalatot 1999-ben privatizálták. Akkor szállt be az üzletbe a milliárdos Benetton-család, amely azóta a római mellett több más nagy európai repülőteret is üzemeltet és része van a Csalagútban.

A konszern tavalyi 7 mrd. eurós bevételeinek 70 százaléka azonban az autópályákból származik. A koncesszió alapján azok

Az olasz katasztrófa után egyből fontos lett a hidak biztonsága
Az olasz tragédia visszhangja: Németországban is hamarább elhasználódnak az autópálya- és egyéb hidak, mert a régebbieket nem a kamionok miatt óriásira nőtt terhelésre tervezték. Szigorú vizsgálatok és sokmilliárdos beruházások szükségesek.

bevételeinek jelentős részét megtarthatják és a vállalat abban érdekelt, hogy lehetőség szerint keveset költsön karbantartásra. Ezeket a feladatokat természetesen nem hanyagolhatja el teljesen, mert elvesztheti a koncessziót (ami most fenyegeti), de a szerződések alapján arra is módja van, hogy az építési-javítási munkákat versenytárgyalás kiírása nélkül, saját cégeivel végeztesse.

Az EU már régen kifogásolta a verseny hiányát és áprilisban született megegyezés arról, hogy bizonyos pályaszakaszokon rövidebb időszakra adnak koncessziót, az üzemeltető csak korlátozottan emelheti a díjakat és fizetnie kell, ha elhanyagolja az esedékes karbantartást. Az alku mindenesetre szigorúnak aligha nevezhető: a Benetton tulajdonolta Autostrade a már 2038-ig kitolt koncesszión túl 2042-ig üzemeltethetné a pályákat – ami a történtek után kevéssé valószínű.

Forrás: Neue Zürcher Zeitung

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo