A legolcsóbb marketingeszköz, ami mindenkinek rendelkezésére áll

A csomagolás elsődleges funkciója természetesen minden esetben az, hogy védje és szállíthatóvá tegye a terméket. Emellett azonban ne feledkezzünk meg róla, hogy az értékesítésben is hatalmas szerepe van. Adunk néhány támpontot, hogy használjuk!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A csomagolásnál nincs jobb eszköz a cég központi értékeinek megjelenítésére a vevők előtt. Sok esetben ez az első dolog, amivel a vevő találkozik a márkánk kapcsán, ezért ha a stratégiai marketing részeként tekintünk rá és a teljes kommunikáció részévé tesszük, hatalmas eredményeket érhetünk el vele – véli Rob Wallace a Design Management Journalban megjelent cikkében.

A szakértő szerint a legtöbb termék esetében a csomagolás valójában a leghatékonyabb vásárlás ösztönző és leginkább költséghatékony marketingeszköz.

A kutatások azt mutatják, hogy a vásárlási döntések kétharmadát a vásárlás helyén hozzák meg a fogyasztók, bizonyos kategóriákban pedig a vásárlások 85 %-a impulzus vásárlás. A döntéshozás pillanatában pedig a csomagolás az utolsó pont, ahol a gyártóknak lehetősége van hatást gyakorolni a fogyasztókra. Ráadásul egy olyan helyzetben, amikor a versenytársak termékei pontosan ott csücsülnek az általunk kínált mellett.

Felmérések szerint a fogyasztók jobban emlékeznek egy termék csomagolására, mint a reklámjára. Egészen pontosan először a csomagolás színét tudják felidézni, aztán a formáját, harmadikként pedig a logó alakját, jellegét.  Az is biztos, hogy a csomagolással mindenki találkozik, aki bármennyire is érdeklődik a termékünk iránt. Vagyis egy olyan marketing felületről van szó, ami eléri a potenciális vásárlóink 100 %-át! Mit nem adnánk egy ilyen kampányért ugye? Ráadásul, ha valaki megvásárolja a termékünket, a csomagolással újból és újból megerősíthetjük a márkánk üzenetét, valahányszor a fogyasztó ismét szembesül vele, mondjuk a kamrapolcon.

A Just Laid tojások csomagolása merész jó példa, a humorra játszik
Kép forrása: BoredPanda

Néhány kérdés, amit érdemes feltennünk megvizsgálva a saját termékünk csomagolását:

Felkelti a vágyat a termék iránt?

Ha tudomásul vesszük, hogy a csomagolás marketingeszköz, egészen más szemmel nézünk majd rá. Nem csak védő funkcióját kell ugyanis betöltenie, hanem fel kell keltenie a vágyat a termék megvásárlása iránt. Lehet a legjobb „cucc” a flakonban, ha teljesen ötlettelen, évtizedekkel ez előttről itt maradt, rossz minőségű anyagból készült stb. csomagolásban tesszük a vásárló elé, nem (vagy csak sokkal nehezebben) fogjuk tudni meggyőzni az előnyökről. Éppen ezért a csomagolás minőségén sem érdemes spórolni. Egy jó csomagolással önmagában feljebb tudjuk pozícionálni a terméket.

Persze az sem mindegy, hogy kinek szól a termékünk. Ahhoz, hogy vágykeltő csomagolást terveztethessünk, először is a fogyasztóinkat kell megismerni. Ez esetben nagyon is kevés, ha a végeredmény nekünk tetszik.

Elég eredeti? Felkelti a figyelmet?

Megszokott dolog, hogy a piacvezető márkák kitalálnak valami újdonságot az adott termékkategória csomagolásában, amit évekig másol a többi szereplő. Ez nem jó megoldás, bármennyire is szeretnénk felérni a nagy versenytárshoz. Amellett, hogy bizonyos színek és formák akár védettek is lehetnek, így akár jogszabályba is ütközhet a másolásuk, az sem előnyös, ha a termékünk nem felismerhető egyetlen pillantással. Hiszen tömött sorokban sorakozó áruk között kell kínálnia magát a vásárlónak, egyetlen szempillantás alatt.

Felismerhető a termék?

Az sem elég, ha a csomagolás szép és egyedi, fontos, hogy segítse is a vásárlót a döntésben. A túlzott kreativitás oda vezethet, hogy a fogyasztó nem ismeri fel, hogy mit is kínálunk neki, ez pedig ugye teljes öngól. Nem mindegy, hogy étolajat vagy kenőolajat kínálunk.

Betűzzünk!

Eladóként természetesen a lehető legtöbb dolgot szeretnénk megosztani a vásárlóval a termékről a csomagoláson, azonban rosszul járunk, ha nem tudjuk tartani a mértéket. A hosszú, olvashatatlanul apró betűkből álló szöveg inkább elriasztja a vásárlót.

Az, hogy milyen a termék tipográfiája, nagyban meghatározza a végső élményt. Sok múlik a betűk közötti sortávon és más hasonló finomságokon, de ennél is sokkal alapvetőbb élményt jelent a kiválasztott betűtípus. Fontos, hogy a cég üzenetéhez és a termékhez illő típust válasszunk. Léteznek klasszikus és modern betűk, amelyek alátámaszthatják a cég üzenetét. A talpas (serif) betűtípusok a tisztesség, stabilitás és ehhez hasonló fogalmakat hívnak elő, a talp nélküli (sans serif) típusok inkább modernnek hatnak és egyenességet sugároznak átláthatóságukkal. Ez persze csak az első szint, két serif betű által kiváltott érzetek között is hatalmas lehet a különbség. A kézírásos betűtípusokhoz valamiféle személyességet kapcsol az olvasó és kreatívnak is tűnnek. Viszont nehéz őket elolvasni, tehát inkább csak rövid szövegek esetében érdemes próbálkozni velük.

A  betűtípusok  keverése  is  esztétikai kérdés. A legszerencsésebb, ha egy csomagoláson belül csak kevés betűtípust használunk.  Inkább  használjunk  egy  betűcsalád   több   változatát,   ez   egységet   sugall. Ráadásul érdemes figyelembe venni, hogy a fogyasztókban bizalmat kelt az, ha olyan betűtípust látnak, amit már ismernek. Ez az oka annak, hogy bár megszámlálhatatlan betűtípus közül választhatunk, a tervezők majdnem mindig ugyanazon pár típus közül válogatnak.

Végül, de nem utolsó sorban ne veszítsük szem elől, hogy a szövegeknek alapvetően olvashatónak kell lenniük. Ha pedig nem vagyunk széles körben ismert és szeretett, piacvezető márka, akkor ez a logóra is vonatkozik.

Jobb, mint a polcon mellette lévő konkurenciáé?

Nincs mit szépíteni, a csomagolásunk akkor jó, ha jobb mint a konkurenciáé, hiszen egymás mellett sorakoznak a polcon. Ez még a hűséges vásárlókra is nyomást gyakorol, hiszen csak egy karnyújtásnyira vannak az új élmények. Ezért létfontosságú, hogy a csomagolás elkapja a vásárlók szemét és megnyerje a szívét.

Őszinte?

Bár mint marketing eszköz, a csomagolás természetesen a termékünk legjobb arcát kell, hogy mutassa. Ugyanakkor lódítani nem jó ötlet. Van rá esély, hogy egy, a valóságtól elrugaszkodott termékfotó például növeli a kezdeti eladásokat, de biztosan csalódást kelt majd a vásárlóban.

Megmutatja a márkánk személyiségét?

A csomagolásnak meg kell mutatnia azt is, amit a márkánkkal mondani szeretnénk a fogyasztóknak. Ha az innovativitás a termék legfőbb jellemzője, a legjobban kidolgozott klasszikus dizájn is tévút lesz. Ha viszont többgenerációs múltú cég árujáról van szó, ezt megmutathatjuk a fogyasztónak a csomagoláson is!

Bővíthető?

Fontos, hogy a csomagolás kialakításával is felkészüljünk rá, hogy esetleg később a mostaninál nagyobb szerepet töltünk be a piacon. Egyszerű példával lehet, hogy most épp paradicsomszószt gyártunk, de később a mustárok piacán is meg kívánunk jelenni. Ez esetben nagy öngól ha a márkát azonosító csomagolásunk központi eleme a paradicsom. Gondolkozzunk előre!

Végül készüljünk fel arra, hogy ha kitaláltuk és megterveztettük a pillanatnyilag tökéletes csomagolást, akkor is meg kell majd válnunk tőle egyszer. A jó csomagolás reflektál a korára – így aztán előbb-utóbb el is avul. Még a legnagyobb márkák is időről-időre változtatnak a megjelenésükön.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo