Sánta Csaba, vállalkozásfejlesztő, tanácsadó, tréner, a Segítség, vállalkozó lettem alapítójának szakértői cikke.
Mi történik akkor, ha a bátor vállalkozó nem tudja megmondani, hogyan tovább? Minden vállalkozó életében eljön a pillanat, amikor segítségért nyúl: vagy elmegy képzésekre, programokra, tanácsadókhoz, vagy olvas könyveket, vagy tapasztalatot cserél más vállalkozókkal.
A kis- és középvállalkozásoknál ma már nem versenyelőny, ha a vállalkozó költ magára, fejleszti magát. Sokkal inkább jelent versenyhátrányt az, ha ezt nem teszi. Sok vállalkozónál kihívást jelent, hogy jól tudjon szelektálni, priorizálni, hogy mit tanuljon meg előbb. Sokszor nehéz szem előtt tartani, mi a lényeg, hiszen ömlik rájuk az információ, mire kell(ene) figyelniük, mit kéne tudniuk a sikeres működéshez. Természetes, hogy minden külső szakértő a saját területét tartja fontosnak, elsődlegesnek, a vállalkozó viszont így könnyen elveszik a „tudás-túlkínálatban”.
Inspiráló környezetben nagyobb a siker
Amióta ember az ember, kölcsönhatásban van a környezetével. Az ember is hat a környezetére és a környezet is hat az emberre. Dan Kennedy, az egyik legelismertebb amerikai kisvállalati marketing tanácsadó azt mondja: gazdag környezetben születnek a gazdag gondolatok. Tehát nagyon nem mindegy, hogy egy sötét kis pincében gondolkozunk a nagy terveinken vagy éppen egy luxus hotel medencéjének a partján. A második általában inspirálóbb, ráadásul egy ilyen helyen sokkal könnyebb elhinni, hogy az álmok valósággá válnak. Dan Kennedy ezért azt is javasolja, hogy menj el oda, ahol "az utcán hömpölyög a pénz" – vagyis ahol látod, hogy az embereknél igenis van pénz.
A környezetbe természetesen nem csak a tárgyak és a körülmények tartoznak, hanem az emberek is. Nyilván könnyebb kreatívabbnak, fókuszáltabbnak, magabiztosabbnak, kockázatvállalóbbnak lennie annak, aki egy biztos, támogató családi háttérrel rendelkezik, akikre mindig támaszkodhat, akikkel ünnepelhet és pihenhet. A családon túl persze ott vannak a barátok, az üzlettársak, a munkatársak, az ügyfelek, a beszállító partnerek, akik mind-mind hatással vannak a vállalkozók teljesítményére.
A közös gondolkodás divatja
„Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen” – állította Gróf Széchenyi István.Az utóbbi években itthon is nagy népszerűségnek örvendenek a különböző tematikájú mastermind-csoportok. A mastermind (közös gondolkodás) során egy csoport többi tagjával közösen olyan megoldások születhetnek, amit a csoporttagok egymagukban valószínűleg soha nem tudtak volna kitalálni. A csoportok nem egyszer jönnek össze, tehát a rendszeres találkozók adnak egy valahova tartozás élményt, ahol számít, hogy mi van veled, hogy haladsz, hova jutottál és persze az is, hogy milyen elakadásod, kihívásod van éppen. Ezt az élményt egy könyv vagy képzés nem tudja megadni.
Egy picit olyan ez, mint a magánéletben a baráti társaság, ahol a magánélethez kapcsolódó helyzeteket beszéljük ki, át, és osztjuk meg a tapasztalatainkat, keresünk rá közös megoldásokat. Ezeken a találkozókon szerteágazó témák fordulnak elő a következő marketing-kampány összeállításától kezdve a munkatársak motiválásán, fejlesztésén át a belső rendszerek (például kommunikáció vagy ügyfél nyilvántartás) fejlesztésén keresztül a beszállítókkal való problémák megoldásán át akár a motivációvesztésig is.