A Groupama Biztosító legfrissebb, 2016. áprilisi kutatásában megvizsgálta, hogy a magyarok mit várnának el egy családbarát munkahelyről, és azt is felmérte, hogy vágynak-e arra, hogy ilyen munkahelyen dolgozhassanak. Az NRC Marketing és Piackutató Kft. segítségével végzett reprezentatív felmérés szerint a magyarok szemében − a válaszadók 80%-a véli így − egy munkahely akkor számít családbarátnak, ha segíti a kismamákat az újbóli munkába állás során. Ugyancsak fontos szempontnak bizonyult, hogy adjon lehetőséget rugalmas munkavégzésre (75%) a vegye figyelembe a gyermekes szülők szempontjait a szabadságok ütemezésénél (73%), figyeljen a munka-magánélet harmóniájának megőrzésére (73%), illetve, hogy adjon lehetőséget otthoni munkavégzésre (71%).
A társadalmi jelenség, miszerint egyre későbbre tolódik a gyermekvállalás, a kutatásban is tetten érhető: a munkahelyek család-, és főleg gyermekbarát jellege a fiatal, 18-29 éves korosztály számára a legkevésbé fontos. Érdekesség ugyanakkor, hogy a céges gyermekrendezvényeket, családi napokat, vagy a vállalati bölcsőde, óvoda meglétét az idősebb korosztály sokkal fontosabbnak tartja, mint a fiatalabb korosztályok. A válaszokból kiderült az is, hogy a nők és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára fontosabb, hogy a munkaadó vállalat a család barátja legyen, mint a férfiaknak, vagy az alapfokú végzettséggel rendelkezőknek.
„A kutatás legfontosabb tanulsága, hogy a magyarok akkor tekintenek egy munkahelyet családbarátnak, ha segíti a kismamákat újból munkába állni, illetve ha mind a munkavégzés, mind a szabadságok tekintetében rugalmas hozzáállást mutat. Minden negyedik magyar igényli is, hogy ilyen munkahelyen dolgozzon” – hangsúlyozta Siska Katalin, a Groupama Biztosító humánerőforrás ügyvezető igazgatója.
A kicsik jobban figyelnek
A felmérés arra is rákérdezett, hogy az emberek mit gondolnak, a családbarát intézkedések milyen cégtípusra jellemzőek inkább. A válaszokból kiderült: a kis- és középvállalkozások esetében többen érzik érvényesülni ezeket a szempontokat (45%), mint a nagyvállalatoknál (34%).
„Az, hogy a válaszadók a kisebb cégeket jobban családbarátnak tartják, mint a nagyvállalatokat, meglepett minket, hiszen tapasztalataink szerint a nagyvállalatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak családos alkalmazottaikra. Mi is folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amelyekkel segíthetjük a szülőket, legutóbb például a kisgyermekükkel otthon lévő kollégáink számára indítottunk külön programot, azért, hogy ezen idő alatt se érezzék magukat elszakadva a munkahelyüktől és részesei maradjanak munkakörnyezetüknek, informálódjanak a társaságnál történő aktivitásokról – mondta el a Groupama Biztosító humánerőforrás ügyvezető igazgatója.