Sheryl Sandberg, a Facebook operatív igazgatója még az eBay-nél tanult meg egy életre szóló leckét a munkaerő-felvételről. Sandberg 2000-ig Washingtonban dolgozott a pénzügyminiszter, Larry Summers kabinetfőnökeként. A dotkomlufi kipukkadásakor azonban gondolt egy merészet, és maga mögött hagyta a politikát. Meg sem állt a Szilícium-völgyig. Fejébe vette, hogy a technológiai szektorban akar elhelyezkedni.
Az egyik állásinterjúnál kerek perec megmondták neki, hogy nincs munkatapasztalata a szektorban, ezért nincs sok esélye rá, hogy elnyerje az állást, amire jelentkezik.
Ezután már úgy ült le Meg Whitmannel, az eBay akkori vezérigazgatójával, hogy vállalta: „Nincs releváns tapasztalatom. Elismerem. Mégis szeretnék idejönni, és önnel dolgozni.”
Whitman reakciója nagyon bevésődött Sandberg agyába. „Senkinek sincs semmilyen tapasztalata, mert senki nem csinált ilyesmit még eddig. Olyan embereket akarok felvenni, akiknek remek képességeik vannak. Remélhetőleg neked pompás képességeid vannak.”
Sandberg washingtoni múltja, egy nagy nyomás alatt lévő, magas színvonalon teljesítő team összefogása és irányítása arra utalt, hogy rendelkezik a szükséges képességekkel. Mindegy, hogy nem technológiai cégnél bizonyított eddig.
A startupoknál rendkívül fontos a gyors növekedés, nemcsak bevételben, hanem a felhasználószám és az adatforgalom növelésében is. Az eBay éppen ilyen fázison ment keresztül. Whitman személyzeti politikája az volt, hogy „a kanyar előtt” (ahead of the curve) szerződtet embereket. Ez annyit tesz, hogy a cég még nem tart ott, ahova Whitman szerint hamarosan el fog jutni, de a cég méretéhez és összetettségéhez képest túlkvalifikált menedzsereket hozott be, arra számítva, hogy az eBay majd utoléri őket. Vagyis nagyon is ki fogja nőni magát. Sorra olyan embereket vett fel, akiknek a képességei meghaladták az állás akkor igényeit.
Sandberget 2008-ban szerződtette Mark Zuckerberg a Facebookhoz, ahol COO, vagyis operatív igazgató lett. A Google-tól csábította el, ahol azt a teamet építette fel és menedzselte, mely a Google AdWords és az AdSense felépítéséért felelt. Már ott a Whitmantől eltanult HR-filozófiát alkalmazta. Inkább a jelentkezők képességeit vizsgálta, mintsem a múltjukat.
„A szabályszerűségek, a minták felismerése a tapasztalatból ered” – véli Sandberg, de Whitman képességorientált filozófiáját továbbra is követi. Ezt Zuckerberg mottójával egészítette ki. A Facebook társalapítója ugyanis azt mondta: „Soha ne vegyél fel olyan embert, hogy neked dolgozzon, akinek (alkalmazottként) nem dolgoznál Te is szívesen.”
(Business Insider)