A jövőbe néztek a nagyvállalatok - menyire pesszimisták?

Visszaesett a hazai nagyvállalatok árbevétel-és profitvárakozása a következő egy évre vonatkozóan, ugyanis a cégek átlagosan 0,4 százalékos árbevétel- és 2,6 százalékos profitcsökkenést várnak – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index adataiból. Ezzel szemben a gazdasági környezet megítélésére csak rövid távon van hatással a koronavírus-járvány, amiben vélhetően a kormányzati intézkedéseknek pozitív szerepe van. A cégek harmada szerint javulni fog a gazdasági környezet a következő egy évben, három éves időtávon pedig nem számolnak a járvány hatásaival.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A K&H nagyvállalati növekedési index legutóbbi adatai alapján a magyarországi, 2 milliárd forint feletti éves árbevételű, nem-állami nagyvállalatok árbevétel- és profitnövekedését eltüntette a koronavírus-járvány. Jelenleg a vállalatok 0,4 százalékos árbevétel-csökkenéssel számolnak a következő egy évre. A nyereségvárakozásokat tekintve is jelentősen romlott a cégvezetők véleménye, ugyanis átlagosan 2,6 százalékos profitcsökkenést várnak” – foglalta össze az eredményeket Patrick Van Overloop, a K&H üzleti ügyfelek divízió vezetője.
A nagyobb méretű cégek pesszimistábbak

A cégek következő egy évre vonatkozó árbevétel-és profitvárakozásai rendkívül erős csökkenést mutatnak, és az index történetében először kerültek negatív tartományba. A cég mérete és a várakozások mértéke között összefüggés figyelhető meg, ugyanis a legnagyobb méretű cégek várakozásai a legkedvezőtlenebbek, ami vélhetően annak tudható be, hogy ők lassabban tudnak alkalmazkodni a vírusjárvány okozta drasztikus változásokhoz. A 2-4 milliárd forint éves árbevétellel rendelkező cégek 0,9 százalékos növekedést várnak, míg a 4-10 milliárd forint éves árbevétel közötti cégek 1,1 százalékos, a 10 milliárd forint éves árbevétel feletti nagyvállalatok pedig 4,1 százalékos visszaesésre számítanak a következő egy évben.

Összességében a válaszadók több mint ötöde (21%) árbevétel-csökkenéssel számol, viszont még mindig nagyobb azok aránya, akik bővülést valószínűsítenek (26%). A járványhelyzet a vállalatok jelenlegi árbevételére is rányomta a bélyeget: közel fele (49%) könyvelt el árbevétel-csökkenést az előző év ugyanezen időszakához képest, ez szektor szinten átlagosan 8 százalékos kiesést jelent 2020 második negyedévében.

A gazdasági helyzet jobb megítélését  a kormányintézkedések is segítik  

A vállalati döntéshozók visszajelzései alapján a vírusjárvány csak rövid távon befolyásolta kedvezőtlenül a gazdasági helyzet megítélését. Bár a cégek több mint ötöde (21%) romlásra számít, az előző negyedévhez képest jelentősen, 16 százalékról 30 százalékra növekedett azok aránya, akik szerint a magyar gazdaság helyzete javul egy éves időtávban. Középtávon viszont már nem számolnak a járvány hatásaival a vállalatvezetők, ugyanis 39 százalékuk számít javuló gazdasági környezetre.

Valószínűsíthető, hogy a cégek a bejelentett gazdasági kormányintézkedések miatt gondolják azt, hogy a járvány nem lesz hosszú távon hatással a gazdaságra, ugyanis szignifikánsan, 21 százalékra nőtt azok aránya, akik szerint a kormány gazdaságpolitikája javítja vállalatuk eredményességét. Ez az arány 2014 óta nem nőtt 20 százalék fölé.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo