Milyen reklámanyagokra reagál a legjobban a célcsoportom? Milyen grafikai, nyomdai megoldások vonzzák őket cégemhez? Mitől lesz egy ajánlat, szórólap, katalógus több, mint egy egyszerű termékbemutató, és mitől lesz potenciális vevőm, ügyfelem, vendégem számára ellenállhatatlan? Hogyan lehet a weboldalam a legtöbb érdeklődőt szerző értékesítőm?
Ezek a kérdések, amelyekre gyakorlati megoldásokat keresnek a kkv-k, amikor grafikai anyagokat terveznek, vagy terveztetnek. Hidd el, a vevőszerzésben is azok jönnek ki győztesen, akiknek ott lapul a fiókjában egy 5-6 oldalas kis arculati dosszié, tele jobbnál jobb ötlettel. Ezt a dossziét úgy hívják, hogy arculati kézikönyv és mellette van egy előre meghatározott, előkészített éves marketingterv.
Mire jó?
- Megszűnnek a felesleges marketing kiadások;
- Láthatóvá válik, mennyit költ egy cég egy évben a vevők megszerzésére és az mekkora bevételt hoz;
- A vevők folyamatosan hallanak a cégről;
- A régi vevők folyamatosan visszajárjanak;
- Egy átgondolt vevőszerző tervvel a versenytársakat faképnél lehet hagyni;
Első lépés: a célcsoport ismerete
- Ha egy cég nem tudja pontosan, hogy a vevői miért döntöttek mellette, akkor az új vevők megnyeréséhez, a régiek visszacsábításához kénytelen lesz mélyen a zsebébe nyúlni.
- Ha például rengeteg vállalkozónak túl sok munkaidejébe kerül, hogy naponta a könyvelőhöz futkosson, akkor annak a könyvelőnek, amelyik házhoz megy, nyert ügye van.
- Ha délután már nem kapni friss kenyeret, pedig lenne rá igény, akkor a délután is forró kemencével üzemelő látványpékség mindenkit magához tud csábítani.
- a problémákra megoldást kell kínálnia;
- és el kell kezdenie hirdetni ezt a megoldást.
Megkülönböztető tulajdonságok lehetnek például ezek:
- Mi ismerjük a kis utcákat is – A leggyorsabb futárszolgálat Budapesten
- Személyre szóló üdvözlőkártyák a virág mellé – Virágbolt
- A rövid hajú nők fodrásza – Miért vágnánk másba, ha ebben vagyunk a legjobbak?
Harmadik lépés: a reklámeszközök kiválasztása
Még a Coca-Cola, a Nike, a Google is először megkeresi azokat a kommunikációs csatornákat, amiken eléri a célpiacát, és csak utána kezd el hirdetni. Megnézik, mely eszközökkel tudnak az új vevőkhöz, melyekkel a meglévő vevőikhez szólni.
Milyen eszközök szólhatnak az új vevőkhöz? (Kreatív grafikai teendő)
- honlap, ami felhívja a célcsoportod figyelmét egy őt érintő problémára, majd arra megnyugtató választ ad;
- szórólap, amin határidős ajánlatot hirdetsz;
- prospektus – ami nem csak a termékeidről, szolgáltatásaidról és rólad szól, hanem arról is, hogy mit nyer veled a vevő;
- névjegykártya – ez is lehet egy reklámeszköz egy olyan, rövid marketingüzenettel, amiben benne van az előnyöd (pl.: Idea Fontana – a „reklámgrafikai szakértő”);
- hirdetés – ami nem a szolgáltatásod és termékeid felsorolása, hanem egy, a célcsoportodat érintő problémáról és annak megoldásáról szól;
- kültéri megjelenés – ne logóval és felsorolással, hanem a marketing üzeneteddel. „Saját honlap 5 perc alatt”;
- kuponok – ami behúz az első vásárlásra – egy ingyen koktél a vacsora mellé;
- kiállítás – ami akkor hatékony, ha a fő célod, hogy adatbázist gyűjts;
- DM levél – itt hosszabban elmesélheted, hogy mit nyer a potenciális vevőd a termékeiddel.
- internetes hírlevél sorozat – ami nem csak az ajánlatokról szól, hanem rövid cikkekkel szakértővé tesz, azaz bizalmat szül;
- DM levél régi vevőknek – hosszan leírhatod legújabb akciód minden részletét, kibonthatod az ajánlatodat;
- sms kampány – ez üzleteknek, boltoknak, hoteleknek lehet jól működő eszköz, hiszen a mobiltelefon mindig kéznél van;
- vevői kedvezmények, kuponok – amik láthatatlan köldökzsinórként működnek.
Szerző:
Kocsis Zoltán
Kreatív Ügynökségi igazgató