A Facebook-csoportokra mennek rá a cégek

Még mindig a marketingen spórolnak a magyar vállalkozások, viszont egyre többet foglalkoznak az ügyfeleikkel. Az eszközök területén viszont egyértelműen a Facebook dominál, ahol már a csoportokat is felfedezték a marketingesek.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Végre felfedezték a Facebook csoportokat a marketingesek - derül ki a Marketing112, immár 5. alkalommal elkészült „KKV Marketing Felmérés 2014” kutatásából. A nem reprezentatív, 2014. augusztus első felében készült felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 65 százalékánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel, viszont stabilan növekszik a marketinges munkatársak száma is (22%). 2009-ben ezzel szemben a kutatás még arról számolt be, hogy a megkérdezettek 7 százaléka rendelkezik csak marketinges munkatárssal, és 77 százalékban a cégvezetők vették a nyakukba még ezt a terhet is.

„Az elmúlt 5 évet figyelembe véve ez mindenképpen jó jel. A cégvezetők végre rájöttek, hogy a cég menedzselése és a marketing operatív tevékenysége nem lehet ugyanaz szerepkör egy hatékony vállalkozásban” – egészítette ki a kutatás eredményét Miklovicz Norbert, a Marketing112 kisvállalati marketingszakértője. A megkérdezett döntéshozók 39 százaléka válaszolt úgy, hogy 2014. első fél évben a meglévő ügyfelekkel is többet foglalkozott. (Ez nem is gond, mert ügyfélkezelésben még így  is mérföldekre vagyunk lemaradva a nyugati cégek mögött.)

2014. első felében a vállalkozások 41 százaléka ítélte teljesítményét kismértékben, de növekedőnek.  A megkérdezett cégek marketingjének három fő stratégiai iránya volt: új piacok felkutatása (49%), új termék fejlesztése (41%), illetve a meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%). Szintén a korábbi évekkel szemben, az év hátralévő részében a cégek az új piacok felkutatásán kívül (56%) inkább a több marketingre, több reklámra fókuszálnak (57%).

Legyőzhetetlen a Facebook

Továbbra is vezető helyen áll a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), várhatóan a kkv-marketing-mixben sem áll meg a változás.

„A Facebook állandó módosulásai például rákényszeríti a cégeket, hogy többet költsenek a közösségi hálón. Az eddig akár több százezer rajongót hozó alkalmazás (pl. oklevél alkalmazások) használatát ellehetetlenítették, a hirdetési költségek drágultak, az úgynevezett kapuoldalakat (amelyek más tartalmat mutatnak rajongónak, és mást a nem rajongónak) is kivezették. A közösségi oldalon is három dolog dominál: a márka, a tartalom és az elkölthető pénz” – emelte ki Miklovicz.

A Facebookhoz egyébként egy vadonatúj marketingtrend is tartozik. Éppen ez a változás az oka annak, hogy rohamosan növekszik a Facebook-csoportok marketingre történő használata. „A marketingesek rájöttek, hogy a Facebook-csoportok zártságukkal, elérési arányukkal és klubszerű megjelenésükkel sokszor hatékonyabban működnek, mint egy Facebook rajongói oldal, melynek marketinghatékonysági szempontú teljesítményét folyamatos szabályok nehezítik” – mondta a szakember.

Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), a változás nem áll meg. A marketing eszközök tekintetében érdekes eredmény, hogy a válaszadók 11 százalékának a weboldalán kívül nincs más online marketingtevékenysége. (És az még a jobbik eset, ha VAN weboldala.)

Ugyanakkor a válaszadók 48 százaléka elégedetlen a honlapjának teljesítményével, ezért további változtatásokat, fejlesztéseket tervez. 41 százalékuk fontosnak tartja konkurensének figyelemmel kísérését, illetve rendszeresen konkurenst figyel.

Meglepő, mi dönt a netes vásárlásnál
Alapvetően átírja a fogyasztói szokásokat az internet: az ügyfelek ugyanis nemcsak tájékozódásra használják a már kiválasztott termékről, de ötleteket is innen merítenek a további vásárláshoz. De gondolta volna, hogy a a közösségi oldalakra erőltetett céges tartalmaknál jobban pörgeti a vásárlást egy katalógus?
Még mindig a marketingen spórolnak a cégek

Az is jellemző, hogy bár egyre inkább fontosnak tartják a marketinget a döntéshozók, egyelőre nagy vagy ideális keretet nem kívánnak elkülöníteni neki. Bár – a szektorra jellemzően – a költés mindig a bevételtől függ, 61 százalékban még mindig a bevételek kevesebb, mint 5 százalékát fordítják marketingre.

Tavalyhoz képest – nem jelentősen – 1 százalékkal csökkent azon vállalkozások száma, amelyek 15 százalék felett költenek a bevételükből marketingre (8%). Ezzel együtt a marketingre költők közötti szakadék tovább mélyül. Ugyanis azok száma nőtt, akik a bevételüknek csupán 5 százalékát tudják marketingre fordítani. Tehát továbbra is kialakulóban az a helyzet, hogy vagy nagyon keveset tud egy kkv költeni, vagy pedig egyre többet.

2009 óta szinte menetrend szerint az új piacok felkutatása volt az elsődleges a cégeknél, ezúttal – ha csak 1 százalékkal is – ez változott. Az eddig eltelt 6 hónapban 15 százalékkal, a jövőt illetően pedig 1 százalékkal többen mondták, hogy inkább több marketingre és több reklámra helyezik majd a hangsúlyt.

Autodidakta a magyar cégvezető

A jövőt illetően pedig 15 százalékuk tervez költségcsökkentést, és 55 százalékuk látja jövőbeni sikerének zálogát a tanulásban és a kompetenciafejlesztésben. Ez azt jelenti, hogy a cégvezetők is felismerték, hogy ma már lehetetlen sikeresnek lenni marketingtevékenység vagy „csak” marketingpraktikák nélkül. A Marketing112 felmérése alapján a megkérdezett cégvezetők és döntéshozók legtöbbet autodidakta módon, könyvekből (86%) sajátítják el a számukra szükséges marketingismereteket,  majd tanácsadói anyagok és a konferenciák pótolják a hiányzó szakmai tudást.

8 FILLÉRES MARKETINGFOGÁS KEZDŐ VÁLLALKOZÁSOKNAK
Egy induló vállalkozásnak nincs pénze százezreket áldozni marketingre, bannerekre, óriásplakátokra. Marketingre viszont igenis szüksége van, hogy minél többen megismerjék. Nyolc hasznos, ám ingyenes marketingfogás Wolf Gábortól.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo