Végre felfedezték a Facebook csoportokat a marketingesek - derül ki a Marketing112, immár 5. alkalommal elkészült „KKV Marketing Felmérés 2014” kutatásából. A nem reprezentatív, 2014. augusztus első felében készült felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 65 százalékánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel, viszont stabilan növekszik a marketinges munkatársak száma is (22%). 2009-ben ezzel szemben a kutatás még arról számolt be, hogy a megkérdezettek 7 százaléka rendelkezik csak marketinges munkatárssal, és 77 százalékban a cégvezetők vették a nyakukba még ezt a terhet is.
„Az elmúlt 5 évet figyelembe véve ez mindenképpen jó jel. A cégvezetők végre rájöttek, hogy a cég menedzselése és a marketing operatív tevékenysége nem lehet ugyanaz szerepkör egy hatékony vállalkozásban” – egészítette ki a kutatás eredményét Miklovicz Norbert, a Marketing112 kisvállalati marketingszakértője. A megkérdezett döntéshozók 39 százaléka válaszolt úgy, hogy 2014. első fél évben a meglévő ügyfelekkel is többet foglalkozott. (Ez nem is gond, mert ügyfélkezelésben még így is mérföldekre vagyunk lemaradva a nyugati cégek mögött.)
2014. első felében a vállalkozások 41 százaléka ítélte teljesítményét kismértékben, de növekedőnek. A megkérdezett cégek marketingjének három fő stratégiai iránya volt: új piacok felkutatása (49%), új termék fejlesztése (41%), illetve a meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%). Szintén a korábbi évekkel szemben, az év hátralévő részében a cégek az új piacok felkutatásán kívül (56%) inkább a több marketingre, több reklámra fókuszálnak (57%).
Legyőzhetetlen a Facebook
Továbbra is vezető helyen áll a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), várhatóan a kkv-marketing-mixben sem áll meg a változás.
„A Facebook állandó módosulásai például rákényszeríti a cégeket, hogy többet költsenek a közösségi hálón. Az eddig akár több százezer rajongót hozó alkalmazás (pl. oklevél alkalmazások) használatát ellehetetlenítették, a hirdetési költségek drágultak, az úgynevezett kapuoldalakat (amelyek más tartalmat mutatnak rajongónak, és mást a nem rajongónak) is kivezették. A közösségi oldalon is három dolog dominál: a márka, a tartalom és az elkölthető pénz” – emelte ki Miklovicz.
A Facebookhoz egyébként egy vadonatúj marketingtrend is tartozik. Éppen ez a változás az oka annak, hogy rohamosan növekszik a Facebook-csoportok marketingre történő használata. „A marketingesek rájöttek, hogy a Facebook-csoportok zártságukkal, elérési arányukkal és klubszerű megjelenésükkel sokszor hatékonyabban működnek, mint egy Facebook rajongói oldal, melynek marketinghatékonysági szempontú teljesítményét folyamatos szabályok nehezítik” – mondta a szakember.
Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), a változás nem áll meg. A marketing eszközök tekintetében érdekes eredmény, hogy a válaszadók 11 százalékának a weboldalán kívül nincs más online marketingtevékenysége. (És az még a jobbik eset, ha VAN weboldala.)
Ugyanakkor a válaszadók 48 százaléka elégedetlen a honlapjának teljesítményével, ezért további változtatásokat, fejlesztéseket tervez. 41 százalékuk fontosnak tartja konkurensének figyelemmel kísérését, illetve rendszeresen konkurenst figyel.
Az is jellemző, hogy bár egyre inkább fontosnak tartják a marketinget a döntéshozók, egyelőre nagy vagy ideális keretet nem kívánnak elkülöníteni neki. Bár – a szektorra jellemzően – a költés mindig a bevételtől függ, 61 százalékban még mindig a bevételek kevesebb, mint 5 százalékát fordítják marketingre.
Tavalyhoz képest – nem jelentősen – 1 százalékkal csökkent azon vállalkozások száma, amelyek 15 százalék felett költenek a bevételükből marketingre (8%). Ezzel együtt a marketingre költők közötti szakadék tovább mélyül. Ugyanis azok száma nőtt, akik a bevételüknek csupán 5 százalékát tudják marketingre fordítani. Tehát továbbra is kialakulóban az a helyzet, hogy vagy nagyon keveset tud egy kkv költeni, vagy pedig egyre többet.
2009 óta szinte menetrend szerint az új piacok felkutatása volt az elsődleges a cégeknél, ezúttal – ha csak 1 százalékkal is – ez változott. Az eddig eltelt 6 hónapban 15 százalékkal, a jövőt illetően pedig 1 százalékkal többen mondták, hogy inkább több marketingre és több reklámra helyezik majd a hangsúlyt.
Autodidakta a magyar cégvezető
A jövőt illetően pedig 15 százalékuk tervez költségcsökkentést, és 55 százalékuk látja jövőbeni sikerének zálogát a tanulásban és a kompetenciafejlesztésben. Ez azt jelenti, hogy a cégvezetők is felismerték, hogy ma már lehetetlen sikeresnek lenni marketingtevékenység vagy „csak” marketingpraktikák nélkül. A Marketing112 felmérése alapján a megkérdezett cégvezetők és döntéshozók legtöbbet autodidakta módon, könyvekből (86%) sajátítják el a számukra szükséges marketingismereteket, majd tanácsadói anyagok és a konferenciák pótolják a hiányzó szakmai tudást.