A Facebook-csoportokra mennek rá a cégek

Még mindig a marketingen spórolnak a magyar vállalkozások, viszont egyre többet foglalkoznak az ügyfeleikkel. Az eszközök területén viszont egyértelműen a Facebook dominál, ahol már a csoportokat is felfedezték a marketingesek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Végre felfedezték a Facebook csoportokat a marketingesek - derül ki a Marketing112, immár 5. alkalommal elkészült „KKV Marketing Felmérés 2014” kutatásából. A nem reprezentatív, 2014. augusztus első felében készült felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 65 százalékánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel, viszont stabilan növekszik a marketinges munkatársak száma is (22%). 2009-ben ezzel szemben a kutatás még arról számolt be, hogy a megkérdezettek 7 százaléka rendelkezik csak marketinges munkatárssal, és 77 százalékban a cégvezetők vették a nyakukba még ezt a terhet is.

„Az elmúlt 5 évet figyelembe véve ez mindenképpen jó jel. A cégvezetők végre rájöttek, hogy a cég menedzselése és a marketing operatív tevékenysége nem lehet ugyanaz szerepkör egy hatékony vállalkozásban” – egészítette ki a kutatás eredményét Miklovicz Norbert, a Marketing112 kisvállalati marketingszakértője. A megkérdezett döntéshozók 39 százaléka válaszolt úgy, hogy 2014. első fél évben a meglévő ügyfelekkel is többet foglalkozott. (Ez nem is gond, mert ügyfélkezelésben még így  is mérföldekre vagyunk lemaradva a nyugati cégek mögött.)

2014. első felében a vállalkozások 41 százaléka ítélte teljesítményét kismértékben, de növekedőnek.  A megkérdezett cégek marketingjének három fő stratégiai iránya volt: új piacok felkutatása (49%), új termék fejlesztése (41%), illetve a meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%). Szintén a korábbi évekkel szemben, az év hátralévő részében a cégek az új piacok felkutatásán kívül (56%) inkább a több marketingre, több reklámra fókuszálnak (57%).

Legyőzhetetlen a Facebook

Továbbra is vezető helyen áll a kis- és középvállalkozások online marketing eszköztárában a Facebook. Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), várhatóan a kkv-marketing-mixben sem áll meg a változás.

„A Facebook állandó módosulásai például rákényszeríti a cégeket, hogy többet költsenek a közösségi hálón. Az eddig akár több százezer rajongót hozó alkalmazás (pl. oklevél alkalmazások) használatát ellehetetlenítették, a hirdetési költségek drágultak, az úgynevezett kapuoldalakat (amelyek más tartalmat mutatnak rajongónak, és mást a nem rajongónak) is kivezették. A közösségi oldalon is három dolog dominál: a márka, a tartalom és az elkölthető pénz” – emelte ki Miklovicz.

A Facebookhoz egyébként egy vadonatúj marketingtrend is tartozik. Éppen ez a változás az oka annak, hogy rohamosan növekszik a Facebook-csoportok marketingre történő használata. „A marketingesek rájöttek, hogy a Facebook-csoportok zártságukkal, elérési arányukkal és klubszerű megjelenésükkel sokszor hatékonyabban működnek, mint egy Facebook rajongói oldal, melynek marketinghatékonysági szempontú teljesítményét folyamatos szabályok nehezítik” – mondta a szakember.

Bár a 2009-es kutatás eredményéhez képest nagy a változás (akkor az e-mail marketing volt a legnépszerűbb kkv-marketing-eszköz), a változás nem áll meg. A marketing eszközök tekintetében érdekes eredmény, hogy a válaszadók 11 százalékának a weboldalán kívül nincs más online marketingtevékenysége. (És az még a jobbik eset, ha VAN weboldala.)

Ugyanakkor a válaszadók 48 százaléka elégedetlen a honlapjának teljesítményével, ezért további változtatásokat, fejlesztéseket tervez. 41 százalékuk fontosnak tartja konkurensének figyelemmel kísérését, illetve rendszeresen konkurenst figyel.

Meglepő, mi dönt a netes vásárlásnál
Alapvetően átírja a fogyasztói szokásokat az internet: az ügyfelek ugyanis nemcsak tájékozódásra használják a már kiválasztott termékről, de ötleteket is innen merítenek a további vásárláshoz. De gondolta volna, hogy a a közösségi oldalakra erőltetett céges tartalmaknál jobban pörgeti a vásárlást egy katalógus?
Még mindig a marketingen spórolnak a cégek

Az is jellemző, hogy bár egyre inkább fontosnak tartják a marketinget a döntéshozók, egyelőre nagy vagy ideális keretet nem kívánnak elkülöníteni neki. Bár – a szektorra jellemzően – a költés mindig a bevételtől függ, 61 százalékban még mindig a bevételek kevesebb, mint 5 százalékát fordítják marketingre.

Tavalyhoz képest – nem jelentősen – 1 százalékkal csökkent azon vállalkozások száma, amelyek 15 százalék felett költenek a bevételükből marketingre (8%). Ezzel együtt a marketingre költők közötti szakadék tovább mélyül. Ugyanis azok száma nőtt, akik a bevételüknek csupán 5 százalékát tudják marketingre fordítani. Tehát továbbra is kialakulóban az a helyzet, hogy vagy nagyon keveset tud egy kkv költeni, vagy pedig egyre többet.

2009 óta szinte menetrend szerint az új piacok felkutatása volt az elsődleges a cégeknél, ezúttal – ha csak 1 százalékkal is – ez változott. Az eddig eltelt 6 hónapban 15 százalékkal, a jövőt illetően pedig 1 százalékkal többen mondták, hogy inkább több marketingre és több reklámra helyezik majd a hangsúlyt.

Autodidakta a magyar cégvezető

A jövőt illetően pedig 15 százalékuk tervez költségcsökkentést, és 55 százalékuk látja jövőbeni sikerének zálogát a tanulásban és a kompetenciafejlesztésben. Ez azt jelenti, hogy a cégvezetők is felismerték, hogy ma már lehetetlen sikeresnek lenni marketingtevékenység vagy „csak” marketingpraktikák nélkül. A Marketing112 felmérése alapján a megkérdezett cégvezetők és döntéshozók legtöbbet autodidakta módon, könyvekből (86%) sajátítják el a számukra szükséges marketingismereteket,  majd tanácsadói anyagok és a konferenciák pótolják a hiányzó szakmai tudást.

8 FILLÉRES MARKETINGFOGÁS KEZDŐ VÁLLALKOZÁSOKNAK
Egy induló vállalkozásnak nincs pénze százezreket áldozni marketingre, bannerekre, óriásplakátokra. Marketingre viszont igenis szüksége van, hogy minél többen megismerjék. Nyolc hasznos, ám ingyenes marketingfogás Wolf Gábortól.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo