A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek. A Brent spot kőolaj ára a héten 40-43 dollár között ingadozott, heti átlagban 4,5 dollárral, 12%-kal nőtt az ár. A múlt héten megindult erősebb áremelkedés hétfő-kedden folytatódott, szerda-csütörtökön ingadozott, péntekre pedig 4%-kal csökkent az ár a megelőző naphoz viszonyítva. Az olajpiaci ingadozást és az áremelkedést elsősorban az áprilid 17-i dohai konferenciával kapcsolatos várakozások okozták - írta heti előrejelzésében a GKI Energiakutató Kft.
Az elmúlt közel két hónapban az olajár több mint 50%-kal emelkedett, ezt a legdrágábban termelők leállása és a kereslet növekedésének lassulása okozta, de a kitermelés januári szinten való befagyasztásáról tervezett megállapodás hírére is emelkedésbe fordult az olajár. Az április 17-i dohai olajkonferenciára 18 ország jelentkezett be, Iránt azonban nem az olajminiszter képviseli, s az OPEC országok közül Líbia be se jelentkezett, Norvégia pedig visszautasította a meghívást. Amennyiben nem lesz egyezmény, az az árak gyors és erős csökkenését okozhatják, minden ennél jobb megoldás stabilizálhatja az árszintet. Az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten hárommal csökkent, az amerikai piacra vonatkozó kőolaj készletadatok gyorsabban bővültek, mint a várakozások átlaga.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2% felett emelkedett az előző heti átlaghoz viszonyítva, a határidős ár hétfő-kedden még emelkedett, majd szerdától fokozatosan csökkent. A csökkenés feltételezhetően annak tudható be, hogy a kereskedők nem bíznak a dohai konferencia sikerében, s ezt kezdték beárazni. A spot ár a hét folyamán jóval a határidős ár alatt változott, pénteken a spot ár és a határidős ár különbsége 2 dollár feletti volt. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten nőtt, mivel a WTI határidős árának heti átlaga lassabban emelkedett, mint a határidős Brent ár emelkedése.
A forint árfolyama az április 11 - április 15-i héten 275 Ft/dollár körül ingadozott, fél forinttal kellett többet adni 1 dollárért, mint egy héttel korábban. A forintárfolyam az euróhoz viszonyítva, heti átlagban erősödött, de a dollár árfolyama erősödött az euróhoz, s így a forinthoz viszonyítva is. A forint-árfolyam kis gyengülésre alig változtatta a dollárban számított átlagos árak változását. Fontos azonban az, hogy a hét második felében az árfolyam gyengült, ez mérsékelte a hét második felében jelentkező árcsökkenés hatását. A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 2,1%-os növekedést, az NWE piacon 4,5%-os, az ARA piacon 6,5%-os áremelkedés volt. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 12,7%-os, az észak-európai piacokon 11,6-12,7%-os növekedést mutatnak az árak forintban mérve.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 2,5, az NWE piacon 5, az ARA piacon 7 forint körüli árnövekedést jelenthetnek. A gázolaj forintban mért ára esetében a piacok 11-12 forintos áremelkedést mutatnak. Mivel pénteken, április 15-én már egy 3 forintos benzinár és egy 4 forintos dízel áremelés megtörtént, ezért hétfőn, április 18-án várhatóan a benzin ára nem változik, esetleg 2 forinttal emelkedik, a dízel ára viszont 5-6 forint között emelkedhet. Az árváltozások azonban jelentősen függnek a dohai konferencia kimenetelétől. A benzin ára 330 forint/liter körüli szinten, a gázolaj ára várhatóan 319 Ft/liter körüli szinten változhat. Az elmúlt egy év során a benzin ára 10, a gázolaj ára 15%-kal csökkent. Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 20%-kal több benzint és 26%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos, nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.