A több mint félmillió vállalkozást számláló magyar cégvilág csaknem fele láthatatlan a fogyasztók számára, nem rendelkezik ugyanis semmilyen online elérhetőséggel – derült ki egy friss felmérésből, amelyet az Invitel készített. A „Vállalkozásom a weben” kisvállalati kutatás adatai bár első pillantásra meghökkentőek, valójában úgy tűnik, szép lassan azért haladnak az online világ felé a magyar vállalkozások. A legfrissebb eredmények szerint ugyanis a cégek 45 százaléka nem rendelkezik saját weboldallal (és nincs jelen semmilyen online felületen), ezzel szemben három évvel korábban az online világban láthatatlan cégek aránya még az ötven százalékot is meghaladta. Ijesztő ugyanakkor, hogy a vállalkozások harmada szerint nincs is szüksége arra, hogy bármilyen formában kilépjen a virtuális térbe.
Alapvető elvárás
Az, hogy ilyen mértékben ítélik feleslegesnek az online jelenlétet a vállalkozások azért is megdöbbentő, mert ma már alapvető elvárás a cégekkel szemben, hogy a legfőbb információk fellelhetők legyenek róluk a világhálón. Kezdve a cég fő profiljától a termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő akciókon át a kapcsolattartási adatokig. Még akkor is szükség van erre, ha alapvetően mondjuk telefonon szokásunk árajánlatot adni. Ha a telefonszám megtalálható az interneten, az nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a vállalkozást könnyebben elérhessék kérdéseikkel a leendő megrendelők vagy vásárlók. Mivel az internet segítségével tehát egyszerűen megtalálhatják a vállalatot a potenciális ügyfelek, akkor sem árt gondoskodni a jelenlétről, ha alapvetően nem digitális vállalkozásról van szó. Nem árt, ha egy vállalkozás saját domain névvel rendelkező honlappal és könnyen megjegyezhető, céges e-mail címekkel rendelkezik.
Ha jól használjuk, a közösségi oldalakon való megjelenés tökéletes eszköz arra, hogy gyakrabban érintkezzünk üzleti partnereinkkel, ügyfeleinkkel, és megerősítsük az egymás közötti bizalmat, tegyünk egy lépést a személyes hitelesség kialakulása érdekében. A már meglévő partnereink mellett számtalan új ügyfélhez is eljuthatunk a Twitteren, LinkedInen, Facebookon, a Google+-on vagy éppen a Foresquare-en át. Hogy vajon melyik a számunkra legmegfelelőbb eszköz, és hogyan érdemes ott jelen lennünk, arról itt olvashat bővebben.
Megéri
Nem csak a céges weboldalak, hanem a céges informatika más területén is le vannak maradva a magyar vállalatok. A digitális technológiák integrálódása az üzleti életben szinte minden részterületen siralmas állapotokat mutat. Legyen szó elektronikus információmegosztásról, elektronikus számlázásról vagy éppen a felhőalapú szolgáltatások alkalmazásáról, mind-mind messze az uniós átlag alatt tartanak a hazai cégek.
Pedig akik belevágtak, sikeresebbnek ítélik működésüket, és derűlátóbbak - derült ki a Microsoft Magyarország és az Ipsos Mori tavalyi felméréséből. A kutatás adatai szerint azoknak a kisvállalatoknak, amelyek már komoly lépéseket tettek a digitalizáció útján, 67 százaléka látja úgy, hogy növekedtek az eladásai, míg a főként papír alapon dolgozó cégeknél ez az arány 54 százalék. Az IT-eszközöket intenzíven használó cégek 76 százaléka emellett úgy látja, hogy növekedtek az innovációs készségei, míg a többnyire papír alapon dolgozó cégeknél csak 58 százalék ez az arány. Figyelemre méltó megállapítása emellett a kutatásnak, hogy a digitális átállást már végrehajtott hazai kisvállalkozások 43 százaléka készül új termék vagy szolgáltatás bevezetésére, miközben ez az arány a zömmel hagyományos eszközökkel dolgozó cégeknél csak 22 százalékos. (Márpedig ha európai vagy világszintű összehasonlításban nézzük, a magyar cégeknek még bőven van hová fejlődniük!)
Jó hír azonban, hogy a friss eredmények alátámasztják azt a korábbi adatot, hogy növekszik az innováció igénye a vállalkozásoknál.