A bizonytalanság felhalmozásra késztet, és ez nem segít a logisztikai szektor már meglévő terhein - 1. rész

Az orosz-ukrán konfliktus világszerte aggodalmat kelt a gazdasági szereplők és a társadalom körében is. Tulajdonos-vállalatvezetőként, a logisztikai szektor „régi motorosaként” egyrészt nap mint nap harcolunk az elemekkel, hogy a megszokott színvonalon teljesítsünk. Másrészt azt is közelről látjuk, ahogy a különböző piaci szereplők reagálnak a háborús helyzetre, milyen döntéseket hoznak beszerzéseikben a túlélés, újraalakulás jegyében. 

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A már egyébként is szűk kapacitással bíró tengeri szállítmányozás keveset képes átvállalni a plusz szállítandó árukból. Továbbá a tengeri szállítmányozásban felhalmozódott késedelmek, amelyek 20-30 napot tesznek ki, jelentős probléma elé állítja az európai és amerikai vállalatokat az ázsiai beszerzések nem tervezhető beszerzési ideje miatt. Nem is beszélve a tengeri fuvardíjakról, melyek történelmi magasságokban mozognak. Amennyiben a katonai konfliktus elhúzódik, mindenképpen az árak további növekedésére lehet számítani. A fuvardíjakat a dráguló üzemanyagár is befolyásolni fogja.

Ha nem tudod, mi lesz, készletezz! 

Alapanyag- és termékhiánytól tartva a vállalatok előre hozzák beszerzéseiket, ami a szűk raktérkapacitással bíró közúti fuvarozási piacon szállítandó árutöbbletet eredményez. Ez az árak további emelkedéséhez, a szállítási határidők hosszabbodásához vezet. Ezt pedig az üzemanyagárak emelkedése, a sofőrhiány, a kereslet-kínálat egyensúlytalansága, az új teherautók beszerzési nehézsége még tovább fokozza.

Előrehozott vásárlások esetén a raktározandó árumennyiség növekedésével, az előrehozott finanszírozási költséggel is számolni kell.  Vannak vállalatok, akik tartva az alapanyag- és termékhiánytól, egy-egy termék esetén akár az egész éves termékmennyiséget lehívják, azaz megvásárolják, ha van rá lehetőségük.

Jelen pillanatban mind a négy szállítási módnál szállítási bizonytalansággal kell számolni, azaz a raktérszűke miatt a szállítási határidőknél nagyfokú a bizonytalanság. Ha van is áru, nem biztos, hogy van raktér is hozzá.

A beszerzés jövője a több lábon állás 

Illetve fel kell készülni egy megszokottnál magasabb fuvardíjszintre, ami már az utóbbi két évben a tengeri szállítmányoknál megjelent, most pedig a többi szállítási ágazatban is várható. A kikötők továbbra is be vannak dugulva, a késedelmes konténereket a közúti fuvarozási ágazat sem tudja mentesíteni. Ez negatívan befolyásolja a háború miatti új, tengeren túli ellátási területekről érkező árukat is, ami az ellátási láncokban mindenképpen zavart fog eredményezni. Olaj és egyéb termékek világpiaci árának emelkedésének is árfelhajtó hatása lesz, ami a költségszintet a beszerzéseknél tovább növeli. A piaci szereplőknek fel kell készülni a több lábon állásra a beszerzés területén, ezzel tudják valamennyire a kitettségüket csökkenteni.

Megfontolandó volna a nearshoring is, ami a termelés és a szállítás földrajzilag közelebbi régiókba telepítését jelenti. Azonban a háború – Európára nézve – jelen pillanatban pont ennek ellenkezőjét hozza magával. Borzasztó belegondolni, hogy az európai vállalatok egy európai beszerzést kénytelenek lesznek a tengerentúlról pótolni, hiszen a természeti kincsek fellelhetőségének helyhez kötöttsége miatt nem tudnak szabadon választani alternatív beszerzési piacot.

Gyulai Krisztina szakértői cikkei>>>

 

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo