A startup-világban szeretünk sikertörténetekből inspirálódni. Tanulni azonban inkább a hibákból lehet mind a vállalkozóknak, mind a kockázatitőke-befektetőknek, ezért az eheti Venture Capital Summiton Török József hat kudarcot osztott meg a hallgatósággal a Széchenyi Tőkebefektetési Alap első 6 évéből.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A példákban szereplő minden cég azóta is működik, sőt, több is sikeres lett - tudósít a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzése.
A menedzsment megfelelő motiválása
Egy egészségipari vállalkozás menedzsmentjét próbáltuk éves bónuszokkal ösztönözni, amelyek pénzügyi eredményelvárásokhoz voltak kötve. A december üzleti értelemben nagyon jól is sikerült, a kritériumot megcélzó vezetők ugyanis különböző akciókkal hajtották fel az értékesítést. Ezzel viszont gyakorlatilag kannibalizálták a következő három hónap eladásait és így a növekedés látványosan lassult a következő negyedévben.
Tanulság: az árbevétel és a növekedés hajtása mellett egyéb szempontokat is érvényesíteni kell a bónuszok meghatározásakor.
Széleskörű piaci validáció
IT-szektorbeli befektetésünk hivatali ügyintézés digitalizálásán dolgozott. A fejlesztés nagyon jól ment, a csapat is rendkívül professzionális volt, az árbevétel viszont nem jött. Miért? Úgy tűnik, a hivatali ügyintézés szociális aspektusa még mindig nagyon erős, egyszerűen nem mindenki szeret online ügyeket intézni. További tanulság volt, hogy a szélessávú infrastruktúra fejlesztések ellenére jelentősen eltér Budapest és környéke, illetve a vidéki települések on-line ügyintézési hajlandósága.
Tanulság: minél szélesebb körben kell validálni a piaci igényt, hogy minél valósabb képet kaphassunk róla.
Megfelelő értékesítési modell
Egy szintén az IT-szektorban működő vállalkozás külföldi piacokra szeretett volna lépni nagyvállalati termékével. A vállalkozás nem tudott érdemi nemzetközi értékesítési tevékenységet felépíteni, még az sem segített, hogy a cég egy német telkó multitól igazolt a corporate világban jártas, amerikai sales vezetőt. Végül Big4-cég alvállalkozójaként sikerült értékesíteni szolgáltatását a nemzetközi piacon.
Tanulság: az értékesítési kompetenciákat folyamatosan monitorozni kell, és meg kell találni az adott helyzethez megfelelő modellt a számos lehetőség közül.