2018: az év, amikor a Nutella kenyérre kente a magyar internetet

A weben minden IS szóba kerül. Az emberek megosztják véleményüket — online és offline egyaránt, akkor is, ha nem kérdezik őket. Mindezekből különleges, őszinte, és stratégiába építhető tudás meríthető, amennyiben valaki odafigyel rájuk. A SentiOne feldolgozta a márkák kapcsán felmerülő releváns és publikus tartalmakat, miről és mennyit beszéltünk a neten.

Social listening? Mi az?
Legyen szó személyes tapasztalatokról vagy épp saját márkatartalmakról, a webes szöveganalitikával valós időben vagy akár több évre visszamenően képes kulcsszavak és -kifejezések alapján kiemelni az összes, adott témához kapcsolódó releváns és publikus tartalmat az online és közösségi médiából - legyen az Facebook poszt, retweet, Instagram komment, YouTube tartalom, blog- és fórumbejegyzés vagy épp cikk. Itt olvashat arról, kik, hogyan művelik ezt a tudományt!
A tavalyi évet feltérképező Social Index rangsor felállításánál a Senti One elemzői több száz márkát és több millió ( > 2,7 millió) 2018-ban publikált, magyar nyelven közzétett említést elemeztek 6 kategóriában: BANK, MOBIL, CELEB, AUTÓ, DIVAT, NASI. A vizsgált márkák internetes pozíciójának meghatározásához nem csupán a róluk szóló összes bejegyzés mennyiségét vették figyelembe, de ezek érzelmi hátterét is. A bejegyzések pozitív, negatív és semleges sentiment-értékének meghatározásával (a SentiOne saját fejlesztésű, nyelvspecifikus algoritmusa, amely magyar nyelven körülbelül 85%-os precizitással ismeri fel egy-egy említés érzelmi hátterét) épp ezért nem csupán a mennyiségre, de a minőségre is figyelmet fordítottak.

A hat vizsgált kategóriához kapcsolódó tartalmak időbeli megoszlását elemezve egyetlen egy olyan név/márka van, amely képes volt akkorát dobbantani a netes platformokon, amelyet adat- és kate-gória alapon is szignifikáns tartalmi kitörésként indexált a SentiOne szoftvere 2018. harmadik negyedévében: ezt a CELEB kategóriában megjelenő Majka & Curtis “szakítás” gigantikus online és social media visszahangja okozta augusztusban.

TOP20: a lista legjobbjai

A több száz márkát magában foglaló kutatás legjobb 20 helyén az alábbi márkák kaptak helyet: iPhone, Samsung, Huawei, Xiaomi, BMW, Ferrari, Mercedes, Sony, Audi, LG, Opel, OTP, Ford, Nokia, Suzuki, Renault, Nike, Honda, Tesla és a Honor.

2018 ismét a mobiltelefonok és az autók éve volt, ha a kategóriákhoz tartozó tartalmak mennyiségét nézzük - ez a 2017-es riporthoz képest nem változott. Ugyanakkor a dobogós márkák közé felkerült a Huawei (a BMW helyére), így alapvetőn a tartalmak mennyiségét és minőségét is súlyozó, valamint a teljes vizsgált márkaskálára (354 db) kiterjedő lista első három helyét kizárólag mobiltelefon márkák foglalják el. Sőt. A negyedik helyen is egy mobilbrand kap helyet, a Xiaomi, ami a tavalyi listában például csak a 17. pozíciót szerezte meg. A CELEBeknek és a BANKoknak ezen a toplistán nincs képviselője, bár Majka épphogy csak lemaradt a TOP20-ból, és a Nutella is nagyon közel járt az élmezőnyhöz.

Ital a weben, avagy az internet tömény oldala
Legyen szó tömény italokról, ásványvizekről vagy épp gyümölcslevekről, a weben csak úgy ömlik az információ. A SentiOne social listening & engagement ügynökség pedig összegyűjtötte az összes releváns publikus tartalmat az elmúlt hónapokból – feltérképezve az online világ legüdítőbb oldalát. Melyik whiskyről beszélgetünk a legtöbbet? Mit keres a tripadvisor a legnépszerűbb források között? Vagy épp melyik óra az energiaitalok online csúcspontja? Az adatok mesélnek.
AUTÓK - a sebességbe kapcsolt internet

A TOP5: BMW, Ferrari, Mercedes, Audi, Opel és Ford. A 2017-es rangsorhoz képest a TOP3-ban egy dolog változott, helyet cserélt a Ferrari és a Mercedes. A TOP10-ből pedig kikerült a Skoda, viszont belépett a Tesla.

Az autómárkákkal kapcsolatos online kommunikáció dominánsan a Facebookon zajlik (összesen 425 155 említés 2018-ban). Ugyanakkor már a Twitter is például minden, a TOP5-ben helyet kapó márkánál bekerült az első öt legnépszerűbb platform közé. A közösségi médián túl, sok kapcsolódó említés jelent meg az Index fórumokon, az m4sport.hu-n, az f1vilag.hu-n, a Ford esetében a Ford Mondeo Club Hungary fórumán, valamint a gyakorikerdesek.hu-n. Ez utóbbi a vizsgált 45 autómárkából 36-nál megjelent az első öt legnépszerűbb (=a kapcsolódó tartalmak mennyisége alapján) forrás között!

Kifejezetten a közösségi oldalakon legnagyobb eléréssel és engagement-tel kommunikáló online felhasználókra szűkítve a kutatást (aka. influencerek*), további érdekességeket tár fel a rangsor.

A Ferrarinál és a Mercedes-nél nagyon népszerű felület a Boxutca (az MTVA hivatalos Forma-1-es Facebook oldala). Az Audi online márkapercepciójának formálásában nagy szerepet kap a brand által szponzorált ETO KC kézilabda csapat Facebook oldala, az OPEL-nél pedig a Tankcsapda, ahol az együttes rengeteg tartalmában fonódik össze a két márkanév.

MOBIL: az online tér-erő

A TOP5: az iPhone vezet, de nem sokkal lemaradva mögötte rögtön érkezik a Samsung, valamint harmadik helyen a Huawei. Emellett a Xiaomi és a OnePlus került még be a TOP5-be.

A rangsorban első helyeket megszerzett márkák mögött - továbbra is a közösségi médiát vizsgálva - olyan inspirátorok állnak, mint Kasza Tibi, Ördög Nóri, Viszkok Fruzsi vagy épp a SPAR.

A legnagyobbat robbanó együttműködések, adatalapon:

  • iPhoneX nyereményjáték - Kasza Tibi 16 poszt - ezek a tartalmak önmagukban több mint 5300 kommentet, 22 450 lájkot és 621 megosztást generáltak tavaly
  • Samsung S8 nyereményjáték - SPAR
  • Galaxy S9 - Ördög Nóra - Nánásiék vlogsorozat (#samsungosvagyok)
  • Huawei P10 + P20 - Viszkok Fruzsi + Sugarbird

DIVAT: mert a stílus örök — a weben is

Sportosak vagyunk, vagy legalábbis szeretjük a sportmárkákat, és sokat is beszélünk róluk az interneten. Bár luxusmárkák nem kerültek be a TOP5-be, fast fashion mogulok igen (Nike, Adidas, H&M, Zara, Puma). Sőt a Tesco F&F márkája is helyet kapott a legjobbak között.

A TOP4 márkánál kimagaslóan népszerű a jofogas.hu is - azaz rengeteg Nike, Adidas, H&M és Zara márkájú terméket értékesítenek a felhasználók ezen az adok-veszek platformon.

A NIKE-nál Rubint Réka, az Adidasnál Keszthelyi Vivien autóversenyző, a H&M-nél pedig Kamarás Iván (akinek kapcsolódó és márkázott bejegyzéseit például több mint 1140 alkalommal osztották tovább az internetezők), a ZARA-nál Viszkok Fruzsi, az Amnesia-nál pedig Szabó Zsófi vezeti celebként az influencer toplistát. Remekül látszik, hogy a fashion brandek a márka profiljába fűzve, azt kiteljesítve, tudatosan és hosszú távon alakítják ki influncer együttműködéseiket, és választják ki azokat az ‘inspirátorokat’, akik a branddel konzisztens értékeket képviselnek.

CELEB: rengeteg perc hírnév

Az abszolút győztes Majka. A második és harmadik helyen Puzsér Róbert és Hosszú Katinka. A TOP10-ben helyet kapott még: Berki Krisztián, Vajna Tímea, Győzike, Rubint Réka, Dzsuzsák Balázs, Palvin Barbi és Hódi Pamela. Kasza Tibi a 11.-ik.

Közel 48 000 említéssel - legyen az Facebook komment, tweet, YouTube poszt, cikk, blog -, 2018-ban (és amúgy 2017-ben is) Majka nyerte az internet aranyérmét a róla szóló, őt említő tartalmak mennyiségének és minőségének súlyozása alapján (a kutatásban összesen 76 magyar celebritás online életútját vizsgálták az elemzők).

A közösségi médiára fókuszálva, az interneten nagyot ment a ‘Mindenki táncol’ Irigy Hónaljmirigy paródia, illetve a „Mindenegyben” blog Facebook oldalán publikált Majka-posztok (132 egyedi tartalom, melyet 1280 alkalommal osztottak tovább a felhasználók) - az oldal főleg a Blikk Rúzs témába vágó tartalmait mutálta, új és kifejezetten kattintásvadász, félreérthető címekkel és leadekkel generálva forgalmat és interakciót, mint például:

A kétértelmű címek és képek mögötti cikkek egyébként Majka, a 100 Tagú Cigányzenekarral szervezett nagyszabású koncertjeiről szóltak.

A legnagyobb tartalmi robbanást az énekes augusztus végi nyilatkozata generálta a weben, amikor bejelentette a Curtis-szel való “szakítást”. Az említések platform szerinti megoszlásának ábrája adatalapon validálja azt, hogy a közösségi médiának gigantikus szerepe van az információ terjesztésében és a gondolkodás, attitűd formálásában. A Facebook (sötétkék görbe) közössége pillanatok alatt képes volt átvenni a szerzőiséget a téma felett.

Kicsit több mint 45 000 említéssel a második helyet Puzsér Róbert szerezte meg a TOP10-es ranglistán 2018-ban. A hozzá kapcsolódó leggyakrabban említett szavak felhőjéből kirajzolódik, hogy a főpolgármesteri jelöltetés körüli online buzz nagy social media-szelet tolt a közszereplő mögé.

25 339 - ennyiszer említették tavaly Hosszú Katinka nevét a magyar nyelvű online és social media felületeken. Ez enyhe visszaesés 2017-hez képest (29 729), ugyanakkor így is ismét a harmadik helyet szerezte meg az olimpikonnak a Social Index 2018. CELEB kategóriájában. Az IronLady kapcsán leggyakrabban említett szavak felhője mutatja, hogy a 2017-es és 2018-as említések tartalmi súlypontja eltolódott. Míg 2017-ben az IronLady eredményei kapták a legnagyobb hangsúlyt, a 2018-ban kirobbant magánéleti válság (válás) online is átírta a beszélgetések fókuszpontját, Tusup-ot helyezve a központba (adott kifejezések egymáshoz viszonyított gyakoriságát a betűméret jelzi, minél nagyobb a szó, annál többször említették azt Katinkával kapcsolatban a weben)

NASI: az édesszájú web

Az eredmények azt mutatják, hogy a Nutella lazán kenyérre kente az internetet. Emellett a Túró Rudi és a Raffaello is gyönyörűen teljesített. A TOP3-as egyébként a 2017-es riportban is pontosan ugyanígy állt fel.

A TOP5 márka esetében a NASIk mögött álló és őket említő legerősebb közösségi média oldalak a ReceptNeked, a Nosalty, a Sakáltanya és a Mindmegette.

A Nutellánál Kasza Tibi az állandóan visszatérő celebritás (15 tartalom 2018-ból) - nutellás otthon készült édességreceptekkel (sült tortilla, töltött keksz, sajttorta). Ezek alapvetően a Femcafe Konyhával közösen készült szponzorált és videós tartalmak. Tibi legnépszerűbb Nutellás posztja ugyanakkor ettől független volt: azt a taste.md oldalról vette át, majd osztotta tovább (Nutella 7 ways).

A Bounty esetében emellett nagyot robbantott a Lukoil nyereményjátéka (ahol a legtöbben a Bounty-t kommentelték, mint kedvenc csoki), illetve az Utazómajom egyik posztja, a Seychelle-szigeteki beszámolójukkal, ami egy gyönyörű élmény és márkatársítás volt, óriási eléréssel.

BANK: a pénz beszél - a neten is

Az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat megáénak az MKB és az Erste is. A 2017-es évhez képest a legnagyobb változás, hogy a K&H lemaradt a dobogóról (bár nem sokkal), míg az MKB a nyolcadik helyről ugrott előre egészen a harmadikig!

Hallgatózással irányítható a fogyasztó
Napjaink átalakuló fogyasztói magatartása, a tudatos döntések, a könnyen hozzáférhető vélemények és ajánlások mind hozzájárulnak a social listening terjedéséhez, amelynek lényege, hogy a vállalatok megtalálják, megértsék és üzletileg is felhasználják a közösségi média felületein keletkező releváns tartalmakat.
A TOP10-be két bank került fel, akik a 2017-es évet összefoglaló riportban még nem jelentek meg a legjobbak között: a MagnetBank és az FHB. Ami jellemzően feltűnik majdnem minden márka mögött, azok az állatvédő menhelyek Facebook oldalai.

A Noé Állatotthon és az Állatrendőrség mögött az OTP, a Hajdúnánási Állatvédő Alapítvány mögött az ERSTE, a Füzesabonyi Állatvédő Alapítvány, a Kéz a Mancsért Egyesület mögött a K&H, míg az Ebáruház a Gazdátlanokért mögött a CIB jelenik meg.

Ezek az oldalak óriási eléréssel és interakcióval kommunikálnak a közösségi médiában, és mivel a támogatást, adományokat mindig adott bankszámlára kérik, így automatikusan beemelik a márkákat posztjaikba. Ez akár egy olyan kommunikációs stratégia, kampány része is lehet a jövőben, amely tudatosan erre a már régóta fennálló kapcsolatra épít.

A márkákról/márkákkal együtt legnagyobb eléréssel kommunikáló, és hagyományos értelemben vett influencerek az OTP-nél a DVTK és az MLSZ (OTP Bank Liga), az MKB-nál Bereczki Zoltán (MKB Kreatív Kuckó a Bazilikánál  a 2018-as karácsonyi vásár kapcsán), az Erste-nél pedig a Kékszalag és a Csíkszeredai Sportklub.

 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo