A hat vizsgált kategóriához kapcsolódó tartalmak időbeli megoszlását elemezve egyetlen egy olyan név/márka van, amely képes volt akkorát dobbantani a netes platformokon, amelyet adat- és kate-gória alapon is szignifikáns tartalmi kitörésként indexált a SentiOne szoftvere 2018. harmadik negyedévében: ezt a CELEB kategóriában megjelenő Majka & Curtis “szakítás” gigantikus online és social media visszahangja okozta augusztusban.
TOP20: a lista legjobbjai
A több száz márkát magában foglaló kutatás legjobb 20 helyén az alábbi márkák kaptak helyet: iPhone, Samsung, Huawei, Xiaomi, BMW, Ferrari, Mercedes, Sony, Audi, LG, Opel, OTP, Ford, Nokia, Suzuki, Renault, Nike, Honda, Tesla és a Honor.
2018 ismét a mobiltelefonok és az autók éve volt, ha a kategóriákhoz tartozó tartalmak mennyiségét nézzük - ez a 2017-es riporthoz képest nem változott. Ugyanakkor a dobogós márkák közé felkerült a Huawei (a BMW helyére), így alapvetőn a tartalmak mennyiségét és minőségét is súlyozó, valamint a teljes vizsgált márkaskálára (354 db) kiterjedő lista első három helyét kizárólag mobiltelefon márkák foglalják el. Sőt. A negyedik helyen is egy mobilbrand kap helyet, a Xiaomi, ami a tavalyi listában például csak a 17. pozíciót szerezte meg. A CELEBeknek és a BANKoknak ezen a toplistán nincs képviselője, bár Majka épphogy csak lemaradt a TOP20-ból, és a Nutella is nagyon közel járt az élmezőnyhöz.
A TOP5: BMW, Ferrari, Mercedes, Audi, Opel és Ford. A 2017-es rangsorhoz képest a TOP3-ban egy dolog változott, helyet cserélt a Ferrari és a Mercedes. A TOP10-ből pedig kikerült a Skoda, viszont belépett a Tesla.
Az autómárkákkal kapcsolatos online kommunikáció dominánsan a Facebookon zajlik (összesen 425 155 említés 2018-ban). Ugyanakkor már a Twitter is például minden, a TOP5-ben helyet kapó márkánál bekerült az első öt legnépszerűbb platform közé. A közösségi médián túl, sok kapcsolódó említés jelent meg az Index fórumokon, az m4sport.hu-n, az f1vilag.hu-n, a Ford esetében a Ford Mondeo Club Hungary fórumán, valamint a gyakorikerdesek.hu-n. Ez utóbbi a vizsgált 45 autómárkából 36-nál megjelent az első öt legnépszerűbb (=a kapcsolódó tartalmak mennyisége alapján) forrás között!
Kifejezetten a közösségi oldalakon legnagyobb eléréssel és engagement-tel kommunikáló online felhasználókra szűkítve a kutatást (aka. influencerek*), további érdekességeket tár fel a rangsor.
A Ferrarinál és a Mercedes-nél nagyon népszerű felület a Boxutca (az MTVA hivatalos Forma-1-es Facebook oldala). Az Audi online márkapercepciójának formálásában nagy szerepet kap a brand által szponzorált ETO KC kézilabda csapat Facebook oldala, az OPEL-nél pedig a Tankcsapda, ahol az együttes rengeteg tartalmában fonódik össze a két márkanév.
MOBIL: az online tér-erő
A TOP5: az iPhone vezet, de nem sokkal lemaradva mögötte rögtön érkezik a Samsung, valamint harmadik helyen a Huawei. Emellett a Xiaomi és a OnePlus került még be a TOP5-be.
A rangsorban első helyeket megszerzett márkák mögött - továbbra is a közösségi médiát vizsgálva - olyan inspirátorok állnak, mint Kasza Tibi, Ördög Nóri, Viszkok Fruzsi vagy épp a SPAR.
A legnagyobbat robbanó együttműködések, adatalapon:
- iPhoneX nyereményjáték - Kasza Tibi 16 poszt - ezek a tartalmak önmagukban több mint 5300 kommentet, 22 450 lájkot és 621 megosztást generáltak tavaly
- Samsung S8 nyereményjáték - SPAR
- Galaxy S9 - Ördög Nóra - Nánásiék vlogsorozat (#samsungosvagyok)
- Huawei P10 + P20 - Viszkok Fruzsi + Sugarbird
DIVAT: mert a stílus örök — a weben is
Sportosak vagyunk, vagy legalábbis szeretjük a sportmárkákat, és sokat is beszélünk róluk az interneten. Bár luxusmárkák nem kerültek be a TOP5-be, fast fashion mogulok igen (Nike, Adidas, H&M, Zara, Puma). Sőt a Tesco F&F márkája is helyet kapott a legjobbak között.
A TOP4 márkánál kimagaslóan népszerű a jofogas.hu is - azaz rengeteg Nike, Adidas, H&M és Zara márkájú terméket értékesítenek a felhasználók ezen az adok-veszek platformon.
A NIKE-nál Rubint Réka, az Adidasnál Keszthelyi Vivien autóversenyző, a H&M-nél pedig Kamarás Iván (akinek kapcsolódó és márkázott bejegyzéseit például több mint 1140 alkalommal osztották tovább az internetezők), a ZARA-nál Viszkok Fruzsi, az Amnesia-nál pedig Szabó Zsófi vezeti celebként az influencer toplistát. Remekül látszik, hogy a fashion brandek a márka profiljába fűzve, azt kiteljesítve, tudatosan és hosszú távon alakítják ki influncer együttműködéseiket, és választják ki azokat az ‘inspirátorokat’, akik a branddel konzisztens értékeket képviselnek.
CELEB: rengeteg perc hírnév
Az abszolút győztes Majka. A második és harmadik helyen Puzsér Róbert és Hosszú Katinka. A TOP10-ben helyet kapott még: Berki Krisztián, Vajna Tímea, Győzike, Rubint Réka, Dzsuzsák Balázs, Palvin Barbi és Hódi Pamela. Kasza Tibi a 11.-ik.
Közel 48 000 említéssel - legyen az Facebook komment, tweet, YouTube poszt, cikk, blog -, 2018-ban (és amúgy 2017-ben is) Majka nyerte az internet aranyérmét a róla szóló, őt említő tartalmak mennyiségének és minőségének súlyozása alapján (a kutatásban összesen 76 magyar celebritás online életútját vizsgálták az elemzők).
A közösségi médiára fókuszálva, az interneten nagyot ment a ‘Mindenki táncol’ Irigy Hónaljmirigy paródia, illetve a „Mindenegyben” blog Facebook oldalán publikált Majka-posztok (132 egyedi tartalom, melyet 1280 alkalommal osztottak tovább a felhasználók) - az oldal főleg a Blikk Rúzs témába vágó tartalmait mutálta, új és kifejezetten kattintásvadász, félreérthető címekkel és leadekkel generálva forgalmat és interakciót, mint például:
A kétértelmű címek és képek mögötti cikkek egyébként Majka, a 100 Tagú Cigányzenekarral szervezett nagyszabású koncertjeiről szóltak.
A legnagyobb tartalmi robbanást az énekes augusztus végi nyilatkozata generálta a weben, amikor bejelentette a Curtis-szel való “szakítást”. Az említések platform szerinti megoszlásának ábrája adatalapon validálja azt, hogy a közösségi médiának gigantikus szerepe van az információ terjesztésében és a gondolkodás, attitűd formálásában. A Facebook (sötétkék görbe) közössége pillanatok alatt képes volt átvenni a szerzőiséget a téma felett.
Kicsit több mint 45 000 említéssel a második helyet Puzsér Róbert szerezte meg a TOP10-es ranglistán 2018-ban. A hozzá kapcsolódó leggyakrabban említett szavak felhőjéből kirajzolódik, hogy a főpolgármesteri jelöltetés körüli online buzz nagy social media-szelet tolt a közszereplő mögé.
25 339 - ennyiszer említették tavaly Hosszú Katinka nevét a magyar nyelvű online és social media felületeken. Ez enyhe visszaesés 2017-hez képest (29 729), ugyanakkor így is ismét a harmadik helyet szerezte meg az olimpikonnak a Social Index 2018. CELEB kategóriájában. Az IronLady kapcsán leggyakrabban említett szavak felhője mutatja, hogy a 2017-es és 2018-as említések tartalmi súlypontja eltolódott. Míg 2017-ben az IronLady eredményei kapták a legnagyobb hangsúlyt, a 2018-ban kirobbant magánéleti válság (válás) online is átírta a beszélgetések fókuszpontját, Tusup-ot helyezve a központba (adott kifejezések egymáshoz viszonyított gyakoriságát a betűméret jelzi, minél nagyobb a szó, annál többször említették azt Katinkával kapcsolatban a weben)
NASI: az édesszájú web
Az eredmények azt mutatják, hogy a Nutella lazán kenyérre kente az internetet. Emellett a Túró Rudi és a Raffaello is gyönyörűen teljesített. A TOP3-as egyébként a 2017-es riportban is pontosan ugyanígy állt fel.
A TOP5 márka esetében a NASIk mögött álló és őket említő legerősebb közösségi média oldalak a ReceptNeked, a Nosalty, a Sakáltanya és a Mindmegette.
A Nutellánál Kasza Tibi az állandóan visszatérő celebritás (15 tartalom 2018-ból) - nutellás otthon készült édességreceptekkel (sült tortilla, töltött keksz, sajttorta). Ezek alapvetően a Femcafe Konyhával közösen készült szponzorált és videós tartalmak. Tibi legnépszerűbb Nutellás posztja ugyanakkor ettől független volt: azt a taste.md oldalról vette át, majd osztotta tovább (Nutella 7 ways).
A Bounty esetében emellett nagyot robbantott a Lukoil nyereményjátéka (ahol a legtöbben a Bounty-t kommentelték, mint kedvenc csoki), illetve az Utazómajom egyik posztja, a Seychelle-szigeteki beszámolójukkal, ami egy gyönyörű élmény és márkatársítás volt, óriási eléréssel.
BANK: a pénz beszél - a neten is
Az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat megáénak az MKB és az Erste is. A 2017-es évhez képest a legnagyobb változás, hogy a K&H lemaradt a dobogóról (bár nem sokkal), míg az MKB a nyolcadik helyről ugrott előre egészen a harmadikig!
A Noé Állatotthon és az Állatrendőrség mögött az OTP, a Hajdúnánási Állatvédő Alapítvány mögött az ERSTE, a Füzesabonyi Állatvédő Alapítvány, a Kéz a Mancsért Egyesület mögött a K&H, míg az Ebáruház a Gazdátlanokért mögött a CIB jelenik meg.
Ezek az oldalak óriási eléréssel és interakcióval kommunikálnak a közösségi médiában, és mivel a támogatást, adományokat mindig adott bankszámlára kérik, így automatikusan beemelik a márkákat posztjaikba. Ez akár egy olyan kommunikációs stratégia, kampány része is lehet a jövőben, amely tudatosan erre a már régóta fennálló kapcsolatra épít.
A márkákról/márkákkal együtt legnagyobb eléréssel kommunikáló, és hagyományos értelemben vett influencerek az OTP-nél a DVTK és az MLSZ (OTP Bank Liga), az MKB-nál Bereczki Zoltán (MKB Kreatív Kuckó a Bazilikánál a 2018-as karácsonyi vásár kapcsán), az Erste-nél pedig a Kékszalag és a Csíkszeredai Sportklub.