Hallgatózással irányítható a fogyasztó

Napjaink átalakuló fogyasztói magatartása, a tudatos döntések, a könnyen hozzáférhető vélemények és ajánlások mind hozzájárulnak a social listening terjedéséhez, amelynek lényege, hogy a vállalatok megtalálják, megértsék és üzletileg is felhasználják a közösségi média felületein keletkező releváns tartalmakat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztók döntéshozatala napról napra egyre tudatosabb, az információszerzés egyszerűbb és hatékonyabb. Az ügyfelek észrevételei és visszajelzései számos közösségimédia-csatornán, blogon, fórumon vagy bármilyen online platformon megoszthatóak, azok más ügyfelekhez való eljuttatása a vállalatok által nem kontrollálható és csak kevés esetben teljesen látható. Mindezek ellenére a vásárlói döntéshozatalt kérlelhetetlenül alakítja - írja a PwC friss tanulmánya. A piaci szereplők versenyelőnyre tehetnek szert a közösségi média és egyéb, nem tradicionális információforrások felhasználásával. A social listening abban segít, hogy a változó, egyre tudatosabb fogyasztói viselkedést a vállalatok előnyükre fordíthassák. (Ha pár napot kihagyunk, lehet, hogy már bukta van.)

Kép:Pexels

„Mára a legtöbb cég Magyarországon rendelkezik valamilyen formában online jelenléttel, számos közép- és nagyvállalat pedig már alkalmaz is eszközöket az online média elemzésére, azonban az igazán hatékony felhasználásukhoz szükséges kompetenciával még kevesen rendelkeznek. A social listening sokkal több, mint egy fejlett, 21. századi sajtófigyelés. A figyelés legfontosabb eleme ugyanis, hogy valóban figyelünk az ügyfelünkre, annak legfontosabb igényeire, és az információk birtokában hatással lehetünk a döntéshozatalukra. Az SL-eszközök ma már olcsón elérhetőek, és szoftveres támogatást nyújtanak az ügyfelek véleményének megismeréséhez” - mondta Kelemen Árpád, a PwC Magyarország vezető tanácsadója.

A közösségi média hatalmas mennyiségű valós idejű adatot generál percről percre, és szinte biztos, hogy mérettől függetlenül minden vállalkozásról folyik néhány beszélgetés. Az ügyfelek és a fogyasztók folyamatosan hasznos információkat osztanak meg motivációjukról, lojalitásukról, preferenciáikról vagy arról, hogy mit szeretnek és mit nem. Továbbá a közösségi média felületein a versenytársaik ügyfelei, vagyis a teljes piac fogyasztói által közzétett információk is megfigyelhetőek.

Megfizetik a vevők a megbecsülést
Egyértelmű versenyhátrányt jelent, ha egy cég nem foglalkozik az ügyfélélmény fejlesztésével, ez már bizonyos. De mit tegyünk? Adjuk a megbecsültség érzését a vásárlóknak! Azt is elmondjuk, hogyan.
„A social listening eszközeivel lehetőségünk van ezeket az adatokat összegyűjteni, elemezni, értelmezni és levonni belőlük a megfelelő következtetéseket. Az így szerzett információ segítségével versenyelőnyhöz juthatnak a piaci szereplők, rengeteg területen felhasználhatják az adatokat, így például ügyfélszerzésre is” – tette hozzá Osztovits Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.

Az elemzés számos lehetőségre rámutat: a social listening jó eszköz lehet ügyfélszerzésre, ügyfélátcsábításra, ügyfélélmény-növelésre (ami bőven megéri, ld. keretes írásunkat), ügyfélmegtartásra, kampányhatékonyság-javításra, termék- és szolgáltatásfejlesztésre, válsághelyzetek megelőzésére és kezelésére, felügyeleti szervek tevékenységének támogatására, illetve HR-tevékenységek támogatására is.

A közösségimédia-elemzők képesek az adott időszak alatt a kiválasztott közösségimédia-felületeken (amik lehetnek a szokásos Facebook, Instagram és Twitter felületeken túl további blogok, fórumok vagy egyéb mobilalkalmazások is) megjelenő összes poszt begyűjtése mellett a teljes online térben (pl.: online cikkek) szereplő említéseket begyűjteni, akár valós időben is. Az onlinemédia-elemzés fontos lépése a nem releváns tartalmak (“zaj” vagy torzítás) kiszűrése.

„Ez a lépés biztosítja, hogy csak azokat a tartalmakat elemezzük és használjuk fel, melyek valóban számunkra fontos információt hordoznak. A leszűrt tartalmak automatikus szövegelemző eszközök segítségével pozitív, negatív vagy semleges kategóriákba kerülnek, ami lehetővé teszi, mind a posztok egyedi, mind azok aggregált, statisztikai elemzését” – magyarázza Kelemen Árpád, a PwC szakértője.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo