Arról sok szó esik, hogy milyen sok uniós pénz elérhető a vállalkozások számára, azt azonban már kevesebben tudják, hogy melyek a követlen és melyek a közvetett források – kezdte előadását a Magyar Nemzeti Kereskedőház Money, money, money konferenciáján Kiss Antal, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium miniszteri biztosa.
Pedig ez utóbbi elképesztően hatalmas tétel – még a vonzóan soknak tűnő, a hazai Operatív Programokon keresztül elnyerhető összegekhez képest is: összesen 960 milliárd euróról van szó.
Hogy pontosan mire és milyen pályázatok elérhetők, azt magyarul is könnyen követhetjük a „Pályázatok magyarul” weboldalon, ahol minden, az Unióban közvetlen forrásként megjelenő kiírás hozzáférhető magyar nyelven. A Nyerő magyarok honlap pedig olyan nyertes pályázatokat mutat be, amelyek inspirációt és önbizalmat adhatnak a további pályázóknak. (Itt is olvashat magyar sikerekről.)
Neki kell menni a pályázatoknak, el kell viselni, hogy egyszer-kétszer akár sikertelenek leszünk. Meg kell tanulnunk a pályázatok nyelvét, kapcsolatokat kell keresni Európában, megtalálni a hazai kkv-k helyét az európai dimenzióban is – hangsúlyozta a miniszteri biztos. Az OP-k nagy lehetőséget biztosítottak, de el is kényelmesítették a magyar vállalkozásokat, mert könnyebb belevágni. Ezen változtatni kell, az európai vállalkozások többsége már megtanulta az uniós rendszert – muszáj nekünk is minél előbb belevágni.
A közel 79 milliárd eurós költségvetésű Horizont 2020 (H2020) program kiemelt célja, hogy a tudományos áttörésekből üzleti lehetőségeket biztosító innovatív termékek és szolgáltatások születhessenek, ezért a kutatástól a piaci hasznosításig terjedően az innovációs lánc minden szakaszához támogatást nyújt.
Csuzdi Szonja, a H2020 programban való részvételt koordináló Nemzeti Kutatási és Fejlesztési és Innovációs Hivatal főosztályvezetője a Nemzeti Kereskedőház által szervezett konferencián hangsúlyozta, a szervezetben a bonyolult program minden területének külön felelőse van, meg lehet őket keresni konkrét pályázati kérdésekkel is.
- TRL 1 – alapelvek
- TRL 2 – technológiai koncepció
- TRL 3 – koncepció kísérletekkel történő igazolása
- TRL 4 – technológia validálása laborban
- TRL 5 – technológia iparilag releváns környezetben történő validálása a működés igazolására
- TRL 6 – technológia iparilag releváns környezetben történő demonstrálása
- TRL 7 – prototípus demonstrációja működési környezetben
- TRL 8 – kész rendszer
- TRL 9 – működési környezetben igazolt rendszer
A közvetlen uniós pályázat működési elve teljesen más, mint a regionális forrásoknál megszokott– hangsúlyozta a szakember, azt külön meg kell tanulnia a hazai cégeknek. El kell kezdeni foglalkozni velük, 2020 után várhatóan leginkább ilyen típusúakra támaszkodhatnak majd a vállalkozások.
A H2020 pályázatait közvetlenül Brüsszelbe kell benyújtani, angol nyelven, többségében nemzetközi konzorciumok részeként. A Horizont 2020 program kiválósági alapon, közvetlenül Brüsszelből elnyerhető pályázati forrásokat jelent. A pályázatok brüsszeli elbírálásánál döntő szempont a kiválóság, a magas szakmai szintű és jól menedzselt konzorcium, illetve az uniós szinten is mérhető hatás.
Fontos, hogy nemzetközi versenyben kell helytállni, mert nincs külön összeg elkülönítve a tagállamok számára. A rendelkezésre álló pénzügyi keretből mindegyik tagállam annyit hasznosít, amennyire képes. A legtöbb esetben elvárás a nemzetközi (legalább 3 országból összeálló) konzorcium, de a konzorciumok a minimum elvárásnál általában nagyobbak.
Kutatás-fejlesztési akciók esetében 100%-os intenzitás is elérhető – bár itt cégek kevésbé jelennek meg, inkább alapkutatások tartoznak ide (TLR 1-4). Az innovációs akciók támogatási intenzitása 70%-os, itt lehet fontos szerepe a cégeknek, technológiák, termékek, szolgáltatások fejlesztése tartozik ide, általában a piaci bevezetést megelőző szakaszt fedi le (TLR 4-7). A titokzatos TLR (Technology Redyness Level) kód (ld. keretes írásunkat) nagyon fontos, ez mutatja meg az adott pályázatban, hogy a projekt érettségét tekintve milyen szintet várnak el. A kkv-k számára a TRL 5-ös szinttől lehetnek relevánsak a pályázatok, Kkv Eszköz pályázat (ld. részletesen lejjebb) esetében TRL 6-os szint az elvárás.
A program három pillére a Kiváló tudomány, Vezető ipari szerep és Társadalmi kihívások névre hallgat. Utóbbi kettő költségvetésének 20%-át a kkv-k támogatására fordítják, ez 9,4 milliárd eurót jelent.
Speciális konstrukció: Kkv eszköz pályázat.
A Kkv Eszköz pályázat a H2020 újdonsága azzal a koncepcióval, hogy a piaci bevezetés előtti időszakban tapasztalható „forrás rést” kiegészítsék. Kifejezetten ezt támogatja. Az ötlettől a piaci bevezetésig különböző szakaszokkal célzott támogatásokkal segíti a kkv-kat. Célja a kkv-k növekedésének és versenyképességének elősegítése európai szinten innovatív, új termékek, folyamatok, technológiák, szolgáltatások fejlesztésének, létező technológiák új piaci alkalmazásának támogatása révén.
- Infokommunikáció (ICT)
- Nanotechnológia, anyagtudomány, gyártástechnológia
- Biotechnológia
- Űrkutatás
- Egészségügyi biotechnológia (valamint 2017 első beadási határidejére csak 2. fázisra biomarkerek és diagnosztikai eszközök)
- Infokommunikációs megoldások az egészségügy és az egészséges időskor érdekében
- Fenntartható mezőgazdaság, erdészet és élelmiszertermelés
- Fenntartható tengeri környezet
- Hatékony, alacsony szén-dioxid kibocsátású energia
- Közlekedés
- Klímaváltozás, környezetvédelem, erőforrás hatékonyság
- Üzleti modellek az inkluzív, innovatív és reflektív társadalmak számára
- Biztonság
A Kkv eszköz különlegessége, hogy a kkv-k önállóan (konzorcium nélkül) pályázhatnak, ami ebben a rendszerben egyedi – ezért sokan ezt választják. Számos tudományterület felé nyitott (a téma területekről ld. keretes írásunkat). A rendszer rugalmas, ott lehet bekapcsolódni, ahol éppen tart az adott cég – vagyis aki már rendelkezik kész üzleti tervvel, a második fázissal is kezdhet. A rendszer dinamikus, évente négyszer, kizárólag elektronikusan adható be. Gyors döntéshozás és szerződéskötés jellemző, ebben is vállalkozóbarát. A sikertelen pályázatok átdolgozás után újra beadhatók.
Ez azért is fontos, mert nagyon nagy a túljelentkezés és jobb felkészülni rá, hogy viszonylag alacsony a sikerarány (átlagosan 7-8%, magyar pályázóknál 3-6%).
Kik sikeresek?
A tapasztalatok szerint a Kkv eszközre sikeresen pályázók 37%-ban 5 fő alatti cégek, de a többi azért ennél nagyobb. A legtöbb nyertes cég 4-10 év közötti életkorú – innen is látszik, a koncepció már inkább érett, sikeres cégek továbblépését hivatott segíteni. Az árbevétel esetében azonban szinte egyenlő arányban vannak a 30-300 millió forintot elérő (31%) és a 30 millió forintos bevétel alatti cégek (33%).
Az egyelőre alacsony hazai sikerráták miatt hazai forrásból (NKFI alapból) egy pályázati konstrukciót hoztak létre azoknak, akik az 1. fázisban a nemzetközi értékelésben a szakmai küszöböt elérték, de forrás hiányában pénzt nem kaptak. 100%-os intenzitással 4 millió forintos támogatást kaphatnak, a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére azzal az elvárással, hogy utána a 2. fázisra azonnal pályázzon a cég.
Amin bukni szoktak
Gyakori hiba, mondta a szakember, hogy pályázói részről nem egyértelmű a célkitűzés, nem tudja a pályázó, hogy valójában mit is akar fejleszteni. A pályázat beadása előtt alaposan végig kell gondolni a tervezett fejlesztés relevanciáját, ismerni kell a piacot, tudni, hogy tényleg nemzetközi szinten újdonság-e, amire pénzt próbálunk kérni. Ismerni kell a szellemi tulajdonvédelmi lehetőségeket és azt, hogy amit fejlesztünk, nem ütközik-e más szabadalmába.
Gyakori hiba, hogy túl korai fázisú projektekkel vagy éppen gyakorlatilag kész fejlesztéssel próbálnak pályázni – egyik sem lesz sikeres. Sokszor pedig amiatt nem kap támogatást egy projekt, hogy a probléma, amire megoldást kínálnak, nem elég releváns, nem elég sok ember életére lenne hatással a fejlesztés. Hiába innovatív az ötlet, ha csak egy adott partner problémáját oldja meg.
Sokszor kimarad a pályázatokból a piaci környezet bemutatása, ami pedig szintén nagyon fontos a kifejlesztendő termék ismertetése mellett, számos pályázatból pedig a műszaki és piaci kockázatok bemutatása és az azokra adott válaszok hiányoznak.