Pályázati tapasztalatok: még mindig túl bonyolult

Az Új Széchenyi Terv eddig megjelent kiírásaira szép számmal érkeztek a pályázatok, a honlapján megjelent statisztikák szerint viszont május elejéig csak a "Mikrovállalkozások fejlesztése" pályázat kapcsán született eredmény. Néhány pályázatíró céget arra kértünk, hogy ossza meg eddigi tapasztalatait a Piac & Profit olvasóival.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Hosszadalmas elbírálás

A garanciák rendszerének átgondolását sürgeti a Körics Euroconsulting. "Potenciális ügyfeleink egy része akkor dobja be a törölközőt, amikor szembesül az általa vállalni szükséges garanciákkal. Olyan mennyiségű fedezetet - önerő, plusz a támogatási összeg erejéig biztosíték - kell adni egy pályázathoz, ami gyakran lehetetlenné teszi a pályázat finanszírozását. A vállalkozások jelentős részének mindenén - az eszközein, ingatlanjain - hitel van, a gyakran elvárhatatlan és lehetetlen feltételek miatt sokan maradnak ki a pályázatokból" - érvel dr. Kőrösi Koppány, a cég ügyvezető igazgatója.

A pályázatok elbírálásának ideje sem rövid: a közvetítő intézményeknek 30 napjuk van a hiteligénylés mérlegelésére, pozitív döntés esetén a MAG Zrt. további 15 nap alatt hagyja jóvá a támogatási kérelmet. A bonyolult eljárás magyarázhatja, hogy eddig országosan összesen 150 mikrovállalkozás pályázott a számukra kiírt fejlesztési programra.

Rohamra fel!
Hogy az esetleges forráskimerülés ne legyen gátja egy jó projekt megvalósulásának, a legnépszerűbb – technológiafejlesztési, infrastrukturális fejlesztési, telephely-korszerűsítési – pályázatok iránt érdeklődő kkv-knak érdemes minél előbb elkezdeni a felkészülést, és beadniuk pályázataikat. A pályázatok keretösszege ugyanis véges. Ezek a pályázatok egyfordulósak, folyamatos beadásúak, de elbírálásuk általában három szakaszban történik: májusban, szeptemberben és decemberben van egy-egy értékelési határnap.

Kedvező jelenség viszont, hogy több korábban népszerű pályázat idén is megjelenik, olyanok is, amelyek tavaly vagy azelőtt elmaradtak. Újra támogatandó cél például a vállalkozások együttműködése, a környezetvédelmi célú technológiafejlesztés, ezen belül a hulladék-újrahasznosítás vagy a termelőgépek energiamegtakarítása.

Vannak szigorítások, elsősorban az átláthatóság érdekében. Kizárólag banki utalással lehet kifizetni a pályázatban szereplő beruházáshoz tartozó, 100 ezer forintot meghaladó munkákat és beszerzéseket, illetve az eszközbeszerzésre vonatkozó támogatásból kizárólag hivatalos kereskedőnél vagy gépgyártónál lehet vásárolni. Ez utóbbi pályázat lehet a kkv-k kedvence a Solerte tulajdonosa szerint, még akkor is, ha a minimumösszeg egymillió forintról hárommillióra nőtt, vagyis a legkisebbek valószínűleg kiszorulnak az automatikus elbírálású konstrukcióból.

Még mindig bonyolult

Lassan halad a megörökölt, nem teljesítményorientált, átláthatatlan és szabályozatlan intézményrendszer átalakítása is, bár az Új Széchenyi Terv kidolgozása során látható volt a törekedés az elmozdulásra. Ennek ellenére a mai napig előfordul, hogy még a kedvezményezett sem tudja, hogy az elnyert pályázatával melyik közreműködő szervezet foglalkozik - két emelet között elvész az akta.

- A beadott pályázat néha négy-öt munkatárs kezén fut, mire az elnyeréstől a befejezésig tartó átlag féléves ciklus lefut. Ráadásul ma egy közreműködő szervezet szankció nélkül tud minden rá vonatkozó jogszabályt megszegni, ezért meg is szegi - mondja a szakértő.

Az ígért felhasználóbarát, egységes és a terjedelmében ötödére redukált adatlap bevezetésére is várni kell még. Az állam mindmáig saját maga által hitelesített okiratot kér azokról az adatokról is, amelyeket amúgy maga tart nyilván. Egyszerűsítené az adminisztrációt, és gyorsítaná az eljárást, ha a közreműködő szervezetek hozzájutnának a pályázóra vonatkozó földhivatali, adóügyi és egyéb adatokhoz saját belső rendszerükön keresztül, ha szükséges. Az adatok, tények igazolása elegendő lenne akkor, ha a pályázat nyert, a dokumentációban pedig csak nyilatkozna a pályázó például a munkavállalói létszámáról vagy egyéb, a pályázati alkalmasságot tanúsító feltételről.

A pályázatíró cég úgy látja, az elnyert támogatások központosított nyilvántartása is indokolt lenne annak érdekében, hogy ne a pályázónak kelljen azokat követni, és minden egyes pályázatbeadáskor újra és újra lenyilatkozni. A nem nyertes pályázatok nyilvánossá tétele viszont javítaná az átláthatóságot: világosan kiderülne, hogy a bírálóbizottság részéről mi volt az elutasítás indoka, ráadásul ez a tapasztalatlan pályázók számára okulásként szolgálhat.

Vesztesek
■ Jelentős versenyhátrányban vannak a kisebb települések mikrocégei, ezek ugyanis nem indulhatnak az ÚSZT mikrovállalkozás-fejlesztési program pályázatain. Ennek keretében kizárólag a 100 fő/négyzetkilométer népsűrűség feletti, illetve több mint 5000 lakosú városokban (kivéve a budapesti agglomeráció településeit) megvalósuló projektek nyerhetnek támogatást. A többiek az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) támogatási hatálya alá esnek, és a III. tengelyben megjelenő pályázatokon indulhatnak.
Ezekre a kiírásokra – a „Mikrovállalkozások létrehozásának és fejlesztésének támogatása” című, 136/2008. (X. 18.) FVM-rendelet szerint – május 1. és 31. között lehetett volna pályázni, ám a legutóbbi információk szerint a programok csak ősszel indulnak. Ráadásul az ÚMVP eddig is kiszámíthatatlan volt, támogatási kérelmet az elmúlt három évben csupán kétszer lehetett benyújtani, és a több mint egy éve beadott pályázatoknak sincs még eredménye. Így nemcsak versenyhátrányt szenvednek az érintett mikrovállalkozások, de az uniós támogatási rendszer lényege is elvész: a pénzek nem járulnak hozzá az országon belüli egyenlőtlenségek csökkentéséhez.
■ A vesztesek táborát bővítik a budapesti és Pest megyei vállalkozók is, ők egyértelműen ki vannak zárva a KEOP-pályázatok jelentős részéből.
■ Nem jutnak forráshoz azok a kis- és mikrovállalkozások sem, amelyek nem rendelkeznek a fejlesztéshez szükséges pályázati önrésszel és biztosítékkal. Ebből a szempontból fontos lehet a Széchenyi Kártya termékcsoport, amelyen belül elérhető az önerő-kiegészítő hitel, de mindenki számára ez sem lesz megoldás.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo