A mikro, kis és középvállalatok fejlődését és versenyképességét jelentősen befolyásolja a tudáshiány. A cégek szervezeti felépítése, belső működésük, folyamataik vagy a marketing tevékenysége messze elmarad a nagyvállalatoknál megszokott szinttől. A Vállalati Tanácsadás Program éppen ezeknek a fejlesztéséhez nyújt vissza nem térítendő támogatást uniós forrásból. Ráadásul a 2013. június 30-ig pályázható program feltételei december 1-jétől jelentősen kedvezőbbé válnak Közép-Magyarországon annak érdekében, hogy a támogatás még hatékonyabban járuljon hozzá a kör versenyképességének javításához. A budapesti és Pest megyei vállalkozások számára elérhető programot koordináló konzorcium – az OTP Bank, az OTP Hungaro-Projekt Kft., a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány valamint a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége – közös sajtótájékoztatón beszélt az elmúlt évben elért eredményekről.
A meghirdetett program az elmúlt egy évben már bizonyította sikerét. Eddig 895 vállalkozás regisztrált a programiroda honlapján, 571 pályázat érkezett be a konzorciumhoz, amiből 113 pályázatot kellett elutasítani, elsősorban formai okokból, tette hozzá Kovács Pál.
– Október végéig 383 pályázatot fogadtunk el, 237 támogatási szerződést kötöttünk, ami összehasonlítva a többi régió számaival, nagyon jó eredmény. A megkötött szerződések teljesítése folyamatban van, eddig 26 sikeresen lezárt pályázatról számolhatok be – ismertette az OTP Bank ügyvezető igazgatója.
A legkisebbek a legaktívabbak
Eddig 363 650 017 forint értékben kötöttek szerződést, és 42 millió forint támogatást fizettek ki. A program eredeti céljának megfelelően a pályázók 68 százaléka mikrovállalkozás, 24 százaléka kisvállalat és 8 százaléka a közepes méretű cégek közül került ki Budapesten és Pest megyében.
A pályázatok tartalmára vonatkozó statisztikák alapján ezek a pályázatok nem formálisak, hanem jellemzően valódi vállalkozói igényeket céloztak. A legtöbben (24%) vállalati stratégiakészítéséhez, az üzleti modell továbbgondolásához szerettek volna támogatáshoz jutni, 22 százalék marketingtudáshoz vette igénybe a pályázati lehetőséget, 18 százalék az online megjelenés és e-kereskedelmi szolgáltatása fejlesztéshez vont be tanácsadói tudást a pályázat révén és a szervezetfejlesztési tanácsadásra érkezett pályázatok száma is jelentős volt.
– Nem lehet úgy adni pénzt, hogy nem adunk mellé tudást– tette hozzá Barta E. Gyula, a MAG Zrt. vezérigazgatója, aki szerint a tanácsadási program éppen azért fontos, mert a hiányzó tudást képes biztosítani.
Ugyanakkor a szakértő szerint mai napig jellemző probléma, hogy a hazai kkv-k nem szeretnének tudáshoz jutni, így a program sikere vagy kudarca azon is múlik, hogy mennyire lehet meggyőzni a gazdasági élet szereplőit, hogy a tudás a talpon maradás nélkülözhetetlen eszköze.