A személyes adatokat nagy mennyiségben vásárolják meg, majd automatizált támadásokhoz használják fel őket, többek között adathalászat, kifizetéseket érintő csalás, kártyaazonosító-lopás vagy illetéktelen számla-hozzáférés, illetve új számla nyitásával kapcsolatos (NAF) csalás során. A felhasználói fiókok bejelentkezési adatait külön-külön tovább értékesíthetik, hogy a jogosulatlan vevők hozzáférhessenek például streaming vagy egyéb szolgáltatásainkhoz.
A rossz hír az, hogy a lopott adatok folyamatosan áramlanak a kiberbűnözői alvilágba. 2022-ben csak az Egyesült Államokban több mint 1800 adatvédelmi incidenst jelentettek, amely 422 millió fogyasztót érintett, ez pedig 40 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. Csizmazia-Darab István, a Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője a Hackfelmetszők – Veled is megtörténhet! podcast legújabb adásában arról is beszélt, hogy 2021 végéhez képest megtriplázódott a banki trójaiak száma.
5 árulkodó jel, hogy csalás áldozatai lettünk
Az ESET szakértői mutatnak 5 olyan jelet, melyek arra utalhatnak, hogy csalás áldozataivá váltunk:
Szokatlan tranzakciók és/vagy új hitelkeretek. Amennyiben (pénzügyi) adataink csalók birtokába kerülnek, egyszerűen felhasználhatják azokat fizetési csalásokhoz – anélkül, hogy tudnánk róla. Személyazonosító adatainkkal pedig akár új hitelkártyákat is igényelhetnek. Előbbiről a bankszámlánkon tapasztalható szokatlan aktivitás révén értesülhetünk. Az új számla nyitásával kapcsolatos csalásokat (NAF) nehezebb észlelni, egészen addig, amíg nem kapunk egy levelet vagy egy e-mailt a késedelmes fizetésekről. A felhasználók gyakran akkor értesülnek először a NAF-ról, amikor ellenőrzik hitelbírálati minősítésüket és/vagy elutasítja őket egy hitelintézet.