Még mindig nem tudunk bánni a jelszavakkal

A felhasználók többsége már kezdi átlátni a jelszavak jelentőségét, de nagyon sokan még mindig nem értik, miért nem szabad a nevüket, születési dátumukat, vagy egy egyszerű számsort jelszónak megadniuk.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Azt gondolhatnánk, hogy a húsz éve internetet használó társadalom, ahol egyre terjednek az okoseszközök és lassan már a hűtőnk rendeli meg a vacsorát helyettünk, képes kezelni egy olyan fogalmat, mint a helyes jelszó megadása. A tapasztalatok azonban éppen ezzel ellentétesek: a Splashdata által közzétett adatokból kiderül, hogy sokan még mindig egyszerű, könnyen megjegyezhető, de éppen ezért könnyen ki is található jelszavakkal védekeznek a kiberbűnözők ellen. Az adatok azért is riasztóak, mert nem csak a közösségi oldalak személyes profiljait, hanem sok esetben céges fiókokat is ilyen és ehhez hasonló jelszavakkal védenek. Ráadásul egyre több dolgozó használja saját eszközeit a munkahelyén, amelyen érzékeny céges adatokat is tárol - és így ő jelenti a gyenge pontot a vállalat kiberpáncélján.

A legnépszerűbb „gyenge” jelszó még mindig az „123456”, de a harmadik helyen találjuk az „12345”, illetve negyedik helyen az „12345678” kombinációt. „Mivel ezek egyszerű, a billentyűzeten könnyen beüthető számsorok, a felhasználók úgy gondolják, hogy nem felejtik el őket. Az idei listánk top tízes mezőnyéből öt ilyen számsor. (1234, illetve 123456789 a hatodik és hetedik helyen). pedig ha valaki be akarna törni a számítógépünkbe, vagy a levelezésünkbe, pontosan ilyen számsorral próbálkozna először” – hangsúlyozta Morgan Slain az IT-biztonsági cég igazgatója. (Itt találja tanácsainkat, hogyan válasszunk olyan jelszót, ami tényleg véd is.)

Ha már az egyszerű számsorokban nem bízhatunk, ne írjuk be az első szót jelszónak, ami eszünkbe jut, a legtöbb ember agya ugyanis egy kaptafára jár, jelszóként a „password” (jelszó) kifejezést olyan sokan alkalmazzák, hogy a jelszavak listájának második helyén szerepel. A szakemberek szerint szintén súlyos hiba a születési adat megadása, a gyerekek, vagy a házikedvencek neve. Ezek az adatok ugyanis jellemzően megtalálhatóak a nyilvános közösségi oldalakon, ezért a bűnözők könnyűszerrel kitalálhatják őket. Pontosan ezért nem szerencsés a kedvenc sportágunkat sem megadni, Európában mégis a football, míg Amerikában a baseball az egyik leggyakrabban használt gyenge jelszó. (tizedik és nyolcadik helyezés).

Szintén nem szerencsés - ugyanezen okokból, - a kedvelt, népszerű autómárkánk, vagy istenített színésznőnk/színészünk nevének megadása, vagy a gyakori személynevek sem. Mégis, a leggyakoribb száz jelszó között rendszeresen szerepelnek (angolszász nyelvterületen) an thomas, georgeclooney és a superman, illetve batman jelszavak is. Viszont, mivel az összeállítás a 2014-es év végének adatai alapján készült, ezért tavalyhoz képest kimaradt a listából a szeretlek (iloveyou) mivel Bálint napig még csaknem egy hónapunk van. A lista új belépője viszont a hobbit, amely először kapott helyet a százas listán.

HÉT TIPP, HOGY NE SZIVÁROGJANAK KI ADATAINK A FELHŐBŐL
Egyáltalán nem újdonság, hogy személyes vagy érzékeny üzleti adatok szivárognak ki a nyilvános felhőtárhelyekből. Azonban vannak módszerek arra, hogy megakadályozzuk, hogy minden titkunk napvilágra kerüljön.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo