Az autónkban sem menekülhetünk a reklámok elől

Az önvezető autókban is hirdethetnek majd a cégek, az autósok jó része ezt el is tudná fogadni – írja a Bitport. Azonban a technológia eddig nem is feltételezett személyiségi jogi problémákat vetve fel.

Az Ipsos What The Future (WTF) címmel kiadott, 2017 legvégén készített kutatása az elektromobilitás közeljövőjét tárgyalja, külön kitérve az autókon belüli hirdetések (in-car advertising) műfajának megjelenésére. Ez tulajdonképpen a mobil hirdetési megoldások egy speciális ágának tekinthető, amit egyrészt támogat az autókban már jelenleg is létező, interaktív megoldások adaptációja, másrészt teret ad azoknak az üzeneteknek, amelyek az okostelefon képernyőjén nem teremtenek "actionable", vagyis a tényleges cselekvésre ösztönző, azt lehetővé tevő helyzeteket.

Meglepően nyitottak vagyunk rá

Egy Észak-Amerikára vonatkozó felmérés szerint a felhasználók a leginkább az előre megbeszélt időpontokra való emlékeztetőket vagy az olyan funkcionális üzeneteket tartanák hasznosnak, mint például egy közelben lévő töltőállomás jelzése, ha a jármű fogytán van az üzemanyagnak. Ezzel szemben a vásárlási ajánlatok akkor sem igazán érdekelnék őket, ha a rendszeres beszerzésekre való figyelmeztetésekről van szó, miközben kávézókról, éttermekről vagy a történet alapú ajánlatokról egyelőre csak a sofőrök harmada-negyede akar hallani.

Meddig lesznek még tv-reklámok?
Régóta beszédtéma, hogy a különböző tv-s szolgáltatásokra való előfizetések rohamos növekedése negatív hatással lehet a hagyományos tv-s reklámok erejére és elérésére. Ugyanakkor a YouGov által közzétett legújabb nemzetközi piackutatások azt bizonyítják, hogy a hagyományos tv-hirdetések még mindig jelentős szerepet töltenek be az úgy nevezett “on-demand” szolgáltatások korában.
Újabb lehetőség a magánélet feladására

Az Ipsos az autón belüli reklámokkal kapcsolatban megszólaltatott szakértője a fenti, első pillantásra nem kifejezetten kedvező arányokat is meglepően magasnak tartja: szerinte a hasonló megoldások a személyes adatok begyűjtésének egészen új és riasztó távlatait nyitják meg, olyan személyiségi jogi problémákat vetve fel, amilyenekről eddig még nem is hallottunk. Bár azt teljesen észszerűnek nevezi, hogy például a sofőr testfunkcióit monitorozó jármű kiálljon a forgalomból, ha a vezető szívrohamot kap, rengeteg kompromisszumot kell majd kötni az adatok védelme és a perszonalizációból fakadó kényelem egyensúlyában: az autó ugyanis ezzel az erővel azt is mérni fogja, milyen fizikai reakciókat vált ki mondjuk egy adott hely vagy marketingüzenet.

Az autó kézenfekvő módon tudni fogja, hova tart a felhasználó, ami a hely alapú hirdetések szempontjából is aranybányának tűnnek. A sor még folytatható, a lényeg azonban az, hogy a tanulmányban is idézett Alex Salkever szerint a hirdetők könnyen ámokfutásba kezdhetnek, ha ilyen töménységben jutnak majd hozzá az egészen személyes jellegű információhoz. Hasonlata szerint ahhoz fog hasonlítani a helyzet, mintha az ember elektronikus levelezéséből egyik pillanatról a másikra kikapcsolnának mindenféle szűrőt, és elkezdene ömleni rá a levélszemét.

Alex Salkever úgy látja, hogy a leginkább nyilvánvaló következmény a hirdetési zaj durva fokozódása lesz, ami kétségessé teszi majd az okos járművek ilyen irányú szolgáltatásainak használhatóságát is. A személyre szabott hirdetési megoldások ráadásul túszul ejtik a fogyasztókat a velük kapcsolatban rögzített adatokon keresztül: nem vesznek figyelembe olyan jellemzőket, mint az ember ízlésének változása vagy a kíváncsiság, így ez a fajta marketing tulajdonképpen szembe megy az emberi minőséggel, amikor az autó például következetesen megpróbál távol tartani minket olyan helyektől vagy információktól, amelyekről az algoritmusok korábban már eldöntötték, hogy nem érdekelnek minket vagy nem szeretjük azokat.

 

Véleményvezér

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 
Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország

Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország  

Ukrajna és Románia is jobban teljesített. 
Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok 

Épül, szépül a körbezárt uradalom környéke is. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo