Robotok adnak el, és lassan vásárolnak is

A csetbotok és a mesterséges intelligencia is "személyiségek" kreálására irányul. A jövő reklámarcai virtuális personák lesznek. Sőt minden cégnek az algoritmusok és botok felé is kell marketingelnie, mert végeredménynek "ők" fogják nyomni a termékeinket a neten. Bizarr? Félelmetes? Az.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A vállalatok önfényezésének egyik új marketingeszköze lett a jövőtudatos konferenciák rendezése. Amolyan Ted Talks-koppintás. Beleraknak egy olyan előadást is, ami a saját iparágukhoz kötődik, de a többi általánosabb, szerteágazóbb, globálisabb. Egy ilyen rendezvény kellőképp reprezentatív alkalom, össze lehet terelni a klienseket, networkingelni velük a szünetben.

A HB Reavis ingatlanfejlesztő csoport a felújítás előtt álló Iparművészeti Múzeumban rittyentett össze egy ilyen konferenciát. A legizgalmasabb – mert legmesszebbmenő, jövőbe nyúló – előadást Trevor Hardy, a londoni The Future Lab vezérigazgatója tartotta, sportcipőben, zokni nélkül, fénylő – selyemszerű – fekete nadrágban.

Úgy gondolkodik, mint az emberek
Kép: Pixabay

Robotbébiszitter

A mai gyerekek a jómódú nyugati és távol-keleti családokban már úgy nőnek fel, hogy a multik emberi személyiséget lemodellező játékrobotokat próbálnak elsózni nekik, illetve az ajándékvásárlások felett diszponáló szüleiknek. Van már olyan robot – Kuri a neve –, amely nemcsak beszél a kölyökkel, de a szíve helyén világít is, vagyis emóciók kifejezésére is képes.

Ennek a korosztálynak már természetes lesz, hogy nem hús-vér alakokkal kommunikál.

A Samsung a virtuális realitást (VR) nyomja be az esti mesék világába. A szülők sokat dolgoznak, sokat utaznak a melójuk miatt, nem mindig engedhetik meg maguknak, hogy otthon legyenek a gyerekük ágyánál, és mesét mondjanak neki.

A statisztikák szerint a gyerekek egyharmadának nincs este ott anyu vagy apu, hogy elmondja a mesét.

Mi a megoldás? Headset, amivel a szülő és kisgyermeke online kapcsolódhat, mindketten ugyanazt a mesés képi világot látják, s közben beszélhetnek egymással, kommentálhatják, hogy „odanézz, jobb oldalt, hú, de szép!”.

Isten hozta önöket az éjszakai VR-mesék világában!

Trevor Hardy
Fotó: Twitter/Trevor Hardy

Celebreplikánsok

De az idősebbek is észrevétlenül kezdenek hozzászokni a robotizálódáshoz. A Z generáció, az 1995 és 2014 között születettek már celebként kezelik a virtuális „személyiségeket” is. Ezek olyan mesterséges identitások, amik tulajdonképpen marketingelésre alkalmas csetbotok. Csak éppen grafikusan arcot, testet terveztek nekik a kitalálóik. Ilyen „személyiség” a Twitteren Lil Miquela, aki szakmáját – vagy létét – tekintve „komputergenerált Instagram-modell és zenész”. A Wikipedián róla szóló címszó még a lakhelyét is megírja, mintha valódi személy lenne. (Downey, Kalifornia.)

2016-ban aktiválták. 460 000 követője van.

Hova vezet ez? Hardy szerint afelé halad a trend, hogy a cégek újraalkotják azokat, akik már meghalnak. Betáplálják a digitális lábnyomát, az összes megmaradt e-mailjét, üzenetét, videóját, cikkét, személyes adatát, és a számítógépek létrehoznak belőle egy interaktivitásra képes személyt.

Gondoljunk csak bele, így a valaha élt hírességekből is lehet csetbotokat készíteni. Persze, ha az örökösök ezt jóváhagyják. (A '90-es években a digitális technológiával régi hollywoodi sztárokat illesztettek be új reklámokba.)

Lil Miquela
Fotó: Instagram

B2R: szimulakrum-marketing

De nemcsak a fiatalok érintkeznek robotperszónákkal úgy, mintha élőlények lennének. Az idősebbek is csevegnek a házukba, lakásukba helyezett virtuális asszisztenseikkel, mint amilyen az Apple Sirije vagy az Amazon Alexája. (És majd idővel bele is fognak szeretni, mint ahogy Joaquín Phoenix tette A nő című filmben. Angol címe Her. Ki a vágyakozás tárgya a filmben? A komputer operációs rendszere. Mesterséges intelligencia. Kedves, behízelgő női hanggal.)

Trevor Hardy szerint egyébként is rugalmas az emberi identitásunk ebben az egyre inkább gépek uralta korban. „Már nem kell megfelelnünk a normáknak.” A felmérések szerint az embereknek átlagosan 14 különböző identitása van, az egyik az Instára, a másik a Facebookra, egy a társkereső oldalra, egy a családnak, egy a munkahelynek, egy a haverok felé, és ez így megy tovább. „Egy egész generáció van, amely nem érzi úgy, hogy bele kellene ragadnia egy identitásba” – mondta Hardy.

A cégek eddig szerették kijelenteni, hogy ennek a személynek tervezek terméket. „De ha ennyi identitása van, akkor kit is célzunk meg?” – tette fel a kérdést Hardy. A Pew Research felmérése szerint a 13-19 éves korosztály 24 százaléka szinte egyfolytában online van, ez a leginkább sokszínű generáció.

Az ember és gép közötti határvonal is egyre inkább elmosódik. A fiatalok bizonyos értelemben igyekeznek úgy viselkedni, mint a gépek – mindenki számítógépprogramozást tanul –, a gépek pedig igyekeznek emberszerűvé válni, felismerni az emberi beszédet, az emberi arcot, sőt akár az érzelmeket és a gondolatokat is értelmezni és reprodukálni. Ez a gépi tanulás (machine learning) forradalma.

A következő lépés az lesz, hogy már a cégeknek is ebben az arénában kell nyomulniuk. Az elmúlt évtizedekben reklámarcokat választottak a kampányaikhoz. Eleinte modelleket vagy ismeretlen embereket, a 2000-es években egyre inkább hírességekkel hirdették a termékeiket.

Lil Miquela marketingel. Vagy a bútorgyár marketingel vele?
Fotó: Instagram

A közeljövő reklámarca virtuális (is) lesz. Lil Miquela-féle karakterek. Hardy szerint a cégeknek előbb-utóbbi ki kell találniuk a saját virtuális alakjukat, „aki" megszemélyesíti a vállalat értékrendjét, márkatudatát. A robotbébiszitterekkel felnövő fiatalok és a jelenlegi Z generáció már ilyen komputergenerált karakterekkel akar majd érintkezni. „Meg kell alkotnotok a cégek robotverzióját" – mondta Hardy. Ez lesz a vállalat "personája".

Az ügyfélkezelés amúgy is egyre inkább áttolódik a csetbot-kommunikáció felé. A KLM jegyfoglalási és beszállókártyanyomtatási rendszere is csetbotokkal működik. (Az orosz titkosszolgálatok amerikai elnökválasztást befolyásoló, álhíreket terjesztő kampányát is részben csetbotok végezték.)

Kép: Pixabay

B2R-marketing

És ez még nem minden. Mi közöljük, hogy zoknit akarunk vagy pizzát, de az opciókat, a részleteket már a virtuális asszisztensek tárják elénk, és a választásban is segítenek, vagy éppen „döntéseket is hoz helyettünk".

Vagyis a cégeknek a robotok és csetbotok felé is marketingelniük kell a termékeiket.

A célközönség egyébként sem fix – tette hozzá Hardy. Az üzleti szektor szereplőinek mindig is alkalmazkodniuk kellett a változó igényekhez és a közönség változó összetételéhez. Hát most adaptálódhatnak ahhoz, hogy a botok és robotok is a célközönségüket alkotják. Egyre növekvő számban.

Hívhatjuk ezt B2R-marketingnek is, tehát business to robot, bár ez egyelőre elég szokatlanul hangzik, Hardy sem használta még a B2R címkét.

Kép: Pixabay

Neorokonság

Hardy a „neorokonság” gondolatára fűzte fel mondanivalóját. (Előadásának címe „neokinship” volt.) Vagyis nemcsak az üzleti élet alakul át gyökeresen, de a szocializálódás is.

Arról már szó volt a cikk elején, hogy az esti mesét távmesélésként is megoldhatjuk VR-szemüvegek segítségével. De olyan app is van, ami figyeli a csecsemő és anyja testét, s megmondja, mikor mit kell enni, majd meg is rendeli azt. Mintha alkalmazásoknak és okostelefonoknak szerveznénk ki gyerekünk felnevelését – mondta Hardy.

A kamaszkori kérdéseknél is masszívan bejátszanak az algoritmusok. A Tinder tévéreklámja meglehetősen vicces lett: a társkereső appon ugye balra és jobbra kell a fotókat rakni, ha tetszik vagy nem tetszik a társkereső személy. A reklámban két lánytestvér ül a nappaliban a szófán, „balra, jobbra, balra” – vitatkoznak arról, hogy az egyik fiú fotója balra vagy jobbra menjen-e. Mire az apjuk hátulról beszól: „Balra!”  A gép részévé vált a választási folyamatnak, tette hozzá Hardy.

A Z generáció már  annyira bele van pistulva az online világba, hogy sokan közülük el sem sajátították az interperszonális, társas készségeket, nem tudják magukat kifejezni, face-to-face szitukban boldogulni. Nekik ezt meg kell tanítani.

Az EU-ban a leggyorsabban növekvő demográfiai szegmense a külön háztartásban élő pároké (LATS, living together apart). A BRIC-országok Y generációjának 46 százaléka véli úgy, hogy a barátai alkotják a családját. Ez a felállás is egy másfajta marketinget igényel.

Telepakolják a hűtőjét, amikor nincs otthon
A Walmart teszteli azt a fajta házhoz szállítást, amikor alkalmazottjuk a vevő hűtőszekrényébe pakolja a megrendelt élelmiszereket akkor is, amikor senki nincs otthon. Az ügyfél házi biztonsági kameráján, mobilja révén figyelemmel kísérheti, mikor megy és jön a bolt embere.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo