Ágazati szinten a mezőgazdaságban (+7 pont) és a szolgáltatói szektorban (+5 pont) történtek a legkomolyabb emelkedések, ami az egy évvel korábbi szintekre való visszatérést jelent, míg a kereskedelem és ipar stagnált. Regionálisan Kelet- és Nyugat-Magyarországon emelkedett az index, a központi régióban viszont nem változott.
A fő hajtóerő az ügyfélélmény és minőség
„A cégek leggyakoribb innovációs motivációja az ügyfélkiszolgálás fejlesztése és a termékek, szolgáltatások minőségének javítása. Ezeket követik a hatékonyság növelése és a fenntarthatósági célokhoz való igazodás.
A legnagyobb akadályokat továbbra is a forráshiány (anyagi, idő- és humánerőforrás) és az „eddig is elég volt” attitűd jelentik: sok vállalat úgy érzi, az elmúlt évek újításai most egyelőre még kielégítik az igényeket” – kommentálta az eredményeket Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.
Újdonság: hogyan ösztönzik házon belül az innovációt?
A K&H innovációs index felmérés rákérdezett arra is, hogy milyen módszerekkel bátorítják a vállalatok a belső innovációt. A cégek 60 százaléka alkalmaz valamilyen ösztönző megoldást, köztük:
- belső ötletbörzék, workshopok, fejlesztői napok szervezése (leggyakoribb forma, közel harmaduknál jellemző),
- munkavállalói javaslatok rendszerezett gyűjtése,
- a vállalatok ötödénél jellemző az iparági kutatások, trendek figyelése, valamint
- minden hatodik cég a vevői visszajelzésekből is inspirálódik.
Finanszírozás: főként önerőből
A fejlesztéseket továbbra is legnagyobb arányban saját forrásból finanszírozzák, de fél év alatt enyhén nőtt a pályázati támogatást legalább kisebb részben is igénybe vevők aránya (26-ról 34 százalékra). A hosszú lejáratú hitel iránti érdeklődés csökken, ami az aktuális gazdasági környezetre adott óvatos válaszként értelmezhető.