Az elmúlt évben az amerikai vásárlók 1,2 milliárd dollárt költöttek internetes tartalmakhoz való hozzáférésre, ha nem számítjuk a szerencsejátékok és a pornográfia hozamát - áll az eMarketer piackutató cég felmérése a The Economist 2002. év végi számában. Bár ez az összeg csak negyedét éri el a website-ok reklámokból származó bevételének, az utóbbi terület növekedése erősen lelassult, míg a tartalomszolgáltatás üzleti nagyságrendje évente megduplázódik.
Az Online Publishers Association (Online Kiadók Szövetsége, OPA) ezerhétszáz olyan website-ot tart számon, amely díj ellenében kínálja digitális tartalmát. Az étkezési tanácsadást nyújtó Weightwatchers.comnál havonta ötmillió dollárt hagy ott a körülbelül háromszázezer felhasználó. A Match.com társkereső fórum előfizetőinek száma, mely mintegy hatszázötvenezer főt tesz ki, a múlt évben majdnem megduplázódott. A nyereség egyelőre csak néhány tartalomszolgáltató kezében összpontosul: az OPA szerint a bevételek 85%-án mindössze ötven site osztozik.
Az AOL arra számít, hogy az idén felére csökkennek reklámbevételei és a cég a kiesést a tartalomeladással igyekszik ellensúlyozni. Azonban nehéz helyzetben van, aki híreket és szórakoztató tartalmat akar értékesíteni, véli a The Economist. Erősebb érdeklődés mutatkozik ugyanis az olyan specializált információk iránt, mint a Carfax.com használt autó hirdetései, az Equifax.com személyes hitelminősítési adatai vagy az Ancestry.com családfakutató cég szolgáltatása, melyet már kilencszázezer előfizető vett igénybe.
A legnépszerűbbnek az olyan tartalmak tűnnek, amiket maguk a felhasználók generálnak. „Az internetnek az a tulajdonsága, hogy kevés anyagi ráfordítással lehetővé teszi az emberek teljes névtelenség melletti kapcsolatfelvételét, egészen új üzleti modellek létrejöttét eredményezte”, írja a lap. Olyan szélsőséges példák sorolhatók ide, mint a Voyeurweb.com webkamerás csináld-magad pornósite, az eBay árverési fóruma vagy a koreai NCsoft online játékcég, melynek négymillió felhasználójából kétszázötvenezer rendszeresen fizet azért, hogy részt vehessen a többfelhasználós szerepjátékokban. A régi ismerősök felkutatására szakosodott Friendsreunited.co.uk 8 millió tagja öt fontos (GBP) évi használati díjat fizet.
A tartalommal párhuzamosan egyre több olyan internetes szolgáltatás is fizetőssé válik, mint az email, az adattárolás és a webtárhely biztosítás. A Yahoo!, mely a múlt év második felében vált nyereségessé, a meglévő ingyenes szolgáltatások melletti „prémiumszolgáltatások” bevezetésével végzett komoly úttörőmunkát az elmúlt időszakban. A fizetős „Yahoo Mail Plus” különszolgáltatásai közé tartozik például a nagyobb mennyiségű email tárolása és a beérkező üzenetek automatikus továbbküldése más megadott címekre. Míg a cég hirdetésekből származó bevétele 22%-al nőtt az elmúlt évben, a tagdíjakból származó 125%-al, így egy év alatt a reklámbevételeik aránya 72%-ról 59%-ra csökkent. A Yahoo! reményei szerint fizetős tagjainak száma idén eléri a kétmilliót.
A The Economist nyomán
Új távlatok az on-line gazdaságban: tartalomeladás és fizetős szolgáltatások
Az internetes reklámozás egy évvel ezelőtti összeomlása után az on-line piac szereplői új üzleti modellek felé fordulnak. A webportálok a jövőben nem elsősorban hirdetési felületeikből, hanem pénzért kínált tartalmukból és szolgáltatásaikból számíthatnak haszonra.
Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek
A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania
Hol van már Magyarország egykori olcsósága.

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban
A luxizás magyar császára nagyot villantott.

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda
A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint
Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.