Új távlatok az on-line gazdaságban: tartalomeladás és fizetős szolgáltatások

Az internetes reklámozás egy évvel ezelőtti összeomlása után az on-line piac szereplői új üzleti modellek felé fordulnak. A webportálok a jövőben nem elsősorban hirdetési felületeikből, hanem pénzért kínált tartalmukból és szolgáltatásaikból számíthatnak haszonra.

Az elmúlt évben az amerikai vásárlók 1,2 milliárd dollárt költöttek internetes tartalmakhoz való hozzáférésre, ha nem számítjuk a szerencsejátékok és a pornográfia hozamát - áll az eMarketer piackutató cég felmérése a The Economist 2002. év végi számában. Bár ez az összeg csak negyedét éri el a website-ok reklámokból származó bevételének, az utóbbi terület növekedése erősen lelassult, míg a tartalomszolgáltatás üzleti nagyságrendje évente megduplázódik.

Az Online Publishers Association (Online Kiadók Szövetsége, OPA) ezerhétszáz olyan website-ot tart számon, amely díj ellenében kínálja digitális tartalmát. Az étkezési tanácsadást nyújtó Weightwatchers.comnál havonta ötmillió dollárt hagy ott a körülbelül háromszázezer felhasználó. A Match.com társkereső fórum előfizetőinek száma, mely mintegy hatszázötvenezer főt tesz ki, a múlt évben majdnem megduplázódott. A nyereség egyelőre csak néhány tartalomszolgáltató kezében összpontosul: az OPA szerint a bevételek 85%-án mindössze ötven site osztozik.

Az AOL arra számít, hogy az idén felére csökkennek reklámbevételei és a cég a kiesést a tartalomeladással igyekszik ellensúlyozni. Azonban nehéz helyzetben van, aki híreket és szórakoztató tartalmat akar értékesíteni, véli a The Economist. Erősebb érdeklődés mutatkozik ugyanis az olyan specializált információk iránt, mint a Carfax.com használt autó hirdetései, az Equifax.com személyes hitelminősítési adatai vagy az Ancestry.com családfakutató cég szolgáltatása, melyet már kilencszázezer előfizető vett igénybe.

A legnépszerűbbnek az olyan tartalmak tűnnek, amiket maguk a felhasználók generálnak. „Az internetnek az a tulajdonsága, hogy kevés anyagi ráfordítással lehetővé teszi az emberek teljes névtelenség melletti kapcsolatfelvételét, egészen új üzleti modellek létrejöttét eredményezte”, írja a lap. Olyan szélsőséges példák sorolhatók ide, mint a Voyeurweb.com webkamerás csináld-magad pornósite, az eBay árverési fóruma vagy a koreai NCsoft online játékcég, melynek négymillió felhasználójából kétszázötvenezer rendszeresen fizet azért, hogy részt vehessen a többfelhasználós szerepjátékokban. A régi ismerősök felkutatására szakosodott Friendsreunited.co.uk 8 millió tagja öt fontos (GBP) évi használati díjat fizet.

A tartalommal párhuzamosan egyre több olyan internetes szolgáltatás is fizetőssé válik, mint az email, az adattárolás és a webtárhely biztosítás. A Yahoo!, mely a múlt év második felében vált nyereségessé, a meglévő ingyenes szolgáltatások melletti „prémiumszolgáltatások” bevezetésével végzett komoly úttörőmunkát az elmúlt időszakban. A fizetős „Yahoo Mail Plus” különszolgáltatásai közé tartozik például a nagyobb mennyiségű email tárolása és a beérkező üzenetek automatikus továbbküldése más megadott címekre. Míg a cég hirdetésekből származó bevétele 22%-al nőtt az elmúlt évben, a tagdíjakból származó 125%-al, így egy év alatt a reklámbevételeik aránya 72%-ról 59%-ra csökkent. A Yahoo! reményei szerint fizetős tagjainak száma idén eléri a kétmilliót.

A The Economist nyomán

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo