Egészen fantasztikus lehetőségeket kínál a cégeknek a technológia fejlődése a marketingben, az értékesítésben, vagy a vállalatirányításban. Néhány éven belül drónok szállíthatják haza azokat a termékeket, amelyeket a hűtőnk rendelt helyettünk, vagy a GPS-tehet nekünk személyes ajánlatot vezetés közben. A Gartner vezető technológiai elemző- és kutatócég 2017-re szóló előrejelzéséből válogattunk együttműködő partnerünk, a Bitport.hu segítségével.
A hűtő megrendeli, a drón kihozza
A részben vagy teljesen digitális alapon működő vállalkozások elterjedése nagy hatással lesz a foglalkoztatási struktúrára. A Gartner meglehetősen bátor jóslatában a hűtők által automatikusan feladott ételrendelések szerepelnek példaként, amelyeket automatikus rendszerek dolgoznak fel és drónok szállítanak ki. Ebben a modellben értelemszerűen nincs szükség sofőrre, vagy éppen bolti alkalmazottakra. Ugyanakkor a fogyasztók minél hatékonyabb elérése és a nagy tömegben rendelkezésre álló információk elemzése rengeteg új állást teremthet a munkaerőpiacon. Tegyük azért hozzá, hogy például a drónokkal történő nagy tömegű kiszállítást egyelőre számos dolog akadályozza, és nem valószínű, hogy néhány éven belül ezek megoldódnának. (A mindennapi munkában is egyre jobban támaszkodunk majd a robotokra.)
Globális rezsicsökkentés
A vállalkozások üzemeltetéshez, működéshez köthető költségei jelentősen, akár 30 százalékkal is csökkenhetnek néhány éves időtávlatban, ami elsősorban az okos eszközök és közmű jelleggel igénybe vehető szolgáltatások elterjedésének lesz köszönhető. Már jövőre is legalább 40 olyan globális szállítóval számol a Gartner, amelyek ezeket az eszközöket menedzselő szolgáltatásokat kínálnak.
A bárhol, bármikor és bármilyen eszközön, felületen igénybe vehető szolgáltatásokat elváró fogyasztók kikényszerítik a digitális üzleti megközelítés elterjedését. A folyamatok és az értéklánc teljes spektruma is fokozatosan áttevődik a munka alapú, technológiai támogatású modellről a digitális alapú, emberi támogatású változatra. A Gartner szerint az okos eszközök nem fogják kiváltani az emberi munkát, hiszen az adatok értelmezése és a beavatkozás szükségességének felismerése továbbra is humán feladat marad.
Három év múlva a digitális üzletmenetet folytató vállalkozások túlnyomó többsége (70%) szándékosan "instabil folyamatok" szerint dolgozik, ami a fogyasztói igények drasztikus megváltozására való gyors reagálást teszi lehetővé. Már jövőre is látható arányt (5%) képvisel majd azon cégek csoportja, ahol "szupermozgékony" folyamatokkal igyekeznek versenyelőnyre szert tenni. A szándékosan instabilra tervezett folyamatok lényege, hogy a változtatás lehetősége itt egy esetlegesen szükségszerű (rossz) dolog, hanem kifejezetten ennek szellemében alkották meg ezeket a rendszereket. Ugyanakkor a szervezetek egészén ettől függetlenül továbbra is végighúzódik magasabb szinteken egy hagyományos, stabil(abb) folyamatszervezési metódus.
Nem a termék, az élmény lesz a fontos
2017-re várja azt a Gartner, hogy a fogyasztói termékek fejlesztésére szánt összegek fele átáramlik a fogyasztói élmény növelését célzó újítások kutatásának finanszírozására. Mivel a legtöbb iparágban a rendkívül éles verseny szinte teljesen eltűntette a hagyományos termékhez és szolgáltatáshoz kapcsolódó piaci előnyt, így a cégek értelemszerűen más területen próbálnak lépéselőnybe kerülni. Ez az új csatatér a vásárlói élmény lehet, amely szinte az egyetlen olyan, márkahűséget erősítő eleme lehet a közeljövő piaci versenyének, amelyet nem lehet gyorsan lemásolnia a konkurenciának.
Hódítanak a 3D-s nyomtatók
A vásárlói élmény fokozásának egyik lehetséges elemét a személyre szabott termékek jelenthetik, amelyhez kiváló lehetőséget biztosítanak az egyre fejlettebb és olcsóbb háromdimenziós nyomatók. A jóslatok szerint 2017-ben a tartós fogyasztási cikkeket áruló e-kereskedők közül már minden ötödik kínál majd személyre szabható termékeket vevőinek. (Főleg, ha forgalomba kerülnek a házi 3D-s nyomtatók.) Ennek előkészülete azonban már most is tetten érhető: a Gartner úgy látja, jövőre az e-kereskedők 90 százaléka megkezdi a tárgyalásokat külső beszállító partnerekkel egy ilyen lehetőség bevezetéséről. Természetesen az, hogy akár minden megrendelés egy teljesen egyedi termék legyártását, logisztikai kezelését igényli, nagyfokú változást jelent a jelenleg érvényben lévő üzleti rendszerekben. Az átállás pedig időt és erőforrásokat fog felemészteni, de aki először lép, az építhet majd ki erős pozíciókat a saját szegmensében.
További jóslatokat itt olvashat!