Ezenkívül az érintett társaságok számos ÁSZF-je tartalmazza a (nem súlyos) gondatlanságból és elháríthatatlan eseményekből eredő (következmény) károkért való felelősség kizárását. „Azt, hogy ilyen eset valóban fennáll-e, minden egyes szerződéses jogviszony esetében külön-külön kell megvizsgálni. A fent említett felelősségkorlátozások általában nagyrészt érvényesek, legalábbis B2B relációban. B2C relációban ennek inkább az ellenkezője igaz” - mondja Ivo Deskovic, a Taylor Wessing partnere, a vitarendezési csoport tagja.
3. Mi a helyzet a közvetetten érintett vállalatokkal (közvetlenül érintett vállalkozások ügyfeleivel, beszállítóival)?
A közvetetten érintett vállalatok azzal a problémával szembesülhetnek, hogy nem kapják meg a szükséges teljesítéseket a közvetlenül érintett vállalatoktól, viszont saját ügyfeleikkel szembeni kötelezettségeiket teljesíteniük kell. Míg a végfelhasználók, különösen, ha fogyasztók, általában könnyen kártérítést érvényesíthetnek a közvetetten érintett vállalatokkal szemben, ez utóbbiaknak a gyakran külföldön található szerződéses partnereik ellen kell fellépniük, esetleg közvetlenül a CrowdStrike vagy a biztosítók ellen.
4. Milyen lépéseket érdemes tennie a közvetlenül/közvetlenül érintett vállalatoknak?
Először is, ellenőrizni kell az érintett szerződéses partnerekkel fennálló megállapodásokat. A kompenzáció iránti kérelemmel a meglévő biztosítótársaságokhoz kell fordulni, ráadásul gyorsan. Számos biztosítási szerződés rendelkezik arról, hogy a biztosító mentesül a felelősség alól, ha a biztosítási bejelentés nem történik meg azonnal.