Óriási kárt okozott cégének a gigantikus informatikai leállás? Így kaphat kártérítést

Július 19. nagy eséllyel be fog vonulni a történelembe: a CrowdStrike frissítés hibás kódja miatt világszerte több millió számítógép állt le. A többek között számos repülőteret, bankot, távközlési vállalatot és kórházat érintő leállás hatása részben még mindig érezhető, minden idők valószínűleg legnagyobb kiberincidensének pedig hatalmas jogi következményei vannak, és számos kérdés merül fel vele kapcsolatban. Philipp Zumbo, Ivo Deskovic, Andreas Schütz és Novák Zoltán, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda vitarendezési és IT szakértői megválaszolták a legfontosabbakat.

Ki fizeti meg a múlt heti IT-összeomlás okozta károkat?
Ki fizeti meg a múlt heti IT-összeomlás okozta károkat?
Fotó: Depositphotos

Ez megnyitná az utat a szerződésen kívüli felelősségen alapuló kártérítési követelés előtt, ahol a felelősségi sztenderdek és a joghatósági szabályok jelentősen eltérnek a közvetlen szerződéses kapcsolatoktól. Novák Zoltán szerint „tekintettel a felelősség eltérő sztenderdjeire és a CrowdStrike ÁSZF-jének  tartalmára, a CrowdStrike-kal semmilyen (közvetlen vagy közvetett) szerződéses kapcsolatban nem álló jogalanyok akár jobb helyzetben is lehetnek ahhoz, hogy sikeres kártérítési igényt érvényesítsenek a CrowdStrike-kal szemben, mint azok, akik (közvetlen vagy közvetett) szerződéses kapcsolatban állnak a társasággal.” A körülményektől függően, a CrowdStrike ÁSZF-jében foglalt kiterjedt felelősségkorlátozások  nélkül, hazai bíróságok előtt is érvényesíthetik követeléseiket, annak a helynek a joga alapján, ahol a kár bekövetkezett.

2. Az érintett vállalatoknak mindenképpen kártérítést kell fizetniük ügyfeleiknek?

Nem. A járattörlések esetében például a jogi helyzet bonyolult, mert bár a légi utasok jogairól szóló rendelet általánosságban rendelkezik a helyettesítő szállításra való jogosultságról, másrészről viszont nem jár kártalanítás, ha a járatot „rendkívüli körülmények” miatt törlik. A műszaki problémák általában nem minősülnek rendkívüli körülménynek, ha azonban a járat törlése a repülőtéren felmerült műszaki problémára vezethető vissza, a légitársaság általában nem felelős.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo