Nemzetközi on-line kereskedelem: Európa és Ázsia

Tavaly nagy számban születtek előrejelzések arról, hogy az on-line kereskedelem forgalma az ünnepek alatt magasabb lesz Európában, mint az Egyesült Államokban. A világ Észak-Amerikán kívüli részét illetően eddig átfogó felmérés nem készült az időszak eredményeiről, a részeredményekből azonban néhány különbség kirajzolódik a világrészek szokásai között.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Bár az Egyesült Államok gazdasági minisztériuma sem közölt még hivatalos adatokat arról, hogy a tavalyi ünnepi időszakban mekkora volt az ország on-line kereskedelemének forgalma, több piackutató cég egybehangzó véleménye, hogy a nagyságrend jóval a 13 milliárd dollár fölött van. Ezzel az elemzők szerint az ágazat elérte a nagykorúságát és ezután mérsékeltebb növekedés várható.

A Gartner Group a múlt évben azt jósolta, hogy az ünnepi időszakban Európa világelső lesz az on-line ajándékvásárlás terén. Az összeget a cég elemzői 15,77 milliárd dollárra becsülték, szemben az amerikai 15,66-tal. Olyan elemzés híre még nem járta be a sajtót, amely a valós eredményeket vetné össze, mindössze a nagy nemzetközi on-line boltok adatai és néhány - eltérő módszerekkel dolgozó - kutatócég helyi vonatkozású felmérései adhatnak némi iránymutatást.

Amerikai cégek nemzetközi forgalma

A két legnagyobb forgalmú tengerentúli on-line bolt az eBay (87 millió dollár haszon, 413,9 millió dollár forgalom) és az Amazon.com (2,6 millió nettó profit 1,43 milliárd dolláros forgalom mellett az utolsó negyedévben) voltak. (Az eBay látszólag alacsonyabb forgalmának oka, hogy az aukciós site bevételei a közvetítői jutalékokból származik. A több mint 60 millió regisztrált felhasználó közt 4,6 milliárd dollár értékű áru cserélt gazdát.) Az eBay-nél a legnagyobb növekedés nemzetközi oldalról történt, elérve e 107 milliós forgalmat, ami a 2001-es utolsó negyedévhez képest 173% emelkedést jelent, szemben a belföldi 58%-kal. Az Egyesült Államokon kívül a legtöbben Németországból vették igénybe az aukciós site szolgáltatásait. Az Amazon nemzetközi forgalmának 76%-os növekedéséről számol be utolsó negyedéves jelentésében. A cég bevallása szerint nemzetközi eladásai most haladták meg először az egymilliárd dollárt.

A Gartner előrejelzés azt is megemlíti, hogy Európában az internet-előfizetések száma (185 millió) megelőzi az Egyesült Államokét (183 millió). Világviszonylatban ez az internet-kapcsolatok közel egyhramadát jelenti. Az IDC felmérése szerint az összes on-line vásárlás 40%-a az USÁ-ban történik, ami 2006-ra 38%-ra csökkenhet a növekvő európai és ázsiai jelenélt miatt. Az on-line adásvételek döntő többségét a kutatócég adatai szerint a B2B ügyletek adják, a 2002-es 83%-os részesedés négy éven belül elérheti a 88%-ot is.

Európa: erős mobil-penetráció, egységes pénznem és kereskedelmi elszigetelődés

Míg Ázsia fejletebb országaiban (Szingapúr, Korea, Hong Kong) a szélessáv előretörése miatt várható az online vásárlás népszerűsödése, addig Európára egyelőre épp a szélessáv hiánya jellemző. Európa erőssége viszont a vezeték nélküli kommunikáció elterjedtségében rejlik, ami várhatóan hamarosan összefonódik az on-line kereskedelemmel. 1999-ben már több, mint 148 millió európainak volt mobiltelefonja, szemben a 91,3 millió amerikai mobil-előfizetővel. A Gartner elemzői úgy vélik, hogy idén ez a szám Európában elérheti a 285 milliót, míg a tengeren túl nem haladja meg 150,5 milliót.

Az európai on-line kereskedelem fellendülését sokan a közös pénznem bevezetése miatt is várták A Yankee Group egyrészt az egységes valuta, másrészt a megnyílt határok eredményének látja, hogy az elmúlt ünnepi szezonban az egyik legnépszerűbb on-line befektetés az utazás volt. Franciaországban az aktív internetet használók egyharmada utazási irodák oldalait vette igénybe decemberben. A két legnagyobb ilyen témájú francia website külön-kölön egymilliós látogatottságot vonzott, a húsz leglátogatottabb site közé jutva világszinten. Az Egyesült Államokban, bár az utazás 25%-os részesedéssel az ünnepek alatt a harmadik legnépszerűbb kategória volt, az előző időszakhoz képest ez visszaesést mutat. Az USÁ-t megelőzi a sorban Hollandia, Németország, Japán, Svájc és az Egyesült Királyság.

Jelentős különbség az EU és Amerika e-kereskedelme között, hogy az Európa Unióban 2002. júliusa óta az internetes kereskedelmi tranzakciók áfa-kötelesek a nem tagországok on-line kereskedői számára, míg az Egyesült Államokban, épp az e-kereskedelem elterjedésének előmozdítása végett, nincs hatályban ilyen intézkedés. A szabályozást az USA a nem EU-s vállalatok elleni diszkriminációnak tartotta és a bevezetés hírére azzal fenyegetőzött, hogy a Világkereskedelmi Szervezet elé viszi az ügyet.

Megosztott európai piac

A Business 2.0 szerint az e-kereskedelem kapcsán csak erős megszorítások közt beszélhetünk egységes nyugat-európai helyzetről és fontos felismernünk, hogy a régiót nemcsak nyelvi és kulturális szinten uralja sokszínűség, hanem a technológiák elterjedtségében is jelentősek a különbségek. Például, míg az eMarketer egy korábbi előrejelzése azt jósolta, hogy 2002-re átlagban a nyugat-európai lakosság 22%-a fog on-line kapcsolattal rendelkezni, a tanulmány szerint Finnország esetében ez 59,3%-ot, Görögországéban pedig mindössze 5,7-et jelent. A Taylor Nelson Sofres (TNS) Interactive 2002 első felében készült Global eCommerce Report 2002 c. felmérése alapján a finn internet-felhasználók aránya 59% volt, Görögország pedig nem tartozott a 37 vizsgált ország közé. Dánia 63%-os internet-használati aránya a világon a legmagasabb, csak ezután következik az Egyesült Államok 62%-al.

A TNS Interactive felmérés elsődleges célja a kiválasztott országok on-line vásárlási szokásainak vizsgálata volt. Az eredmények szerint Európában Németország vezet: a német internet-felhasználók 26%-a vásárol on-line, szemben a 32%-os amerikai és a 15%-os világátlaggal. A kontinensen a legkevesebb, 0-3% közé eső vásárlási arány Bulgáriában, Ukrajnában, Romániában és Magyarországon figyelhető meg. Magyarország három téren rekordvezető: az internetes előfizetések visszamondásában (33%), az internetet a hagyományos vásárláshoz való tájékozódásra használók arányában (45%) és itt a legmagasabb azoknak a száma, akik a jövőben tervezik az on-line vásárlást (60%). „Más kelet- és közép-európai országokkal összehasonlítva Magyarországon az internet használata rendkívül kis mértékű. … Az internet-felhasználók többsége a hálózatot nem közvetlen vásárlásra, hanem azzal kapcsolatos információgyűjtésre használja. Habár a bankkártyák használata dinamikus növekedést mutat Magyarországon, népszerűségük még mindig nagyon alacsony, ami nagyban akadályozza az on-line vásárlás térnyerését”, vélik a tanulmány írói. Az Internet elterjedtségét tekintve Lengyelország, Románia és Szerbia mellett hazánk az alacsony, 20% alatti penetrációjú országok közé tartozik, míg a kelet- és közép európai régióból Szlovákia és a Cseh Köztársaság a 20-40%-os középmezőnybe sorolhatók (többek között Franciaország, Nagy Britannia és Spanyolország mellé).

A TNS Interactive adataiból megtudjuk, hogy Németországban 26%, az Egyesült Királyságban 23%, Franciaországban 19% az internet-felhasználókból kikerülő vásárlók aránya. A GartnerG2 2001-ben arról írt, hogy a három országban a legdinamikusabban fejlődő on-line kereskedelmi szektor az utazási szolgáltatásoké, mely 2005-re az Egyesült Királyságban 5 millió, Németországban 3 millió dolláros forgalmat fog bonyolítani. Franciaországban, ahol a web használata a legalacsonyabb, 2005-re az on-line vásárlások 43%-a interaktív tévén és mobiltelefonokon keresztül zajlik majd.

Pontos adatok az ünnepi szezonról Európában csak Nagy-Britanniában kerültek nyilvánosságra, ahol az online kereskedelem forgalma novemberben, először az ország üzleti életében, meghaladta az 1 milliárd fontot (1,6 milliárd dollár). A németországi elektronikus B2C kiadásokról csak tavaly év végi becslések ismeretesek, melyek a 4,66 millió dolláros nagyságrendtől (GfK) a 8,17 milliósig terjedtek (Deutsche Welle).

Ázsia: vásárlás helyett on-line játékok

Ázsiában az online vásárlást messze kiszorították a hálózati játékok, áll az IDC jelentésében. Kínában és Malajziában kétszer annyian használják az internetet többfelhasználós on-line játékokra, mint vásárlásra és szolidabb arányok mellett, de ugyanez a helyzet Koreában, Szingapúrban, Hong Kongban és Indiában. A legtöbb ázsiai országban egyetlen év leforgása alatt változott meg az arány. Az on-line játékok nagy népszerűségének oka az, hogy elterjedőben vannak a családi használatra szánt játékszoftverek, melyek több korcsoport és mindkét nem figyelmére is számot tarthatnak: Malajziában 48%, Szingapúrban 47%, Koreában pedig 36,5% a női on-line játékosok aránya. A térség fejlettebb országaira jellemző a szélessáv erőteljes térnyerése (Korea ebben a tekintetben világvezető), az internet-penetráció szempontjából a legelmaradottabb ország India marad. A TNS Interactive dolgozat alapján az internet-felhasználók aránya Taiwanban, Hong Kongban, Koreában és Szingapúrban magasabb, mint a három legfejlettebb nyugat-európai országban. Az on-line vásárlások aránya Koreában a világon a második legmagasabb, az Egyesült Államok után, megelőzve Németországot.

A tanulmány arra is kitér, hogy annak ellenére, hogy a legnépszerűbb on-line eladási cikkek a nemzetközi piacon továbbra is a könyvek és a CD-k maradtak, a fogyasztók kedve látszólag megjött a nagyobb kiadásokhoz is. Emellett az on-line fizetési módok iránti bizalom is nőtt, azaz egyre kevesebben idegenkednek bankkártyájuk adatainak interneten való kiszolgáltatásától – noha az on-line vásárlástól tartózkodók nagy része továbbra is biztonsági okokra hivatkozik. Annyi biztosan elmondható, hogy az elektronikus kereskedelem tavalyi fellendülése mögött nem az internet-hozzáférések gyarapodása, hanem a már meglévő internet-használó tábor fogyasztói kedvének növekedése áll.

Az E-Commerce Times múlt év első felében közölt adatai azt mutatják, hogy jelenleg az elektronikus kereskedelem a leglassabban Japánban, Latin-Amerikában és Kelet-Európában nő. Egyes világrészeken pedig, mint Dél-Ázsia, Afrika és Közép-Amerika, az on-line tranzakciók egyelőre továbbra is kuriózumnak fognak számítani.



Kapcsolódó anyagaink:

On-line kereskedelem az ünnepek alatt: tengerentúli harcok

Állítsd össze, és rendeld meg saját PC-det! On-line számítógép vásárlás

Az on-line áruházak helyzete a hazai internet gazdaságban

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo