Nem mindig a LED a legjobb választás

A jövő kétségtelenül a fénydiódás technológiáé a közvilágítás területén, ugyanakkor a jelentősen magasabb beruházási költségek és a technika további gyors fejlődése miatt ma még érdemes több műszaki, világítástechnikai lehetőséget mérlegelniük a közvilágítás modernizációjába belevágó önkormányzatoknak - vallják a közvilágítási rendszerek modernizálásával és üzemeltetésével foglalkozó GREP Zrt. szakemberei.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A jövő kétségtelenül a fénydiódás technológiáé a közvilágítás területén, ugyanakkor a jelentősen magasabb beruházási költségek és a technika további gyors fejlődése miatt ma még érdemes több műszaki, világítástechnikai lehetőséget mérlegelniük a közvilágítás modernizációjába belevágó önkormányzatoknak - vallják a közvilágítási rendszerek modernizálásával és üzemeltetésével foglalkozó GREP Zrt. szakemberei. A fejlesztéseknek hála 5-8 év múlva a fénydiódás lámpák beruházási és üzemeltetési költsége egyaránt akár 50 százalékkal is csökkenhet. A modernizálásban gondolkodó helyhatóságoknak addig érdemes a már meglévő eszközökön elérhető megtakarítással tőkét gyűjteni a teljes LED-re váltáshoz.

Az elmúlt években a LED-es világítástechnika számos gyermekbetegségét leküzdötték már a gyártók. A korai fénydiódás világítótestek még a közvilágítás területén kevésbé alkalmazható kékes-zöldes fénnyel üzemeltek, ma már a tiszta fehér fényt kibocsátó berendezések uralkodnak a LED-es lámpatestek piacán. Hasonlóan fontos előrelépést jelentett az elmúlt években a fényszórási jellemzők tökéletesítése, hiszen a modern közvilágítási eszközökkel szemben alapkövetelmény, hogy a kibocsátott fény legnagyobb része a megvilágítani kívánt területekre essen, csökkentve ezáltal a felhasznált energia mennyiségét és az egyre nagyobb gondokat okozó fényszennyezést.

„A fenti két jellemző ugyan mellékesnek tűnhet, de a tiszta fehér fényben például jobban láthatók a tárgyak kontúrjai, ami a balesetek számát csökkentheti. Nagyon fontos, hogy ez a fehér fény 2-3 évnél tovább is megmaradjon, és idővel ne színeződjön el. Hasonlóan mellékes problémának tűnhet a fénykibocsátás irányíthatósága is, de ez már zsebbe vágó kérdés, hiszen ma már akár kisebb teljesítményű lámpákkal is hasonlóan jó terület-megvilágítást lehet elérni, mint 3-4 évvel korábban nagyobb teljesítményű berendezésekkel. A kevesebb áramfogyasztás pedig ez esetben jelentős üzemletetési költségmegtakarítást is jelent" - mondja Horváth Szilveszter, a közvilágítási rendszerek modernizációjával és üzemeltetésével foglalkozó GREP Zrt. vezérigazgatója.

Az elkövetkező évek fő fejlődési iránya a diódák teljesítményének fokozása lesz a LED-es megoldások esetében. Amíg jelenleg a közvilágításban használt diódák darabja 1 watt felvett teljesítményből körülbelül 80-100 lumen fényáramot tud kibocsátani, 3-4 év múlva azonos villamosenergia-teljesítmény felvétel mellett ennek akár a kétszerese is elérhető lesz. Ezzel együtt fejlődnek majd a LED-es közvilágítási lámpák Achilles-sarkának tartott ún. meghajtó egységek is, amelyek nélkül a diódák nem tudnak fényt kibocsátani. Ma még ezek az eszközök jelentik a legnagyobb kockázatot a felszerelt lámpákban.


Még nem a legolcsóbb - KÉP: SXC

„Ez az a két fejlesztési, fejlődési irány, amely a leginkább hatással lehet a költségekre. A meghajtó egységek üzemeltetése kapcsán felgyűlő tapasztalat lehetőséget ad majd a karbantartási költségek pontosabb kalkulációjára, ezzel csökkeni fog a közvilágítás-modernizálási projektek kockázata. A teljesítmény növekedése és a lámpatestek ezzel párhuzamos zsugorodása akár 40-50 százalékkal is csökkenthetik az árakat és ezzel a beruházási költségeket, hiszen azonos fényviszonyok megteremtéséhez kevesebb dióda, kisebb hűtőbordák, kisebb lámpabúra, egyszóval kevesebb anyag kell majd. A hatékonyságnövelés pedig az áramfogyasztást csökkenti, és az üzemeltetést teszi majd olcsóbbá" - hangsúlyozza a vezérigazgató.

Jelenleg még jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkeznek a hálózaton nagy számban fellelhető kompakt fénycsöves és nátriumos lámpák - teljes lecserélésük ezért sem indokolt. Európában jelenleg elsősorban kisebb méretű pilotprojektek zajlanak a LED-es közvilágítás kapcsán. Magyarországon eddig csupán két nagyobb fénydiódás fejlesztés zajlott le, az egyik Hódmezővásárhelyen (kb. 6700 lámpatest) jelentős pályázati támogatással, a másik Komlón (kb. 830 lámpatest) az önkormányzat és a GREP finanszírozásában.

„Ez természetesen nem jelenti, hogy a legrégebbi technológiát képviselő higanygőzös lámpatesteket esetleg ne lehetne LED-es technológiára cserélni. Ez esetben a megtakarítás akkora, hogy az már 8-10 éven belül megtérülhet. Azt azonban tudni kell, hogy egy megfelelő minőségű, 40-50 watt teljesítményű fénydiódás lámpatest telepítés költsége nagyjából 100.000 forint körül alakul. Ezzel szemben a még üzemképes, akár 8-12 évnyi üzemidő tartalékkal rendelkező, jó hatásfokú nátrium és kompakt fénycsöves lámpák előtétcseréje és szabályozhatóvá tétele 15.000 forint körül megúszható. Az így megtakarított pénz pedig idővel visszaforgatható ezeknek a lámpáknak a LED-re cserélésébe is" - hangsúlyozza Horváth Szilveszter.

Ráadásul a LED diódák legnagyobb tömegét ma még az autóiparban és a szórakoztató elektronikai eszközökben hasznosítják - a közvilágítási célra felhasznált mennyiség ezek mellett eltörpül, ezért a gyártóknak nem prioritás ezt a piacot kiszolgálni. Ennek az a hatása, hogy időnként megjelennek rossz minőségű, rövid élettartamú diódák egyes lámpatestekben. A másik negatívum pedig, hogy kis mennyiségben csak drágán lehet megvásárolni ezeket a fényforrásokat. Várhatóan 4-6 éven belül a modern, nagyteljesítményű és megbízható fénydiódák és vezérlőegységek gyártásának felfutásával viszont már közvilágítási célokra is megfizethető áron lehet majd beszerezni a garantált minőségű technikai eszközöket.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo