A ComScore havonta közli az amerikai keresőpiac piaci adatait. Ezek szerint az elmúlt egy esztendőben négy százalékkal csökkent a Google piaci részesedése az asztali keresések terén. A Google hanyatlásának összetett okai vannak. A nagy visszaesés még tavaly következett be, amikor a Firefox megállapodott a Yahoo-val, hogy az addig alapértelmezett Google keresőt a Yahoo-ra cserélik. Ennek köszönhetően rövid idő alatt 3%-kal nőtt a Yahoo piaci részesedése, jórészt a Google kárára.
A Google először nem törődött a dologgal, ám néhány hónappal később aktív kampányba kezdett és a Firefox böngészőkön a Google használata során felugró ablakokkal javasolta a felhasználóknak, hogy váltásnak vissza a Google-ra. A kampány csak részleges sikert hozott, a Google 0,3%-ot visszaszerzett a Yahoo-tól, de ez csak 10%-a az elveszített részesedésnek. Ez pedig inkább kudarc, mint siker. A felhasználók zömének megfelelt a Yahoo is, mint keresőmotor. Érdemes tudni, hogy a Yahoo mögött jelenleg a Microsoft Bing böngészőjének motorja áll - írta az Ite.hu.
A Google a piaci információk szerint újabb komoly kihívás előtt áll. Az Apple Safari böngészőjének a Google-val kötött megállapodása ugyanis idén lejár. A Safari a harmadik legnagyobb böngésző az amerikai piacon, és látva a Yahoo sikerét a Firefox esetében, mind a Yahoo, mind a Bing igyekszik megszerezni ezt a piacot is a Google-tól. Ami talán nem is lesz annyira nehéz. A két cégóriás, az Apple és a Google kapcsolata ugyanis volt már jobb is. Ráadásul úgy tűnik az Apple is belefogott egy keresőmotor fejlesztésébe, így vélhetően nem érdeke a Google erősítése.
Ami a Google mellett szól
Temetni azonban nem kell még a Google-t. A mobilkeresések ma már meghaladják az asztali keresések számát és sokkal gyorsabban növekszik, mint az asztali keresések száma. A Google vezető szerepe pedig itt megkérdőjelezhetetlen. Az elmúlt években a Google a hangsúlyt észrevehetően a mobilkeresésekre helyezte, és tény, hogy ez a jövő.
Jó lenne egy erős vetélytárs
A Google piaci részesedésének csökkenésének mi őszintén örülünk. Jó lenne, ha lenne egy komoly vetélytársa a cégóriásnak, ami a honlapok kiszolgáltatottságát csökkentené, és talán egyértelműbb és nyíltabb kommunikációt eredményezhetne a Google és a weboldal tulajdonosok között. A Google-t az elmúlt években igen sok marketinges kritizálta, olyanok is akik korábban egyértelműen Google-pártiak voltak. Ennek elsősorban a cég kommunikációja az oka és az, hogy nem adja meg a lehetőséget az olykor önhibájukon kívül büntetett oldalak helyreállására.
Egy kiegyensúlyozottabb verseny nem csak a weboldaltulajdonoknak lenne jó, hanem talán a Google-t is közelebb vinné saját induló szellemiségéhez.