Marketing kommunikáció az IT szektorban

4,5-5 milliárd forintot költenek az IT cégek a B2B marketing aktivitásukra; túl vagyunk a mélyponton; 2005-től többet költenek a hazai cégek - ezek a a BellResearch és a Morpho Communications kutatásnak legfőbb tanulságai.

A magyarországi IT cégek 4,5-5 milliárd forintot (a Magyar Infokommunikációs Jelentés B2B IT piacra vonatkozó adatának felhasználásával) költenek a B2B marketing aktivitásukra - jelentette be a BellResearch és a Morpho Communications a mai napon tartott közös sajtótájékoztatóján.

A Marketingkommunikáció az IT szektorban - Túl a mélyponton című hiánypótló magyarországi kutatás a hazai IT szektor meghatározó, különböző tevékenységű vállalatainál végzett, összesen huszonegy szakértői mélyinterjú alapján készült. A kutatás szerint a büdzsék mérete 2004-ben elérte a mélypontot, vagyis jövőre már növekedés várható. A büdzsé elköltésében is jelentős változások érzékelhetőek: az utóbbi egy-két évben jelentősen csökkent a hagyományos hirdetési formák, reklámok súlya, ugyanakkor felértékelődött a PR és a rendezvényszervezés szerepe, amely folyamat a jövőben folytatódik. A hangsúly a B2B marketingkommunikációban egyre inkább a szakmai hozzáértés és kompetencia közvetítésére alkalmas eszközök, illetve a közvetlen értékesítést támogató, rövidtávon is bizonyítható üzleti hozadékot teremtő akciók irányába tolódik el.

A kutatás adatai alapján a hirdetési büdzséből az IT magazinok átlagosan 44 százalékot hasítanak ki, amelyet az üzleti és gazdasági magazinok 27 százalékos, valamint a napilapok 10 százalékos részesedése követ. Az elkövetkező években megháromszorozódhat az online kommunikációs eszközök használatának mértéke.

 A kutatás kimutatta, hogy túl vagyunk a mélyponton, vagyis jövőre a 4,5-5 milliárdos marketing büdzsé növekedése várható - mondta Jekler Rudolf, a Morpho Communications ügyvezető igazgatója. Ma már a cégek marketing büdzséjében a harmadik legnagyobb tétel a PR-re költött összeg. A kutatásban részvett cégek válaszai alapján a következő években két területen várható jelentős ráfordítás növekedés: ez pedig a PR és a rendezvényszervezés - tette hozzá Jekler.

 A recesszióban lévő informatikai piacon mindenképpen felértékelődőben van a stratégai piackutatás szerepe, mint a kiút keresés egyik kulcsfontosságú eszköze. Örülünk, hogy most egy újabb hiánypótló kutatással segíthetjük a hazai IT cégek stratégiai tervezését - mondta Andrási Tamás, a BellResearch üzletfejlesztési igazgatója. A magyarországi cégek is egyre inkább kezdik felismerni, hogy akkor lehetnek a jövőben sikeresebbek, ha a stratégiaalkotást a realitásokra, saját képességekre alapozva végzik el, és a tervezés során a piac egészére vonatkozó trendeket is figyelembe veszik, a potenciális ügyfélkör igényeinek szélesebb körű feltérképezésével - tette hozzá Andrási.

 A 2002-04 közötti időszakban a marketingbüdzsék jelentősen csökkentek, mivel a korábbi dinamikus piacnövekedés lassulását a cégek a költségek lefaragásával igyekeztek kompenzálni. Ennek köszönhetően 2004-ben a marketing büdzsék nagysága olyan mélypontra ért, hogy az idei piaci stabilizációnak köszönhetően jövőre a legtöbb cég jelentős bővülésre számít, amely jellemzően a 2002-2003 évi szinthez való visszatérést jelenti

 A marketingbüdzsék árbevételhez viszonyított aránya a vállalat méretével fordítottan arányos, a nagyobb cégek forgalmuk kevesebb részét fordítják marketingre. Ez az arány a 1,5 milliárd nettó árbevétellel rendelkező cégek körében 1,5-1,6 százalékra tehető. A nemzetközi cégek - a külföldről részben készen kapott marketing eszközöknek köszönhetően - jellemzően kevesebbet költenek marketingre - árbevételük százalékában - mint a hazai cégek.

 A marketingbüdzsé legnagyobb részét a rendezvényekre fordított kiadások adják 30 százalék amelyet a hirdetésekre - 19 százalék - PR-ra - 16 százalék - és arculatra - 14 százalék - áldozott költségek követnek.

Az utóbbi egy-két évben jelentősen csökkent a hagyományos hirdetési formák, reklámok súlya, ugyanakkor felértékelődött a PR és a konferenciaszervezés szerepe, amely folyamat a jövőben folytatódik. A hangsúly a B2B marketingkommunikációban egyre inkább a szakmai hozzáértés és kompetencia közvetítésére alkalmas eszközök, valamint a közvetlen értékesítést támogató, rövidtávon is bizonyítható üzleti hozadékot teremtő akciók irányába tolódik el.

 A marketingkommunikációs, hirdetési kiadásokon belül az IT magazinok átlagosan 44 százalékos részesedést képviselnek az IT cégek büdzséjében, amelyet az üzleti és gazdasági magazinok 27 százalékos, valamint a napilapok 10 százalékos részesedése, ez azonban az elkövetkező években akár háromszorosára is nőhet. Jelenleg az online eszközöket általában kiegészítőként alkalmazzák a cégek, önálló kampány nem jellemző.

  

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo